Pandemivåren 2020 ledde till en ökad efterfrågan på nyheter och medieinnehåll i Norden. Men medierna förlorade reklampengar. Läs mer i årets tredje nummer av Nordicoms nordiska nyhetsbrev – nu i nytt format!
Exempel på innehåll i det här numret:
Med coronakrisen har nyhets- och mediekonsumtionen ökat i Norden. Nordicom har kartlagt medievanorna i de nordiska länderna under pandemivåren.
Mediekonsumtionen blir alltmer digital. Generationsklyftan finns kvar men minskar i takt med att de äldre blir mer digitala, en utveckling som pandemin tycks påskynda.
För mediebranschen medförde pandemivåren stora reklamförluster. Det visar årets medieekonomi-rapporter, som även pekar på hur Google och Facebook tar en allt större del av reklamkakan.
De globala teknikjättarnas påverkan på nyhetsmedierna diskuteras dessutom i boken Silicon Valley och makten över medierna, som nyligen getts ut av Nordicom.
När det gäller MIK eller medie- och informationskunnighet, tipsar nyhetsbrevet om tre webbinarier om aktuella MIK-frågor i Danmark, Finland och Norge.
Att uppnå jämställdhet i medierna kan ta ytterligare 70 år, menar forskarna bakom antologin Comparing Gender and Media Equality Across the Globe, som samlat in data från 123 länder.
- Läs nyhetsbrevet: Medietrender i Norden 3-2020
- Prenumerera (abonner) på nyhetsbrevet
- Läs tidigare nummer av nyhetsbrevet
- Read the newsletter in English
---
EVA HARRIE