Nyheter arkiv

NYHET | 02 dec 2021

Nu granskas medieägandet i Europa – Nordicom i nytt projekt

Hur ser medieägandet ut i EU? Den frågan ska det nya pilotprojektet Euromedia Ownership Monitor försöka besvara och förklara i en kommande databas.
NYHET | 30 nov 2021

Män dominerar nyhetsflödet i Norden

I det nordiska nyhetsflödet är runt en tredjedel kvinnor – men andelen ökar sakta i alla nordiska länder. Det visar den återkommande nyhetsstudien GMMP och analyser för de nordiska länderna.
NYHET | 24 nov 2021

Danmark, Finland och Sverige mest digitala i EU

Norden är ledande i EU på digitalisering, enligt en ny rapport från EU-kommissionen. Danmark, Finland och Sverige är de mest digitala EU-länderna. Norge rankas som nummer fem.
NYHET | 04 nov 2021

Nordicom ska undersöka teknikjättarnas inflytande över nordiska nyhetsmedier

De nordiska kulturministrarna har gett Nordicom uppdraget att ta fram en ny rapport om teknikjättarnas inflytande över de privata nyhetsmediernas förutsättningar i Norden.
NYHET | 03 nov 2021

Nordiska regioner i topp när Eurostat jämför internetanvändning

I Nordens huvudstadsregioner använder nästan alla internet dagligen. Därmed ligger de i topp i jämförelser med andra regioner i Europa. Det visar Eurostats data om internet i 230 europeiska regioner.
NYHET | 28 okt 2021

Två lediga tjänster vid Nordicom

Just nu finns två lediga tjänster som kommunikatör vid Nordicom. Den ena är en tidsbegränsad anställning på 8 månader och den andra är en tillsvidareanställning, båda på 100% med placering vid Nordicom i Göteborg. Observera att ansökningstiden har gått ut. 
NY PUBLIKATION | 19 okt 2021

Så klarade svenska medier coronapandemin

Fortsatt minskade annonsintäkter, men ökad mediekonsumtion, växande konsumentintäkter samt ett i princip fördubblat press- och mediestöd. Dessutom sänkte mediebolagen sina kostnader. Så kan det svenska medieåret summeras utifrån den nya rapporten Medieutveckling 2021: Medieekonomi.
NYHET | 05 okt 2021

Danskerne bruger mere tid på digitale medier i 2020

(Denne nyhed er skrevet på dansk). Samtidig med, at danskernes digitale medieforbrug stiger, tager Google, Facebook og LinkedIn en stadig større andel af annonceomsætningen. Disse og flere andre emner bliver behandlet i Kulturministeriets årlige medierapportering.
NYHET | 27 sep 2021

Så förändrades svenskarnas medievanor under pandemin – läs tre nya rapporter

Under 2020 ökade svenskarnas medietid från sex till sju timmar per dag. Bland de unga ökade användningen av sociala medier markant. Tre nya rapporter från svenska myndigheter analyserar vad som hände med medievanorna under pandemin.
NY PUBLIKATION | 22 sep 2021

Nytt temanummer om tekniska utmaningar i vardagslivet

Det senaste nummet av Nordicom Review med titeln Struggling with Technology: Perspectives on Everyday Life utforskar olika sätt att använda medietyper och tekniker i vardagen, och de problem som kan uppstå.