Nyheter

NYHET | 30 mar 2021

Nya faktablad från Nordicom

Foto byggnadsfasad med kurvorNordicom presenterar en ny faktabladsserie om medier i Norden. Du får veta vilka som är Nordens 25 största medieföretag, vilka som är störst bland tidningsföretagen, och vad som skiljer sig åt vad gäller momssatser i de nordiska länderna.

NYHET | 25 feb 2021

Digitala trender och utmaningar i medielandskapet 2021

Medielandskapets utveckling fortsätter att präglas av digitaliseringen. Dessutom har Coronapandemin bidragit till att fler söker sig till professionella nyhetsmedier, samtidigt som reklamintäckterna för dessa fortsätter att minska. Det visar den fjortonde utgåvan av Nordicoms återkommande publikation MedieSverige. 

NYHET | 25 feb 2021

Fortsatt reklamtapp för isländska medier

Graf som visar medieintäkterna på Island 1997-2019 i fasta priser, indexUnder 2019 minskade de isländska mediernas intäkter med fyra procent och det är reklamen som tappar, visar nya tal från isländska statistikcentralen.

NYHETSBREV | 21 dec 2020

Välkommen till ett nytt nummer av Medietrender i Norden

Pandemivåren 2020 ledde till ökad efterfrågan på nyheter och medieinnehåll i Norden. Men medierna förlorade reklampengar. Läs mer i årets tredje nummer av Nordicoms nordiska nyhetsbrev – nu i nytt format!

NYHET | 4 dec 2020

Finsk medieekonomi 2019

Under 2019 ökade intäkterna för tv, radio och andra ljudmedier (inkl. Spotify), men minskade för dagspress och tidskrifter. Detta enligt nya tal från Statistikcentralen.

NYHET | 4 dec 2020

Norsk medieekonomi: Stort annonstapp under pandemin

Omslag Norsk medieekonomi 2015-2019Norska medier har förlorat två av tio annonskronor under coronapandemin. Det visar nya tal från Medietilsynet som har undersökt hur pandemin slagit mot medierna.

NYHET | 11 nov 2020

Telekomrapport: Uppåt för snabba bredband i Norden

Omslag nordisk-baltisk telekomrapport 2019Fast telefoni minskar kraftigt, medan antalet mobilabonnemang ligger stilla i Norden. Samtidigt ökar fiberabonnemangen och bredbandens hastighet. Det är några insikter från den senaste rapporten om de nordiska och baltiska telekommarknaderna.

NYHET | 21 okt 2020

Se webbinariet om den svenska medieutvecklingen 2020

Digitala reklamplattformar dominerar, dagstidningsmarknaden har nått en ny botten och coronapandemin har orsakat en samhällsekonomisk tvärbromsning med allvarliga konsekvenser för reklammarknaden. Nu kan du ta del av resultaten från rapporten Medieutveckling – Medieekonomi 2020, som publiceras i dag av Myndigheten för press, radio och tv. Rapportens huvudresultat presenteras även i ett kostnadsfritt webbinarium som är öppet för alla.​

Sidor