Norge

NYHET | 11 dec 2018

Norsk medietidskrift 4/2018

Omslag Norsk medietidskrift nr 4, 2018Norsk Medietidsskrift er klar med årets fjerde og siste utgave. Dette nummeret inneholder artikler som tematiserer ulike aspekter ved den omfattende og pågående digitaliserings-prosessen mediene gjennomgår.

NYHET | 29 nov 2018

Norsk medieekonomi 2017

Nu tjänar den norska mediebranschen mer på betalning från tittarna och läsarna än på reklamförsäljningen. Det visar Medietilsynets rapport om norska mediers ekonomi under 2017.   

NYHET | 27 sep 2018

Tre nordiska länder breddar satsningen på mediekunnighet

Medie- och informationskunnighet blir allt viktigare för att stärka demokrati och yttrandefrihet. Finland, Norge och Sverige breddar nu sina insatser – från fokus på barn och unga till att omfatta hela befolkningen, oavsett ålder.

NYHET | 27 sep 2018

Norge: Barn og medier-undersøkelsen 2018

Allt fler och allt yngre barn har tillgång till egen mobil och bland barn i 10-årsåldern har nästan alla en smartphone. Bland 9-18-åringarna lägger ungefär hälften två timmar eller mer på mobilanvändning  – för mycket menar en del av dem själva.

NYHET | 26 sep 2018

Norsk medietidsskrift 3/2018

Årets tredje utgave av Norsk Medietidsskrift er her. Det inneholder tre artikler som på hver sin måte skuer inn i fremtiden: Hvordan kan journalistikken hjelpe til med å løse klimakrisen? Hva sier nyhetsformidling til barn om fremtidens mediebrukere? Og hvordan kan erfaringer med å mestre kritisk medieomtale bidra til en kunnskapsdrevet presseetisk debatt?

NYHET | 20 sep 2018

Største mediekonsern etter omsetning i Norge 2017

Schibsted er igjen Norges største mediekonsern, etter at danske Egmont tok førsteplassen i 2016. Det er avisene som står for hoveddelen av konsernets omsetning i Norge. Det viser nye tall fra medienorge.

NYHET | 20 jun 2018

Norsk medietidsskrift nummer 2/2018

Norsk medietidskrift har kommet med en ny utgave. Polarisering av mediebruk, mangfoldet av journalistiske
kilder og fenomenet sakte-tv er blant temaene i dette nummeret.

NYHET | 21 maj 2018

Avisåret 2017: Svagt uppåt för norska tidningsupplagor

För första gången på nästan 20 år ökade den norska tidningsupplagan under 2017. Bakom utvecklingen ligger
en ökande digital försäljning. Det framkommer i rapporten Avisåret 2017, skriven av medieforskaren Sigurd Høst.

NYHET | 16 maj 2018

Forskarföreningarnas konferenser i Danmark och Norge

Under hösten håller de nationella forskarföreningarna inom medie- och kommunikationsvetenskap i Norge och Danmark sina årsmöten/konferenser. Call for papers finns ute. 

NYHET | 11 maj 2018

Norsk mediebarometer: Kraftig ökning för strömmat innehåll

Norsk mediebarometer 2017 omslagNorrmännen har aldrig tidigare lagt så mycket tid på internet. För streamingtjänster pekar kurvorna uppåt, medan avisläsning, radiolyssnande och tv-tittande går neråt. Det visar statistik från Norsk mediebarometer 2017.  

Sidor

Dela

Prenumerera på Norge