Nyheter

PUBLIKATIONER | 15 sep 2020

New Special Issue explores the geopolitics of Nordic television drama

A new Special Issue of Nordicom Review has just been published, titled “Dark Screens: The geopolitics of Nordic television drama”. Robert A. Saunders, one of the Special Issue editors, answered a few questions about the findings. 

NYHETSBREV | 8 sep 2020

European Media Policy 2/2020 – welcome to a new issue!

Welcome to a new issue of our European Media Policy newsletter, providing an update on policy developments at the European level, concentrating on news from the EU.

NYHETSBREV | 3 sep 2020

Ny utgåva: Medietrender i Norden 2-2020

Logotyp nyhetsbrevet Medietrender i NordenÅrets andra utgåva av Medietrender i Norden rapporterar om nordiska medievanor, medieutveckling, nya publikationer från Nordicom, med mera. Läs nyhetsbrevet här.

NYHET | 2 sep 2020

Nordicom samordnar nytt forum för MIK-forskning

Nordicom kommer att inrätta ett nytt forum för att identifiera och samordna forskare inom medie- och informationskunnighet – MIK. Satsningen är en del av det nationella nätverket MIK Sverige som lanserades av Statens medieråd på uppdrag av Sveriges regering. 

NYHET | 1 sep 2020

Så konsumerar nordborna nyheter på nätet – resultat från Digital News Report 2020

Omslag Digital News Report 2020Norrmännen är världsbäst på att betala för nyheter på nätet, medan finländarna litar på nyheterna i större utsträckning än i andra länder. Det framkommer i Digital News Report 2020, som jämför nyhetskonsumtionen på nätet i 40 länder. Här lyfter vi några nordiska resultat.

NYHET | 7 jul 2020

Danskarnas medievanor – före och under pandemin

Strömmade tjänster, poddar och nyheter på nätet fortsätter öka, visar Slots- og Kulturstyrelsens nya rapport om medieutvecklingen. Årets rapport innehåller dessutom en analys av Covid-19-pandemins effekter på den danska mediemarknaden.

NYHET | 23 jun 2020

Högt resultat för Nordicom Review i ny Scopus-indexering

Photo of Nordic Review journalsScopus har precis presenterat resultaten för 2019 års så kallade ”cite score”. För Nordicom Reviews del innebär de en rejäl ökning: från 0,8 till 1,2. Ökningen är en del av en längre trend med förbättrade resultat för Nordicom Review. 

NYHET | 16 jun 2020

Medietrender i Finland – fem nya artiklar

Finska statistikcentralen presenterar fem nya analyser om Finlands medier. Läs om medieekonomi, mediekonsumtion, dagspress, tidskrifter, radio och television.

NYHET | 10 jun 2020

Så går det ekonomiskt för mediebranschen på Island

Graf Isländska mediers intäkter 1997-2018 indexSedan toppåret 2007 har Islands medier tappat nästan en femtedel av sina intäkter. Reklamen står för det största fallet, visar nya data från Island.

Sidor