Mediebarometern 2016

 

Mediebarometern belyser människors konsumtion av alla slags medier en genomsnittlig dag, oavsett distributionsteknik.  Undersökningen genomfördes första gången 1979 och har sedan dess genomförts varje år. Mediebarometern 2016  är alltså den 38:e i ordningen, vilket gör Mediebarometern till en unik tidsserie. Du kan läsa mer om Mediebarometern 2016 och beställa publikationen via nedanstående länkar.

 

Digital övergång fortsätter

Ett av de viktigaste resultaten i årets Mediebarometer är att en allt större del av tv-tittande sker utanför tablålagd tv. Allt fler väljer alltså själva den tidpunkt de vill ta del av olika tv-program. Särskilt gäller det ungdomar.

-  I år är första gången vi ser att ungdomar tittar mer på tv online än vad de tittar på tv-apparater, säger Ingela Wadbring, föreståndare för Nordicom.

 

Både traditionella och sociala medier ökar online

Generellt ökar användningen av traditionella medier online, från att ha varit relativt stabil under några år. Förklaringen är framför allt det ökande tittandet på tv online. Men också användningen av sociala medier ökar.

 - Uppgången är markant, säger Ingela Wadbring, och det gäller inte bara andelen användare utan också den tid man lägger online. Bland ungdomar, 15-24 år, använder nästan alla sociala medier en vanlig dag. Och de som använder sociala medier, gör det i över två timmar dagligen.

Länkar:

Dela