Norge

NYHET | 27 jun 2017

Nytt nummer av Norsk medietidskrift

Nummer 2/2017 av Norsk medietidskrift er et spesialnummere fra Norsk Medieforskerkonferanse i Bergen 2016. Det handler om hvem som kommuniserer noe, hva som kommuniseres, og hvordan medierte budskap mottas av publikum. Fellesnevneren blant artiklene er at de alle handler om nyheter på en eller annen måte.

NYHET | 26 jun 2017

Norska aviser tappar en miljard i annonsintäkter

Under förra året förlorade den norska dagspressen över en miljard annonskronor. För första gången minskade även de digitala annonsintäkterna. Det framgår av Medietilsynets årliga rapport om tidningshusens ekonomi 2016.

NYHET | 21 jun 2017

Digitala abonnemang ökar i Norge

Allt fler norska tidningar tar betalt för sina nyheter på nätet. Samtidigt ökar antalet digitala prenumerationer, vilket har bromsat upplageraset för den norska tidningsbranschen. Det visar Sigurd Høst i årsrapporten ”Avisåret 2016”.

NYHET | 8 jun 2017

Ungas medieanvändning i kraftig ökning

Medietiden har ökat kraftigt bland barn och unga det senaste decenniet. Det visar Statens medieråds undersökning Ungar & medier, som kartlägger barn och ungas medieanvändning. Undersökningen visar att de unga som tidigare klassats som högkonsumenter, i många avseenden är dagens genomsnittskonsumenter. 

EVENT | 8 maj 2017

Nordicom på Nordiske Mediedager

Den 10 – 12 maj går Nordiske Mediedagerna i Bergen av stapeln. Nordicom kommer att finnas på plats med ett bokbord som presenterar aktuell litteratur från Nordicom, dessutom kommer Jonas Ohlsson, medieforskare på Nordicom, att delta i en debatt tillsammans med bland annat den norska kulturministern. 

NYHET | 5 maj 2017

Norsk mediebarometer: Fler läser tidningen på nätet

Medieanvändningen på nätet ökar stadigt. I Norge läser alltfler tidningen online, och även strömmade tjänster för ljud och bild fortsätter att växa. Samtidigt ligger linjär tv och radio kvar på samma nivåer som förra året. Det visar data från Norsk Mediebarometer 2016.

NYHET | 10 apr 2017

Ny kulturmelding i gang i Norge

Regjeringen i Norge har satt i gang arbeidet med en helhetlig gjennomgang av kulturfeltet. Resultatet vil bli den første kulturmeldingen på 14 år.

NYHET | 5 apr 2017

Stor osäkerhet kring falska nyheter i Norge

Mer än hälften av den norska befolkningen uppger att de veckovis, eller oftare, läser nyheter de inte uppfattar som helt sanningsenliga. Nästan en fjärdedel uppger dessutom att de har delat en nyhet som de sen upptäckte var falsk. Det här visar en ny undersökning från den norska mediemyndigheten Medietilsynet. 

NYHET | 4 apr 2017

Annonsepotensialet for digitale lokalaviser med brukerbetaling

Norske lokalaviser har styrket mulighetene til å få annonseinntekter fra nettet etter at de innførte brukerbetaling. Det kommer frem i en rapport som Handelshøyskolen BI har laget.

NYHET | 16 mar 2017

Utredning om det norske mediemangfoldet

7. mars 2017 la et utvalg oppnevnt av den norske Kulturdepartementet frem rapporten "Det norske mediemangfoldet - En styrket mediepolitikk for borgerne" (NOU  2017: 7). I rapporten ber utvalget politikerne om å styrke mediepolitikken og fremmer flere forslag til nye og endrede økonomiske virkemidler for å få dette til.

Sidor

Dela

Prenumerera på Norge