Sverige

NYHET | 9 okt 2018

Maarit Jaakkola ny biträdande föreståndare för Nordicom

Medieforskare Maarit Jaakkola har utsetts till ny biträdande föreståndare för Nordicom. I sin nya roll kommer hon att delta i Nordicoms strategiska utvecklingsarbete samt ha särskilt ansvar för forskarsamverkan och kontakten med det nordiska forskarsamhället inom medier och kommunikation. 

NYHET | 5 okt 2018

Svenskarna och internet: Så ändras svenskarnas medievanor

Användningen av sociala medier och digitala medie-plattformar fortsätter att öka. Samtidigt finns det tydliga skillnader mellan olika generationer. Det framkommer i rapporten Svenskarna och internet 2018 från Internet-stiftelsen i Sverige.

NYHETER | 27 sep 2018

Tre nordiska länder breddar satsningen på mediekunnighet

Medie- och informationskunnighet blir allt viktigare för att stärka demokrati och yttrandefrihet. Finland, Norge och Sverige breddar nu sina insatser – från fokus på barn och unga till att omfatta hela befolkningen, oavsett ålder.

NYHET | 19 sep 2018

Mediebarometern 2019 upphandlas

Just nu upphandlar vi undersökningen Mediebarometern 2019. Ansökningsinbjudan pågår till 2018-10-17

NYHET | 17 sep 2018

Nordicom på Bokmässan 2018

Den 27 september drar 2018 års Bokmässa igång i Göteborg. Årets mässa har tre teman: respekt, bild och mediefrågor (MEG). Nordicom medverkar på två ställen i årets program. 

NYHET | 31 aug 2018

Sverige har fått nationell kommersiell radio

Sverige har, som sista landet i Norden, fått rikstäckande kommersiella radiokanaler. De tre bolag som har fått tillstånd att sända över hela landet är Bauer Media, NRJ och NENT Group (MTG).

PUBLIKATIONER | 27 aug 2018

Smaken för nyheter: Klasskillnader i det digitala medielandskapet

Människors konsumtion av nyheter blir allt mer splittrad. I boken Smaken för nyheter: Klasskillnader i det digitala medielandskapet visar att växande klassklyftor och ett ökat informationsutbud har lett till att befolkningens nyhetsvärldar ser väsentligt olika ut, något som riskerar att öka samhällsklyftorna ytterligare. 

PUBLIKATIONER | 21 aug 2018

Sverige behöver en samlad politik för MIK

Sverige behöver ett nationellt politiskt ramverk för hur medie- och informationskunnigheten (MIK) kan stärkas bland medborgarna. Det anser Ulla Carlsson, Unescoprofessor i yttrandefrihet vid Göteborgs universitet, som nu har överlämnat en kunskapsöversikt till regeringen med förslag på åtgärder.

NYHET | 16 aug 2018

Fyra rapporter om medie- och kulturvanor i Sverige

Myndigheten för press, radio och tv och Myndigheten för Kulturanalys har givit ut nya rapporter om svenskarnas konsumtion av medier, nyheter och kultur. De visar på en ökande digital konsumtion, tydligare generationsklyftor och samband mellan kultur- och medievanor.

NYHET | 14 aug 2018

Nya villkor för svensk public service 2020

Public service verksamhet på digitala plattformar ska förtydligas och public service-företagen bli viktigare för lokal journalistik i underbevakade områden. Det föreslår den svenska public service-kommittén i sitt slutbetänkande.

Sidor

Dela

Prenumerera på Sverige