Sverige

NYHET | 16 aug 2018

Fyra rapporter om medie- och kulturvanor i Sverige

Myndigheten för press, radio och tv och Myndigheten för Kulturanalys har givit ut nya rapporter om svenskarnas konsumtion av medier, nyheter och kultur. De visar på en ökande digital konsumtion, tydligare generationsklyftor och samband mellan kultur- och medievanor.

| 14 aug 2018

Nya villkor för svensk public service 2020

Public service verksamhet på digitala plattformar ska förtydligas och public service-företagen bli viktigare för lokal journalistik i underbevakade områden. Det föreslår den svenska public service-kommittén i sitt slutbetänkande.

NYHET | 2 jul 2018

Stabilt medieförtroende, men sprickor i fasaden

Det finns tydliga skillnader mellan olika samhällsgrupper vad gäller medieförtroende och nyhetsanvändning. Det framgår av SOM-institutets nya forskningsantologi som pekar på en ökad polarisering, men också en långsiktig stabilitet, i det svenska samhället.

NYHET | 2 jul 2018

Ledig tjänst: Kommunikatör med inriktning digital kommunikation

** NOTERA ATT SISTA ANSÖKNINGSDAGEN HAR PASSERAT** Nu finns en ledig tjänst som kommunikatör med inriktning digital kommunikation hos Nordicom. Tjänsten är tillsvidare på 100% med placering vid Nordicom i Göteborg. 

NYHET | 19 jun 2018

Om mediepolitiken i Sverige och EU

Vilka regler måste mediebolagen i Sverige följa? I rapporten Mediepolitik beskriver Myndigheten för press, radio och tv hur medieområdet regleras i Sverige och inom EU.  

NYHET | 13 jun 2018

Så ska svensk public service finansieras i framtiden

Radio- och tv-avgiften, som finansierar SR, SVT och UR, ska avskaffas och ersättas med en öronmärkt skatt. Det föreslår den svenska regeringen i sin proposition ”Långsiktig finansiering och stärkt oberoende för public service”, som presenterades i slutet av maj.

NYHET | 5 jun 2018

Medie- och informationskunnighet – en demokratifråga

Den 30 maj arrangerade UNESCO-professuren vid Göteborgs universitet och Svenska Unescorådet en konferens i syfte att diskutera och finna modeller för att främja medie- och informationskunnighet utifrån ett demokratiperspektiv. 

NYHET | 29 maj 2018

Europeisk studie: Stora skillnader i tillit till medierna

Nyhetsmedierna är viktiga för samhället – det anser majoriteten i åtta europeiska länder i en ny studie. Men graden av förtroende för medierna skiljer sig åt, både mellan länder och mellan personer med populistiska/icke-populistiska åsikter.  I studien ingår Danmark och Sverige.

PUBLIKATIONER | 23 maj 2018

Några resultat från Mediebarometern 2017

Nordicom-Sveriges Mediebarometer studerar medieanvändningen i Sverige, och visar varje år hur stor andel av Sveriges befolkning som tar del av ett antal enskilda medier en genomsnittlig dag. Här nedan presenteras några aktuella resultat.

NYHET | 9 maj 2018

Medie- och informationskunnigheten måste öka bland medborgarna

Medie- och informationskunnigheten (MIK) bland medborgarna är en demokratifråga. Men vems är ansvaret och hur ska den öka? Det diskuterar ministrar och experter på Svenska Unescorådets konferens i maj.

Sidor

Dela

Prenumerera på Sverige