Flera medieformer

NYHET | 15 maj 2017

Några resultat från Mediebarometern 2016

Mediebarometern 2016 visar att användningen av medier på internet fortfarande ökar. Vi tillbringade till exempel mer tid på såväl sociala medier som rörlig bild på internet år 2016 jämfört med år 2015. Men trots framgången för den digitala tekniken är det viktigt att understryka att teknikskiften inte medför att användningen av traditionella medier är på väg ner. Traditionell radio och tv är alltjämt de största medierna.  

NYHET | 5 maj 2017

Norsk mediebarometer: Fler läser tidningen på nätet

Medieanvändningen på nätet ökar stadigt. I Norge läser alltfler tidningen online, och även strömmade tjänster för ljud och bild fortsätter att växa. Samtidigt ligger linjär tv och radio kvar på samma nivåer som förra året. Det visar data från Norsk Mediebarometer 2016.

NYHET | 10 apr 2017

Arbetet med nytt medieavtal igång i Danmark

Den danska regeringen har presenterat en tidplan för nästa mediepolitiska avtal, och bjuder in medborgare, bransch och politiker till debatt om framtidens medieinnehåll. Det nya medieavtalet väntas träda i kraft vid årsskiftet 2018/2019.

NYHET | 30 mar 2017

Lokale danske mediers tilstand

Hvordan er tilstanden hos de lokale danske medier, og er de lokale medier stadig lokale? Det har den danske Slots- og Kulturstyrelse fået undersøgt i to rapporter, som er blevet til i et samarbejde med Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

NYHET | 29 mar 2017

Ny och spännande forskningslitteratur i Norden

I de nordiska länderna släpptes under 2016 en hel del ny litteratur inom forskningsfältet medier och kommunikation. För att göra det lättare att hitta rätt i bokdjungeln har Nordicom sammanställt ett urval av titlar från 2016 års forskningslitteratur i Danmark, Finland, Norge och Sverige.

PUBLIKATIONER | 20 mar 2017

Mediebarometerns första resultat 2016

 

Dagstidningsläsningen fortsätter att minska och användandet av digitala plattformar ökar. Webb-tv tittandet blir mer populärt, speciellt bland unga, som också lägger allt mer tid på sociala medier.

Det här visar de första resultaten av Nordicoms undersökning Mediebarometern.

NYHET | 16 mar 2017

Utredning om det norske mediemangfoldet

7. mars 2017 la et utvalg oppnevnt av den norske Kulturdepartementet frem rapporten "Det norske mediemangfoldet - En styrket mediepolitikk for borgerne" (NOU  2017: 7). I rapporten ber utvalget politikerne om å styrke mediepolitikken og fremmer flere forslag til nye og endrede økonomiske virkemidler for å få dette til.

NYHET | 1 mar 2017

Danskerne vil ikke have skræddersyede nyheder på Facebook

En ny rapport fra Center for Nyhedsforskning på RUC viser, at mange danskere er bekymrede for, at Facebooks algoritmer gør synspunkter, der kan udfordre deres egne, mindre synlige.

NYHET | 16 feb 2017

Mediebranchen reagerer på ændrede vilkår

De seneste års forandringer på mediemarkedet udfordrer mediernes økonomi. Det viser en ny analyse fra den danske Slots- og Kulturstyrelse, der ser nærmere på mediebranchens evne til at tilpasse sig den nye virkelighed.

NYHET | 13 feb 2017

Udbud: Hvordan forstår danskere nyheder og aktualitet?

Den danske Slots- og Kulturstyrelse udbyder i forbindelse med ”Rapportering om mediernes udvikling i Danmark” en opgave om danskernes opfattelse og forståelse af nyheder og aktualitet.

Sidor

Dela

Prenumerera på Flera medieformer