
81

Nordicom Review 27 (2006) 1, pp. 81-96

Courting, Criticism,
Censorship and Bombs

The Bush Administration’s Troubled Relations with
al-Jazeera Channel from September 11 to the War in Iraq

TINE USTAD FIGENSCHOU

Abstract

On the eve of the conflict in Iraq, the US administration tried to re-establish more friendly
relations with the Arab media. This article reviews American public diplomacy and com-
munications strategies towards the Arab satellite networks, with particular emphasis on
the Qatar-based al-Jazeera Channel, and considers the degree to which American strate-
gies succeeded. The American experiences with al-Jazeera during the war in Iraq were
similar to their experiences during the war in Afghanistan. The main finding is that the
US administration lacks a comprehensive communications strategy towards al-Jazeera: In
both conflicts the US administration started by courting the channel, giving exclusive
interviews and participating in debates, but when war started friendly relations came to
an end. When al-Jazeera focused on the ugly face of both wars, the American administra-
tion reacted with criticism, threats and attempts to silence the channel.

Key Words: al-Jazeera channel, US administration, war in Iraq, public diplomacy, arab
satellites and media at war

Introduction
As Jon B. Alterman wrote in 1998, in his book New Media, New Politics?:

For the US government, which often enjoys more support among Arab govern-
ments than among Arab populations, a more open [Arab] media environment is
a mixed blessing. On the one hand the United States supports human rights in
general and freedom of expression in particular, and the new technologies are
likely to prove a boom to free expression. On the other hand, the public opinion
in much of the Arab world has been turning against the United States in recent
years, and the new technologies can facilitate stirring up anti-US sentiments.

During the War in Iraq, this dichotomy posed a major challenge for an American admin-
istration facing low public support in the Middle East while, at the same time, an in-
creasing number of popular Arab networks portrayed the ugly face of the American-led
war in Iraq. This chapter reviews American public diplomacy and communications strat-



82

egies towards the Arab satellite networks, with particular emphasis on the Qatar-based
al-Jazeera Channel, and considers the degree to which American strategies succeeded.
The chapter is based on interviews with editorial staff at al-Jazeera Channel, Al Arabiya
Channel and Abu Dhabi TV conducted in October 2003, and on my analysis of the
debates on US public diplomacy towards the Arab and Muslim worlds.

The American Image Problem
The concept of public diplomacy involves efforts to inform and influence populations
in other countries – to win their hearts and minds by means of informational activities,
educational and cultural exchange, and international broadcasting. It is not a new con-
cept in American foreign policy. Whereas traditional diplomacy is a government-to-
government exercise conducted between officials, public diplomacy is broadly aimed
at the international public. Franklin D. Roosevelt was the first American president to
identify a foreign target audience, creating the Office of War Information during the
Second World War. In 1942, the office set up the Voice of America. In 1950, President
Truman set up the Campaign of Truth, aimed at legitimising US involvement in the
Korean War, and in 1951, he established the Psychological Strategy Board, responsi-
ble to the National Security Council, to advise international anti-Communist propaganda
(Thussu, 2000:31). The United States Information Agency (USIA), established in 1953,
was responsible for American public diplomacy campaigns.

During the four decades of the Cold War, the Soviet block and the US battled to in-
fluence each other’s domestic populations, and those of third world countries, through
international broadcasting. Owing to high rates of illiteracy, and weak national domestic
media, radio became a crucial medium through which to reach the people of third world
countries (ibid:36). Heil Jr (2004) argues that international broadcasters have employed
three principal styles of international radio: propaganda, or policy-laden, radio (preva-
lent during World War II and the first two decades of the Cold War, examples being
Radio Moscow and Radio Tirana); fact-based, news and information radio (examples
being the BBC and VOA); and youth-oriented or entertainment radio (examples being
Radio Sawa and Radio Farda) (Heil Jr 2004). The International Broadcasting Act of
1994 brought VOA and all the rest of the non-military international broadcasting under
the nine-member Broadcasting Board of Governors (BBG) and established the Interna-
tional Broadcasting Bureau (IBB) as the administrative arm of the BBG (Honley, 2004).
The Middle East was a particular target for Western broadcasters, owing to the region’s
geo-strategic importance as the source of the world’s largest supply of oil (Thussu,
2000:36); US policymakers have focused on the Middle East for decades, carefully
monitoring VOA programming to the region (Alexandre, 2001:80). VOA Arabic broad-
casting to the area increased with the escalation of hostilities leading up to the Gulf War
in 1991. Arabic programming was increased to 17 hours per day and culture and mu-
sic were dropped for an all-news programming (ibid.:81). After the war, however, the
VOA Arabic service was neglected, and according to the Independent Task Force on
Public Diplomacy the popularity of the VOA Arabic programme has been remarkable
low in recent years (compared to other US broadcasters) because of increased compe-
tition from Arab broadcasters (Independent Task Force Report 2002).

US public diplomacy activities have four main functions: exchange of persons to
build mutual understanding; provision of general information about American society
and American perceptions of world politics; the advocacy of policy on issues of imme-



83

diate concern; and the provision of advice on public affairs. The first two functions
perform a support role somewhat removed from day-to-day policy concerns, whereas
the latter two are closely related to the formulation and execution of foreign policy.
Whereas the first two represent a long-term idealism – seeking to create mutual under-
standing – the second two demonstrate the realism in US foreign policy and the need to
act immediately. In 1999, the USIA was abolished and its functions were transferred to
the State Department. The funding of American public diplomacy dwindled from the
mid-1990s, and by 2001 the US devoted only $1,1 billion a year to public diplomacy
– less than four percent of its annual international affairs budget (Council of Foreign
Relations 2002).

For the US, September 11 called into question the old model of public diplomacy, as
the terrorist attacks illustrated the extreme consequences of a widespread American
image-problem in the Arab and Muslim worlds. After an initial outpouring of public
sympathy, discontent with the United States has grown around the world. According to
Leonard and Smewing (2003), recent polls1 in countries in the Middle East and in the
Muslim world revealed three important findings. First: there exists a fundamental dis-
trust of American foreign policy and the accounts of the motivations behind it, which
translates into antipathy. El-Nawawy and Iskandar consider feelings of a conspiracy to
be so dominant in the region that they claim conspiracy theory is ‘a key to understand-
ing the political culture of the Middle East’ (El-Nawawy and Iskandar, 2002:60). Sec-
ond: there exists a perception that western policy aims at a ‘clash of civilisations’. This
idea is frequently referred to in the Arab media, and there is evidence from polls to back
up the idea that the Islamic world feels itself threatened as a civilisation. Western opin-
ion polls and newspapers echo this cultural suspicion and fear of a clash. It must be
emphasised that neither set of interviewees believes there has been a ‘clash’ so far: they
fear one in the future. Third: opinions about the US are complex and contradictory, for
in Middle Eastern attitudes to the US there is also a desire for a deeper relationship and
further engagement with what many see as a highly successful and desirable society.
Remarkably high numbers of young people in the region express a desire to move to
other countries in order to seek economic success, clearly indicating their dissatisfac-
tion with current conditions and future prospects in their home countries (Leonard and
Smewing, 2003:35-45).

Context: A New Arab Communications Environment
The American image-problem reflects a general discontent with US policies in the
Middle East – where US support of Israel is continuously criticised and the US-led war
on terror is seen as an important part of the problem. Majorities in ten out of eleven
Muslim countries surveyed opposed the war on terrorism (Kohut, 2003). These public
perceptions, I will argue, exist within a regional communications environment that has
several important new aspects.

First: the regional media environment is more open than it was previously. The
growth of new and comparatively free transnational Arab media, such as newspapers,
satellite channels and the Internet, makes it possible for American officials to speak
directly to large numbers of people in the Middle East. For years, a strongly censored
state-monopoly media had dominated Arab media, which showed monotonous commen-
taries on images of state leaders smiling and shaking hands and avoided critical debate,
live coverage and dissident voices for fear of provoking the authorities. Television had



84

been the most heavily censored and controlled medium (Schleifer, 2001), but since the
mid-1990s this picture has changed. An increasing number of Arab satellite networks
have broken taboos, addressing sensitive issues, broadcasting controversial debates,
giving a platform to oppositional voices, and providing 24-hour live coverage of news.
The Arab satellite networks are by far the most popular media in the Middle East (Levy
and Bugingo, 2002). As regards freedom of speech, al-Jazeera in particular has ‘raised
the bar in terms of what can be talked about’ (Zayani, 2003, interview by author) and,
to remain competitive, other satellite channels have had to address the same controver-
sial issues as al-Jazeera (ibid).

Second: the regional communication arena is an arena of conflict. In the wake of the
September 11 attacks, Osama bin Laden and the Al Qaeda network turned to al-Jazeera
to reach their two target groups – the Western news media and the Arab masses (Hoff-
man, 2002). Through several speeches broadcast on the Arab network, bin Laden and
his supporters repeatedly claimed that the world was divided into believers and infidels.
Bin Laden claimed that the US, Israel and the US’s allies among the Muslims were the
enemy, and that he was fighting to liberate Jerusalem and the Arab Peninsula from these
occupiers (Vogt and Heger, 2002:171). The message of bin Laden and his sympathis-
ers was, to some degree, supported by some young Arabs opposed to terrorism as such,
but who nonetheless experience humiliation, exclusion, suppression and suffering
caused by what they see as American ‘arrogance and power’ (ibid: 183). Because of its
potential appeal to Arab youth, bin Laden’s propaganda has had to be countered by
Western news management responses.

Third: an important long-term political effect of the new Arab media environment is
the emergence of what has been labelled a new Arabism or a new Arab public sphere2.
There has been increased interest in international affairs, which often takes the form of
an Arab-world-versus-the-rest-discourse rather than investigating conflicts between
Arab states (Alterman, 1998:56). In recent years, al-Jazeera has played the most promi-
nent role in mobilising and politicising the public in the region. In particular, its cov-
erage of the second Palestinian intifada sparked pro-Palestinian demonstrations and
increased awareness of international and regional affairs (El-Nawawy and Iskandar,
2002:56). Al-Jazeera entered the international media scene at the time of the Afghani-
stan war. It was the only foreign news network permitted to broadcast from Taliban-
controlled areas, and was thus able to challenge the western media’s framing of the
conflict, providing a critical Arab perspective on the War on Terrorism.

The American Response:
American Public Diplomacy from September 11 to the War in Iraq
The American administration realised it needed a presence on Arab satellite television,
not only to improve its image and sell ‘America’ to the Arab youth, but also to influ-
ence the political thinking of the Arab world in this new regional communications en-
vironment. Debates on public diplomacy in the US after the terrorist attacks revealed
a simplistic understanding of the roots of anti-American sentiments. There seemed to
be an assumption within the Bush administration that America was hated by enemies
who know no better and because there is a ‘misunderstanding’ of what America is about
(President George W. Bush 2001 in Leonard and Smewing 2003). The American admin-
istration launched several public diplomacy campaigns shortly after September 11 to
‘rebrand American foreign policy [and] rebrand diplomacy’ (Colin Powell, Secretary of



85

State, 2001 in Council of Foreign Relations 2002). These were led by the Under Sec-
retary for Public Diplomacy and Public Affairs, former advertising executive Charlotte
Beers. Beers’ strategy can be summed-up in marketing terminology: to build a brand
(America), and sell this brand to a target audience (the Arab 11-year old), by using an
emotionally appealing message (freedom). The target group was the sceptical majority
of young people with strong reservations about aspects of American policy, whilst at the
same time admiring and respecting aspects of American life and culture. US Congress
allocated $255 millions for public diplomacy in 2002-2004 under the framework of the
War on Terrorism, and $75 million from the budget for fighting natural disasters, to the
Arabic and Central Asian service of the Voice of America (Power 2003). After Septem-
ber 11, public diplomacy again became an important part of American foreign policy.

The administration was soon to initiate several short-term information campaigns.
They immediately established a 24-hour media centre, The Coalition Information Cen-
tre, and created a network to coordinate press briefings in Washington D C, London and
Islamabad. This temporary information network later became a permanent, fully-staffed
Office of Global Communications to coordinate the American foreign policy message
and the American image abroad. The administration also initiated multimedia rooms to
communicate American values, published an information booklet on Al Qaeda in 36
languages, and set up a series of websites on terrorism (in Arabic, Farsi, Urdu and
Pashtu). The number of Arab exchange students to the US was increased, and network-
ing with former exchange students was intensified. In addition, Under Secretary Beers’
new exchange programs for Arab and Muslim journalists aimed to increase their know-
ledge of American society and to establish closer ties with news sources in-country.

Several long-term projects were initiated to support the production of programmes to
be broadcast on the Arab media and on American-funded international media broadcasting
to foreign audiences. Opinion polls revealing that many Americans and Muslims shared
core values such as faith, family and learning (see for instance the Arab American Insti-
tute 2002), led to a $15 million ‘Shared values’ campaign aimed at convincing the mod-
erate Muslim majority that the US is a multicultural and religiously tolerant society3. The
campaign included five mini-documentaries on ‘Muslim Life in America’ in which Ameri-
can Muslims talked about their daily lives. The strategy was to use the credibility and
third-party authenticity these pro-American Muslims could add to the initiative.

Another long-term project was the revival of Voice of America Arabic to attract
younger audiences. The network had been neglected since the Gulf War of 1991, and
its daily programmes were reduced to seven hours on a ‘barely audible short-wave sig-
nal’, heard only in a ‘standard, classical Arabic that is rarely spoken on the streets of
the Middle East’ (Pattiz in Boehlert, 2001). In 2001, only two percent of the audience
in the region listened to the channel (ibid). In March 2002, the Bush administration re-
launched VOA in a new commercialised Arabic pop-music version: Radio Sawa (Ra-
dio Together). In order to attract Arab youngsters, who are often fond of American
popular culture, Radio Sawa gave airtime to both Arab singers and western artists. In
between the music were brief news bulletins in Arabic – using moderate westernised
terminology and an American slant on events – as well as features and daily questions
and opinions from the audience.

The US administration also wanted to improve their performance on the popular Arab
media. American spokespersons and high-ranking politicians were interviewed on al-
Jazeera and other major Arab networks. For the first time, the American administration
spoke directly to an Arab mass audience. Senior American politicians such as President



86

George W. Bush, Vice President Dick Cheney, Security Adviser Condoleezza Rice, Sec-
retary of Defence Donald Rumsfeld, Secretary of State Colin Powell, and former Am-
bassador to Syria Christopher Ross, were accessible to the major Arab networks. The
US administration wanted to ‘get out there…to exchange…to get in interviews’ (Beers,
2002).

Very soon, however, a mixed message started to emerge. Within the first months of
the terrorist attacks, the US in turn courted, criticised, tried to censor and (unintention-
ally or not) bombed the Kabul office of al-Jazeera (Hoffman 2002:87). From early
October 2001, American authorities started trying to influence and control al-Jazeera’s
coverage of the war by pressuring the Qatari authorities to rein in the network, claim-
ing that its version of the conflict was distorted. The US Secretary of Defence, Donald
Rumsfeld, accused the network of being ‘a mouthpiece of the terrorists’, of ‘fabricat-
ing footage of civilian sufferings’ in Afghanistan, and of ‘airing terrorist propaganda’
(Levy and Bugingo, 2002). At the same time, Condoleezza Rice persuaded American
networks to agree to be cautious when broadcasting the speeches of Osama bin Laden
and other controversial material from al-Jazeera. All the major mainstream American
networks and newspapers signed the agreement (El-Nawawy and Iskandar, 2002:178),
this self-censorship raising broad criticism from international media and human rights
groups. Many communications strategists regarded the manner in which the US authori-
ties dealt with al-Jazeera at home and abroad as harmful to its public diplomacy cam-
paigns: this was not the first time foreign regimes had tried to silence al-Jazeera, but the
American attempts were strongly condemned as proof of American double standards
towards the region and as proof that the USA defended freedom of speech only as long
as it was not critical (Boehlert, 2001).

Did the American Strategists Win Arab ‘Hearts and Minds’
in Time for the War in Iraq?
The American campaign faced several challenges in its first year. One of the major prob-
lems was that none of the American politicians participating in Arab TV programmes
spoke Arabic – indeed, very few American diplomats and spokespersons in the region
were fluent in the language. Furthermore, America’s supporters in the region lacked the
credibility to risk speaking up for their Western ally, and largely kept silent. Al-Jazeera
offered translators, but in a war of words it turned out that not having efficient spokesper-
sons with extensive knowledge of either the language and regional culture or of strategic
communication, constituted a serious obstacle. Former American Ambassador to Syria
Christopher Ross, who was fluent in Arabic, became the only successful American spokes-
person on al-Jazeera in the first phase of the war on terror. Even though Ross made a
generally good impression on Arab viewers when participating on debates and talk shows,
he admitted to difficulties when he was ‘thrown on panels where the other extreme [was]
very extreme’ (Ross 2002). Ross and other American officials claimed that al-Jazeera was
biased and negative about American policies in the region. An example often quoted to
explain the challenges American officials met on al-Jazeera was Condoleezza Rice’s in-
terview in October 2001. Although Dr Rice was invited to discuss the war in Afghanistan,
the channel advertised the interview by repeatedly playing pro-Israel statements she had
made earlier, so that she lost ‘hearts and minds’ before her interview was broadcast. When
accused of bias, al-Jazeera, which claims to present ‘the opinion and the other opinion’,
says the channel cannot control what their guests say, or intervene if their guests give each



87

other a hard time (Ballout, 2003, interview by author). At the same time, the channel
spokesmen say that by focusing on the Palestinian issue they were helping American of-
ficials to understand what is important for Arab viewers, ‘…so perhaps [they] want to
concentrate on these points’ (ibid.). al-Jazeera says they give everyone a chance to express
their opinions. At the same time, they defend the channel’s right to be critical towards
American politicians on key issues such as the Israeli-Palestinian conflict, in order to
prove to their audience that they have not become ‘a tool for American propaganda’
(ibid.).

Another challenge for the American campaigns was that although the President him-
self gave an interview on al-Jazeera, most of the American officials in Washington had
made it their policy not to talk to the channel. As a result, al-Jazeera’s Washington bu-
reau complained that the Americans denied them access. Even though Arab and Mus-
lim correspondents had been identified as an important group to influence by Under
Secretary Beers’ office, and Beers had held closed press briefings for them, a push-down
mentality still dominated Washington’s communication with the Arab press. Another
problem emerged in the drive to recruit more Arab students to the USA and to intensify
the networking with former exchange students. At the same time as the administration
wanted to strengthen the ties between the US and the Arab world, several Arab students
had their scholarships withdrawn after the terrorist attacks, others had problems obtain-
ing visas, and yet others felt discriminated against in the passport controls when enter-
ing the US.

The results of the ‘shared values’ campaigns were also disappointing. The mini-docu-
mentaries, ‘Muslim life in America’, were never aired to a broad Arab audience, since
most major Arab networks either demanded too high a price for them or rejected them
as political propaganda. Consequently, the State Department cut back its distribution,
and put the campaign on hold (Weisman, 2003). The most successful project in the
public diplomacy campaign was Radio Sawa. This radio station quickly gained a broad
audience among young people in the region who liked its music and fresh style. Even
so, critics claim that its positive effects are limited, as most of the listeners only listen
to the music, turning to the regional news media for news updates (Fandy, 2003).

The supporters of Under Secretary Beers’ revitalisation of American public diplo-
macy labelled her strategies as innovative and fresh approaches to a difficult task. Beers
was also credited for providing better training for diplomats, and for introducing sharper
market research tools. Her critics, however, doubted that marketing was the right back-
ground for her job. They claimed that her inexperience in negotiating the bureaucratic
corridors of Washington delayed the necessary campaigns, and that there was a cultural
problem between Beers and the bureaucracy (Teinowitz, 2002). In one of her last pub-
lic speeches as Under Secretary, Beers asked for patience and sustainable investment in
the engagement of the target audience. She described her job as ‘pretty big’ and admitted
it was ‘a bit daunting’ (Beers, 2003). Only weeks before the war in Iraq, Charlotte Beers
had to resign from her position.

A New War – American Authorities and al-Jazeera During the War in Iraq
On the eve of the conflict in Iraq, the Bush administration tried to re-establish more
friendly relations with the Arab media. Once again recognising the importance of speak-
ing to the Arab public through the transnational Arab media, the US administration gave
the networks access to interviews with high-ranking politicians; Secretary of State Colin



88

Powell, Secretary of Defence Donald Rumsfeld and Security Adviser Condoleezza Rice
– among others – gave extensive exclusive interviews on al-Jazeera in February and
March 2003.

The administration attempted to convince viewers of the need to invade Iraq. Since
most of the mainstream American news networks had left the war zone, and because all
major American networks had video-sharing agreements with al-Jazeera and other Arab
networks, the US administration realised that the transnational Arab media would be an
important source for international Baghdad war coverage. Improving American relations
with the Arab networks was again a high priority in the last weeks preceding the war.
Efforts to strengthen ties with al-Jazeera were helped by the decision to place the mil-
lion-dollar American Central Command (CENTCOM) in the tiny country of Qatar; plac-
ing the prestigious press briefing centre in here gave al-Jazeera access to the events at
the centre, and assisted Central Command media officials’ access. Before the war, ex-
changes between the staff at the briefing centre and al-Jazeera headquarters were so
friendly that several US media officials reportedly barbequed with al-Jazeera’s news
director (Perlez and Rutenberg, 2003), but as soon as the war started history repeated
itself, and the US administration again sent mixed messages to Arab media and view-
ers. They courted, criticised, harassed, and eventually bombed al-Jazeera’s Baghdad
bureau.

Al-Jazeera’s Coverage – Controversy and American Criticism
A major media development during the war in Iraq was the increasingly important role
of transnational satellite networks in the Arab world. The Arab networks’ narrative of
the conflict was very different from those of its US counterparts. Neither Arab nor
American broadcasters provided a comprehensive, balanced and complete picture of the
war. In my opinion, the main difference between the mainstream American networks and
the major Arab networks was that while the former focused on the technologically ad-
vanced nature of the American military, the latter tended to focus on human suffering
and the destruction inflicted on Iraqi civilians. This came about partly as a consequence
of different degree of access. The American networks had good relations with, and ac-
cess to, the American-led invasion forces (through embedded reporters and unilaterals),
while the Arab networks had better contacts on the ground and with the Iraqi authori-
ties. Their access to Iraqi civilians was better because most of them spoke Arabic and
because of common cultural, religious and historical references. Furthermore, the net-
works attempted to communicate with different audiences: the American networks pro-
vided an American perspective of the war tailored to an American audience, while the
Arab networks covered the war from an Arab perspective adapted to an Arab audience4.

For al-Jazeera, covering the war in Iraq represented a much-needed potential source
of income. The station was funded for its first five years by the Emir of Qatar, but was
afterwards required to be self-sufficient. Despite its huge audience, the channel suffered
from what they consider an undeclared economic boycott by major advertisers in the
Gulf region and was still dependent on the Emir. During the war in Afghanistan, sales
of footage to other television networks were an important source of income, and the
conflict in Iraq was seen as another chance to increase revenues (Whitaker, 2003). The
network had around 40 people working inside the war zone during the war: seven cor-
respondents in the Baghdad bureau, one unit in Basra, one in Mosul, several reporters
in strategic locations around the country, and one reporter embedded with the Ameri-



89

can troops (Ballout, 2003, interview by author). Unlike the war in Afghanistan, where
it had exclusive access to the Taliban-controlled areas, however, al-Jazeera was not the
only Arab satellite network inside Iraq. Abu Dhabi TV and Al Arabiya Channel had both
established offices inside the war zone to compete for exclusives and the best footage.5

Al-Jazeera quickly positioned itself as an alternative source of information to Arab
viewers and international media, correcting and challenging news reported by western
media and American officials. On the very first day of the war, the channel corrected the
Coalition forces’ claims that US-led forces had captured Umm Qasr, the port city south
of Basra. al-Jazeera’s correspondent in Umm Qasr reported that the city had not fallen,
and that he could still hear pockets of resistance. The channel’s presence on the ground
in the south of Iraq gave them many exclusives in the first days of the war. While Ameri-
can and British military spokespersons repeatedly declared that strategically important
cities in the south had fallen and that the invasion was progressing as planned, al-
Jazeera’s reporters in Umm Qasr and Basra reported continued resistance. Similarly,
when British military spokesmen in Basra reported a large Shiite there and that a whole
Iraqi brigade had surrendered, al-Jazeera’s reporter inside Basra reported that he saw
no demonstrations, denied any such uprising, and interviewed the commander of the
Division that the Coalition claimed had surrendered.

The turning point in the relations between al-Jazeera Channel and the American admin-
istration came on the fourth day of the war, March 23, when al-Jazeera broadcast a report
by Iraqi television showing pictures of at least four dead US soldiers and interviews with
five others captured in Nasiriya. The report provoked sharp condemnations from American
authorities, and marked the beginning of very tense relations between the American ad-
ministration and the news channel6. The US Defence Secretary, Donald Rumsfeld, claimed
the video violated the Geneva Convention governing the treatment of prisoners of war –
specifically the provisions banning the exposure of prisoners to public curiosity and hu-
miliation. Lt Gen John Abizaid at the Central Command in Qatar declared that airing the
video was ‘absolutely unacceptable’, and called the images ‘disgusting’ (Abizaid in Getlin
and Jensen, 2003). Al-Jazeera, on the other hand, argued then – and still maintains – that
the Geneva Convention does not cover the media, but applies only to dealings between
nations and international organisations. The channel claims that it was their professional
duty to broadcast the pictures; that they had news value (the pictures made headlines in
international media), that they had relevance (because their context was a war that Ameri-
can officials presented as a ‘clean war’), and that they came from a reliable source (al-
Jazeera mirrored a report broadcast on Iraqi television, and claim they did not stage the
events) (Ballout, 2003, interview by author). According to al-Jazeera, the story of the dead
and captured Americans was one of its best from the war in Iraq (Shouli, 2003, interview
by author). The ethics of showing pictures of frightened and humiliated POWs, were sat-
isfied by withholding the footage, on request from American authorities, until the fami-
lies of the POWs were informed. They maintain that ‘the fact that the soldier is afraid;
that’s an offshoot of war, that’s not al-Jazeera’s making’ (Ballout, 2003, interview by
author) and assert that American accusations represent double standards and hypocrisy.
Al-Jazeera had broadcast pictures of dead people and prisoners of war before (in
Chechnya, Bosnia Herzegovina, Palestine, Afghanistan and Iraq), but this was the first
time they were criticised for doing so. What is more, al-Jazeera spokesmen pointed out,
when western media showed pictures of Iraqi POWs ‘kneeling, being kicked, their sacred
head gear being pulled off and stepped on by American soldiers’, nobody reacted (ibid).
In al-Jazeera’s view, these double standards result from a feeling among Americans that



90

their POWs were more deserving of dignity, or more important, than Iraqi POWs. They
argue that pictures of Iraqi POWs were valuable to the US because they tallied with
American propaganda, while pictures of American POWs challenged the official version
of what had happened (ibid).

American critics also claimed that al-Jazeera was inciting Arab people by showing raw
and graphic footage. Secretary of State Colin Powell accused the channel of portraying
American efforts ‘in a negative light’ (Powell in al-Jazeera.net English 2003), to which
al-Jazeera responded that its editorial priority was to focus on the aftermath of the attacks
and to ‘put more concentration on the sufferings of the people after the attacks’, and ‘the
human side of war…those people who were wounded, who became homeless or were
seeking refuge anywhere’ (Shouli, 2003, interview by author). Critics claimed that the
gruesome close-ups of Iraqi civilian casualties sent out a daily message to the Arab pub-
lic that American soldiers were ruthless killers, that only resistance to USA could win back
Arab pride, and that the Iraqis were fighting a pan-Arab battle for self-respect – but al-
Jazeera maintains its policy was not to infuriate either Arab or western viewers but to
reflect the realities on the ground. Al-Jazeera emphasises that the realities of war are by
definition ugly, and that if they had edited out these graphic pictures they would not have
been faithful to their audience or to history – to al-Jazeera no wars are clean (Ballout,
2003, interview by author). By contrast, American networks largely avoided showing ci-
vilian casualties, according to a study by the Project for Excellence in Journalism. Analysis
by this study of coverage by ABC, CBS, NBC, CNN and Fox early in the conflict found
that while about half the reports from embedded journalists showed combat action, not one
depicted people hit by weapons (Sharkey, 2003).

American officials also claimed that al-Jazeera was too close to the Iraqi government
and intelligence service were too close, and that the channel functioned as a propaganda
tool for the Iraqi regime: for example, Defence Secretary Rumsfeld said that al-Jazeera
‘obviously’ was ‘part of Iraqi propaganda and responding to Iraqi propaganda’ (Rums-
feld in Getlin and Jensen, 2003) and Secretary of State Colin Powell accused the channel
of presenting a ‘distorted’ version of the war by magnifying ‘the minor successes of the
[Iraqi] regime’ (Powell in al-Jazeera.net English, 2003). Al-Jazeera insists that it had
to deal with the Iraqi regime as the legitimate internationally-recognised government of
the time, and that their relations served al-Jazeera’s own interests in getting better ac-
cess to information. According to the Deputy Editor in Chief, Sayyed Shouli, the chan-
nel had to cooperate with Iraqi intelligence to be able to work inside Iraq, because ‘in
third world countries like Iraq the power lies within the intelligence’ (Shouli, 2003,
interview by author). Furthermore, the channel spokesmen say that their staff have to
comply with government regulations wherever they work (be it in the US or Iraq), and
that they therefore had to work under Iraqi Ministry of Information regulations.

To prove its independence, al-Jazeera emphasises that there was constant tension
between its staff and the Iraqi authorities during the war, asserting that the authorities
never trusted the channel, monitored it closely, criticised and harassed its staff, and
threatened to close down its Baghdad office. At the start of the war, the Iraqi informa-
tion minister, Mohammed Saeed al-Sahhaf, assaulted correspondent Diyar Al-Omari in
the al-Jazeera office, angered by the live footage broadcast from Baghdad (Al-Omari,
2003, interview by author). As an Iraqi himself, Al-Omari felt that he was under particu-
lar pressure from Iraqi authorities and intelligence during the war, and he described
working conditions as extremely hard (ibid). Later, the Iraqi authorities expelled al-
Jazeera correspondent Tayseer Allouni from Baghdad and banned Al-Omari from fil-



91

ing reports because both had breached Ministry of Information regulations. In protest,
the network stopped covering the war inside government-controlled Iraq until an offi-
cial explanation from the authorities was obtained. Tallouni and Al-Omari were allowed
to continue their work two days later, on April 4.

Allegations of close ties between al-Jazeera and the Iraqi intelligence increased af-
ter the war, when British media alleged that the former chief executive of al-Jazeera,
Mohammed Jassem al-Ali, had been forced to resign for cooperating with the Iraqi se-
cret service. Al-Jazeera categorically denies these allegations. According to the chan-
nel, al-Ali resigned because his secondment from his former position in Qatar television
had ended, and it emphasises that al-Ali is still involved in al-Jazeera as a member of
its Board of Directors (Ballout, 2003, interview by author).

Al-Jazeera says they wanted people to see the realities of war as their reporters on
the ground saw them, and that what happened on the ground did not reflect American
accounts of the conflict. Through of their coverage of the war, al-Jazeera undermined
American and British propaganda versions of the conflict and corrected reports that
claimed American and British troops met no resistance, that they were greeted as lib-
erators, and that there were few civilian casualties. But the channel has faced broad
criticism – and from Arab voices too – for being as biased in their coverage as its
American counterparts. Al-Jazeera, and other Arab media, have been accused of sen-
sationalism (by showing only the most grotesque Iraqi casualties), of only interviewing
people tending to criticise the US, of debating with rather than interviewing American
guests, of accepting Iraqi and other Arab government statements at face value with lit-
tle probing into their accuracy, and of highlighting the failures of the US and British
forces (Khouri, 2003).

Attacking the Messenger
According to several members of al-Jazeera staff, there was (and still is) an institution-
alised culture of suspicion towards al-Jazeera within the US military (Welsh, 2003, in-
terview by author). They experienced all types of pressure and criticism during the war
– from public statements to harassment on the ground – because they were airing cer-
tain messages and reporting from places ‘where the Americans would not like [them]
to be’ (ibid). They maintain that the pressure came from ‘all the way up, from President
Bush himself, to the American soldier on the street’ (Ballout, 2003, interview by au-
thor). This negative view of al-Jazeera also prevailed in non-governmental American
circles during the war. One day after the channel broadcast the video of the American
POWs, the New York Stock exchange and NASDAQ revoked the press credentials of
Ramsey Shiber and Ammar Sankari and banned them from covering live from the mar-
ket floor (the reporters got back their accreditation in early May.) On March 25, the al-
Jazeera English-language website covering the war was hacked and pushed off the web;
the US-based host-company said it could no longer continue to host al-Jazeera’s sites,
and visitors to them were redirected to another website displaying a pro-war message.
All these incidents reinforced the channel’s feelings of being under attack.

The al-Jazeera member who experienced the heaviest personal pressure during the
war was Amr El-Kahky. El-Kahky, the only embedded reporter from the network, trav-
elled with the 15th Marine Expeditionary Unit from Kuwait into Iraq. He says that he
was treated differently from his western colleagues; he had no access to the battlefront,
because he (and other members of the Arab media) was assigned to the support unit. He



92

claims that he was kept in the back of the unit to focus on humanitarian aid rather than
the fighting, that he was kept out of the informal press briefings given to his western
colleagues every morning, and that when he discovered this the group briefings were
cancelled and replaced by one-on-one briefings. El-Kahky believes the troops were
suspicious of him and did not trust him. Relations improved as they got to know him,
but he ‘was never treated as an equal’ by his western colleagues (El-Kahky, 2003, inter-
view by author). Abu Dhabi TV’s embedded reporters felt similar discrimination. They
claim that they did not get the same access as their western colleagues in the field and
that American military personnel mistrusted them (Bouran, 2003, interview by author).

On April 8, two US missiles struck al-Jazeera’s Baghdad bureau killing correspondent
Tarek Ayyub and wounding cameraman Zuheir Iraqi. Al-Jazeera spokesmen claim that
they had communicated their presence to the American authorities in February, providing
their exact locations and coordinates (Ballout, 2003, interview by author). American mili-
tary spokespersons denied having deliberately attacked journalists, and insisted that the
American forces had responded to enemy fire. May-Ying Welsh, producer at al-Jazeera’s
Baghdad bureau, points out that the al-Jazeera office was not the only media hit by Ameri-
can forces. ‘In less than 24 hours they hit all three of the locations [where foreign jour-
nalists remained in Baghdad]: al-Jazeera’s office, Abu Dhabi’s office and the Palestine
Hotel’ (Welsh, 2003, interview by author). The Committee to Protect Journalists is cur-
rently investigating the incidents and a large number of human rights groups and interna-
tional media have condemned them. This was the second time American missiles had tar-
geted al-Jazeera offices in the war zones. In November 2001 the al-Jazeera office in Ka-
bul was hit only hours before the Northern Alliance took control of the city. Al-Jazeera’s
base at the Sheraton Hotel in Basra received four direct hits from British forces on April
2 2003 (Ballout, 2003, interview by author). The American and British authorities have
failed to offer any official explanation for these incidents but the al-Jazeera staff, their
colleagues in the Arab media and most Arab viewers strongly believe that the targeting
was deliberate and the result of hostility towards Arab media.

Have the American Information Strategies Succeeded?
American experiences with al-Jazeera during the war in Iraq were similar to their ex-
periences during the war in Afghanistan. In both conflicts the US administration started
by courting the network, giving exclusive interviews and participating in debates, but
when war started friendly relations came to an end. When al-Jazeera focused on the ugly
face of both wars, the American administration reacted with criticism, threats and at-
tempts to silence it. In both conflicts relations froze when American forces bombed the
al-Jazeera offices in the field. It seems that the American administration still struggles
with the mixed blessing of a more open Arab media environment as discussed at the
beginning of this chapter. The US administration lacks a comprehensive communica-
tions strategy towards the Arab satellite networks and its contradictory policies have led
to increased scepticism on the part of Arab media and have fuelled a widespread belief
among the Arab public in American double standards. American politicians seem only
to value freedom of speech as long as the new Arab media do not use it against them;
American officials appear only to care about Arabs when they want their support for
going to war; the American military’s effort to protect journalists in the field excludes
al-Jazeera, which has been targeted twice.



93

Opinions differ as to how American performance towards Arab satellite networks can
be improved. El-Nawawy and Iskandar (2002) suggest that the best way is to increase
American participation on al-Jazeera – to increase their presence on the channel, to
participate in debates and talk shows rather than interviews, and to study modes of com-
munication on Arab talk shows in order to be better prepared (El-Nawawy and Iskandar,
2002:110). Hoffman (2002) argues that the US should give more support to moderate
Arab media in the region to increase freedom of speech as they did in Eastern Europe
during the Cold War. He believes the best way to counter more extremist Arab voices
is to support moderate Arab voices by giving them a platform to speak from. Hoffman
says the US should support the moderate regional media by offering training in journal-
ism, improving media laws and providing technical assistance (Hoffman, 2002:91). For
Fandy (2003) on the other hand, the best way to communicate with the Arab public is
through the private American networks: he sees Arab viewers as very critical of state-
sponsored media, both Arab and American, while the private networks enjoy wide popu-
larity among viewers (Fandy, 2003).

Nevertheless, the American administration’s main strategy for the future seems to be
to launch a new American-funded satellite network in Arabic, Al Hurra, created to coun-
ter al-Jazeera which, according to American officials, is anti-American and difficult to
control and influence. Al Hurra, ‘the Free One’, started broadcasting on February 14
2004. The channel was granted a budget of $62 million for its first year by US Congress,
and has a staff of around 200 Arab and American journalists (Feuilherade, 2004). Its
policy is to ‘counter the negative images being broadcast right now, the incitement to
violence, the hate-radio and the journalistic self-censorship’ (Pattiz to Burkeman, 2003);
it is aimed at a young audience, and sees its role as promoting democracy and winning
over public opinion through independent journalism. Al Hurra was met by broad criti-
cism in the Arab media from the outset, and dismissed as American propaganda TV. It
is still too early to judge if Al Hurra will influence public opinion.

In my opinion, Al Hurra will not solve three of the basic problems inherent in the
American public diplomacy campaigns. First: American strategists seem to lack under-
standing of what is important to their target group. There seems to be a lack of politi-
cal will to internalise the problems and worldview of those critical of the US; to admit
that hate of the US cannot be explained by misunderstandings and ignorance alone and
that anti-American feeling in the Middle East is rooted in the misery and suffering many
people there experience daily. Second: American spokespersons, mostly unable to speak
Arabic or understand Arab culture, lack the credibility to make their target groups be-
lieve their message and point of view. Although Under Secretary Beers tried to improve
credibility by cooperating with Arab American organisations, the effort failed as Arab
networks refused to broadcast her campaign. More non-governmental groups and net-
works such as diaspora groups, NGOs and political parties, could be included in the
campaign to communicate more effectively (Leonard, 2002). Finally: American foreign
policies towards the region suffer from duplicitous and contradictory communication,
and the public diplomacy campaigns, which try to communicate American core values,
are weakened by actual practice on the ground (the wars on Afghanistan and Iraq).
Double standards in communication can be found on many levels. In the case of al-
Jazeera, it may be understood as a symptom of internal struggles within the US admin-
istration in which the State Department’s efforts to improve relations with the channel
are undermined by the military’s policies on the ground. According to Leonard and
Smewing, American public diplomacy efforts seem to concentrate ‘almost exclusively



94

on broadcasting as loudly as possible its openness and love of dialogue, rather than
actually engaging in it’ (Leonard and Smewing, 2003:96). At the same time, regional
opposition to American policies on Palestine and Iraq seems to be increasing.

Can Public Diplomacy Solve the Image Problem?
There are some historical examples of successful public diplomacy. Germany’s and
Japan’s image-building after World War Two, whereby they changed from aggressive,
destructive states to members of western society are often mentioned as examples of
success. Other examples are the improved images of international corporations such as
Shell and BP, and organisations such as the ANC and the PLO (ibid:4). Nevertheless,
experts on public diplomacy and on Middle Eastern policy argue that improving Ameri-
ca’s image in the Arab and Muslim worlds will be a tough challenge unless the Ameri-
can administration can prove its critics wrong about its intentions and politics in the
region (see Zogby, 2004). They claim that American public diplomacy campaigns can
only be effective if American policy towards the region, often symbolised by the Pal-
estinian issue, changes. These views are reflected in the Arab satellite channels.

When asked about their views of American public diplomacy campaigns, spokesmen
from al-Jazeera Channel, Al Arabiya Channel and Abu Dhabi TV all emphasised that
a public relations campaign is not enough – the policies on the ground need to change.
According to Salah Nejm, News Director in Al Arabiya Channel, public diplomacy is
not sufficient to convince people; he argues that American policy towards the peace
process between Palestine and Israel will always be compared to the way the US dealt
with Iraq and that, as a consequence, in any instance where American officials need to
justify their actions, the comparison will re-appear to undermine their efforts (Nejm,
2003, interview by author). Jihad Ali Ballout, al-Jazeera’s official spokesman, also
emphasises the Palestinian issue, saying that the key task for the Americans is to under-
stand how important it is to the Arab public. Ballout claims that no campaign will suc-
ceed until the Americans gain a better understanding of what is important for the Arab
man-in-the-street because ‘this goes beyond giving us packaged songs or canned news
broadcasts or fast food or Mickey Mouse’ (Ballout, 2003, interview by author). Accord-
ing to Nart Bouran, Director of the News Centre at Abu Dhabi TV, appearing on tele-
vision is not enough: if the American public relations campaign has had any success thus
far – and he questions whether it has – then what is happening between the Israelis and
the Palestinians is ruining much of the work being done (Bouran, 2003, interview by
author). Bouran thinks the whole campaign misses its target as most young Arabs al-
ready dream the American Dream and sums up one of the basic challenges facing the
American campaigns in a simple but precise observation: The image problem is not that
the Arab youth don’t like America – it’s that they feel that America doesn’t like them.

Notes
1. The Gallup poll of nine Muslim countries, the Zogby International Poll of attitudes to the United Sta-

tes, the World Values Survey, the Pew Global Attitudes Project, the British Council’s Connecting
Futures research, as well as interviews conducted by Leonard and Smewing.

2. Arabism, or the Pan-Arab movement, refers to the nationalist notion of cultural and political unity
among Arab countries. Pan-Arabism’s most charismatic and effective proponent was Egypt’s president
Gamal Abdel Nasser (Encyclopædia Britannica, online version).



95

3. There are at least 3,5 million Arab Americans living in the US (Arab American Institute) and an esti-
mated 7 million Muslims in the USA (USA Today).

4. It is a simplification and generalisation to talk about American and Arab media or perspectives
because there are substantial variations and differences within each category, but to illustrate the main
differences in the coverage it is still fruitful to use these categories.

5. Abu Dhabi TV is not a news channel, but extended its news coverage to give extensive coverage of the
war; during the war they broadcast news 24-hours a day.

6. Two days later, on March 26, al-Jazeera aired pictures of two dead British soldiers and this report
caused strong criticism from British authorities.

References
AlJazeera.net 2003, ‘Al Jazeera Accused of Running ‘Shock and Awe’ Campaign’, AlJazeera.net English,

April 8 2003.
Alterman, Jon B. (1998) ‘New Media, New Politics?’ From Satellite Television to the Internet in the Arab

World, Policy Paper No 48, The Washington Institute for Near East Policy.
Arab American Institute (2002) ‘As America Prepares for War With Iraq, New Study Defines Commona-

lities/Differences Between Arabs and Americans’, press release October 8 2002, available at http://
www.aaiusa.org/pr/release03-17-03.htm

Arab American Institute, ‘About Arab Americans’ available at http://www.aaiusa.org/about_arab_americans.htm
Beers, Charlotte (2002) ‘Public Diplomacy After September 11’, speech by Under Secretary for Public

Diplomacy and Public Affairs, Charlotte Beers, Washington D C, December 18 2002, available at
http://www.state.gov/r/us/16121pf.htm.

Beers, Charlotte (2003) ‘Public Diplomacy and Islam’, testimony before the Senate Foreign Relations Com-
mittee by Under Secretary for Public Diplomacy and Public Affairs, Charlotte Beers, Washington D C,
February 27 2003, available at http://www.state.gov/r/us/18098pf.htm

Boehlert, Eric (2001) ‘Why the U.S. is Losing the Propaganda War’, Salon.com October 12 2001, available at
http://www.archive.salon.com/tecj/feature/2001/10/12/propaganda/print.html

Burkeman, Oliver (2003) ‘Arab World Now Faces Invasion by American TV’, The Guardian, April 24
2003, available at http://media.guardian.co.uk/Print/0,3858,4653973,00.html.

Council of Foreign Relations, Terrorism Q&A website on Public Diplomacy, available on http://www.
terrorismanswers.com/responses/diplomacy_print.html

El-Nawawy, Mohammed & Iskandar, Adel (2002), Al-Jazeera. How the Free Arab News Network Scooped
the World and Changed the Middle East. Boulder, Colorado:Westview Press.

Fandy, Mamoun (2003) interview by Terence Smith, Online NewsHour, January 2003, available at http://
www.pbs.org/newshour/media/public_diplomacy/fandy_1-03.html.

Feuilherade, Peter (2004) ‘US Launches Arab TV channel’, BBC Monitoring, February 13 2004.
Getlin, Josh & Jensen, Elizabeth (2003) ‘Images of POWs and the Dead Pose a Dilemma for the Media’, Los

Angeles Times, March 24 2003.
Hoffman, David (2002), ‘Beyond Public Diplomacy’, Foreign Affairs, Volume 81 No 2.
Khouri, Rami G. (2003) ‘For the Full Story, Watch US & Arab TV’, Pacific News Service, March 26 2003.
Kohut, Andrew (2003) ‘American Public Diplomacy in the Islamic World’, remarks of Andrew Kohut to

The Senate Foreign Relations Committee Hearing, Washington D C, February 27.
Leonard, Mark (2002) ‘Diplomacy by Other Means’, Foreign Policy, September / October.
Leonard, Mark & Conrad Smewing (2003) ‘Public Diplomacy and the Middle East’, The Foreign Policy

Centre.
Levy, Alexandre & Francois Bugingo (2002) ‘United States: Between the Pull of Patriotism and Self-

censorship. The US Media in Torment after 11th of September’, Reporters Without Borders, October
11 2001, available at http://www.rfs.fr.

Perlez, Jane & Rutenberg, Jim (2003) ‘Threats and Responses: Arabic Television; US Courts Network it
Once Described as ‘All Osama’, The New York Times, March 20 2003.

Power, Carla (2003) ‘Reaching out to Muslims’, Newsweek International, available at http://stacks.msnbc.
com/news/843852.asp?cp1=1.

Public Diplomacy Web Site, available at http://www.publicdiplomacy.org.
Ross, Chris (2002) interviewed by Sarah Sullivan, Transnational Broadcasting Studies No 9, Fall/Winter

2002, available at http://www.tbsjournal.com/Archives/Fall02/Ross.html.
Schleifer, S. Abdallah (2001) ‘The Sweet and Sour Success of Al-Jazeera’, Transnational Broadcasting

Studies No 7, Autumn 2001, available at http://www.tbsjournal.com/Archives/Fall01/Jazeera_sas.html.



96

Sharkey, Jacqueline E. (2003) ‘The Television War’, American Journalism Review, May 2003, available at
http://www.ajr.org/articla_printable.asp?id=2988.

Teinowitz, Ira (2002) ‘Charlotte Beers and the Selling of America’, AdAge.Com 23.09.2002, http://
www.adage.com/news.cms?newsId=36106.

Thussu, Daya Kishan (2000) International Communication. Continuity and Change, London: Arnold/ New
York: Oxford University Press.

USA Today, ‘Q&A on Islam and Arab-Americans’, available at http://www.usatoday.com/news/world/
islam.htm.

Vogt, Kari & Heger, Anders (2002) Bruddet. Hellige krigere og en ny verdensorden. Oslo: J.W. Cappelens
Forlag.

Weisman, Steven R. (2003) ‘Powell Aide Quits Position Promoting US’, The New York Times March 4 2003.
Whitaker, Brian (2003) ‘Battle Stations’, The Guardian, February 7 2003, available at http://media.guardian.

co.uk/Print/0,3858,4600510,00.html.
Zogby, James (2004) ‘The Public Diplomacy Debate: Again’, Media Monitors February 3 2004.

Interviews
Amr El-Kahky, Senior Correspondent Al Jazeera, interview by the author October 6 2003, at the Al Jazeera

Headquarter, Doha, Qatar.
Diyar Al Omari, Senior Correspondent for Al Jazeera’s Baghdad bureau (now Senior Correspondent and

Writer for Al Arabiya Channel) interview by the author October 26, 2003, at Al Arabiya Headquarters,
Dubai, UAE.

Dr. Mohammed Zayani, American University of Sharjah, interview by the author October 26, 2003, at the
American University of Sharjah, UAE.

Jihad Ali Ballout, Section Head Communications & Media Relations, Al Jazeera Channel, interview by the
author October 5, 2003, at the Al Jazeera Marketing Office, Doha, Qatar.

May-Ying Welsh, producer Al Jazeera’s Baghdad bureau, phone interview by the author October 5, 2003.
Nart Bouran, Director of News Centre, Abu Dhabi TV, interview by the author October 18 2003, at Abu

Dhabi TV Headquarters, Abu Dhabi, UAE.
Saeed Shouli, Deputy Editor in Chief, Al Jazeera Channel, interview by the author October 9, 2003, at the

Al Jazeera Headquarter, Doha, Qatar.
Salah Nejm, News Director Al Arabiya Channel, interview by the author October 26, 2003, at Al Arabiyya

Headquarters, Dubai, UAE.

Tine Ustad Figenschou, Cand.philol., Assistant Professor, Faculty of Journalism,
Library and Information Science, Oslo University College, P.O. Box 4, St.Olavs-
plass, N-0131 Oslo, tine.figenschou@jbi.hio.no

See new book from Nordicom
Global War - Local Views. Media Images of the Iraq War. Stig A. Nohrstedt & Rune
Ottosen (eds.), Göteborg, Nordicom 2005, 279 p., ISBN 91-89471-33-4.




