Välkommen till nyhetsbrevet Medietrender i Norden. Läs om medievanor, mediemarknad och aktuell mediepolitik i Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige.
Bland innehållet i det här numret:
- Hur fyller nyhetsmedierna sin demokratiska roll? Det undersöks i en ny bok publicerad av Nordicom.
- Under pandemin 2020 ökade mediekonsumtionen i Norden. Blev effekten densamma under 2021?
- De globala teknikjättarnas tar en allt större del av reklamintäkterna, visar en global rapport från Unesco. Och i en finländsk rapport ställs frågan: Kan nationella nyhetsmedier överleva Silicon Valleys grepp?
- Mediestödet är på den politiska agendan i flera länder. Vi länkar till nya förslag i Danmark och Norge och tipsar om statistik om mediestödet i de nordiska länderna.
- Det digitala medielandskapet påverkar även bokbranschen och bokens plats i mediemixen. Läs mer i nyhetsbrevets temasektion om bokmarknad och läsning.
- Nu ska medie- och informationskunskap mätas i de nordiska länderna. Det är en av flera nordiska nyheter som avslutar nyhetsbrevet.
Läs: Medietrender i Norden 1–2022
NYHETSBREV