Nytt nummer: Medietrender i Norden 1-2020
Mediemomsen i Norden har kartlagts. I Finland och Norge har mediemångfalden undersökts. Och populariteten för strömmade medier fortsätter växa. Det är några ämnen i Medietrender i Norden 1-2020.
Det här nyhetsbrevet tar upp analyser, rapporter och mediepolitik från årets första kvartal, innan covid-19-krisen tog fart. Men här finns kopplingar till aktuella frågor om mediemångfald och vikten av tillgång till tillförlitlig journalistik:
- I Finland har en forskargrupp utvärderat landets mediepolitik och undersökt mediemångfalden när det gäller journalistiska medier. Och i Norge lanserar Medietilsynet ett nytt ”mediemångfaldsräkenskap”.
- Reducerad moms är ett sätt att stödja medierna ekonomiskt. Nordicom har kartlagt det indirekta mediestödet i Norden och funnit likheter, men också stora skillnader mellan länderna.
Bland övrigt innehåll i nyhetsbrevet:
- De nordiska invånarna är i framkant när det gäller nätshopping, sociala medier och ’smart home’-produkter jämfört med övriga EU.
- Strömmade bild- och ljudtjänster vinner terräng. DR:s rapport om medieutvecklingen i Danmark visar till exempel att hälften av barnen under tre år använder Youtube under en vecka. Strömmade ljudböcker ökar också, enligt rapporter från Norge och Danmark.
- EU Kids Online-nätverket har undersökt barns möjligheter och risker på nätet i 19 europeiska länder, däribland Finland och Norge.
- Nordicom har uppdaterat statistiken i MedieSverige-rapporten. Dessutom planeras ett Mediebarometer-webbinarium i maj öppet för alla.
Läs nyhetsbrevet här:
Medietrender i Norden 1-2020 - i pdf-format (1 Mb)
Medietrender i Norden 1-2020 - webbversion med länkar till nyheterna
Prenumerera (abonner) på nyhetsbrevet (formulär på engelska)
Läs tidigare nordiska nyhetsbrev
The newsletter is available in English
---
EVA HARRIE