Norge

NYHET | 3 jan 2018

Medieåret 2016-2017. Medieutvikling i Norge

Medievaner og medier endrer seg i et forrykende tempo, og snur opp ned på det kjente medielandskapet. Medienorges nye rapport Medieåret 2016-2017 er et forsøk på å fange og beskrive noen av endringene mediene står midt oppe i.

NYHET | 14 dec 2017

Nytt från Norsk Medietidsskrift och Media & viestintä

De nationella forskningstidskrifterna i Norge och i Finland har båda utkommit med nya nummer under december. Norsk medietidsskrift 4/2017 behandlar ämnen som religion, redakörskap och källor och Media & viestintä 3-4/2017 är ett specialnummer på temat Sanning, lögn, medier och kommunikation. ​

NYHET | 9 nov 2017

Norska mediers ekonomi 2016

Betalningen från brukarna en allt viktigare intäktskälla för den norska mediebranschen. Det visar Medietilsynets rapport om norska mediers ekonomi 2016.

NYHET | 17 okt 2017

Norsk Medietidsskrift 3/2017

Nye Media City Bergen har åpnet och  TV2 har 25 års jubileum, siste nummer av Norsk Medietidskrift er en variert og mangfoldig utgave av tidsskriftet.

NYHET | 27 jun 2017

Nytt nummer av Norsk medietidskrift

Nummer 2/2017 av Norsk medietidskrift er et spesialnummere fra Norsk Medieforskerkonferanse i Bergen 2016. Det handler om hvem som kommuniserer noe, hva som kommuniseres, og hvordan medierte budskap mottas av publikum. Fellesnevneren blant artiklene er at de alle handler om nyheter på en eller annen måte.

NYHET | 26 jun 2017

Norska aviser tappar en miljard i annonsintäkter

Under förra året förlorade den norska dagspressen över en miljard annonskronor. För första gången minskade även de digitala annonsintäkterna. Det framgår av Medietilsynets årliga rapport om tidningshusens ekonomi 2016.

NYHET | 21 jun 2017

Digitala abonnemang ökar i Norge

Allt fler norska tidningar tar betalt för sina nyheter på nätet. Samtidigt ökar antalet digitala prenumerationer, vilket har bromsat upplageraset för den norska tidningsbranschen. Det visar Sigurd Høst i årsrapporten ”Avisåret 2016”.

NYHET | 8 jun 2017

Ungas medieanvändning i kraftig ökning

Medietiden har ökat kraftigt bland barn och unga det senaste decenniet. Det visar Statens medieråds undersökning Ungar & medier, som kartlägger barn och ungas medieanvändning. Undersökningen visar att de unga som tidigare klassats som högkonsumenter, i många avseenden är dagens genomsnittskonsumenter. 

EVENT | 8 maj 2017

Nordicom på Nordiske Mediedager

Den 10 – 12 maj går Nordiske Mediedagerna i Bergen av stapeln. Nordicom kommer att finnas på plats med ett bokbord som presenterar aktuell litteratur från Nordicom, dessutom kommer Jonas Ohlsson, medieforskare på Nordicom, att delta i en debatt tillsammans med bland annat den norska kulturministern. 

NYHET | 5 maj 2017

Norsk mediebarometer: Fler läser tidningen på nätet

Medieanvändningen på nätet ökar stadigt. I Norge läser alltfler tidningen online, och även strömmade tjänster för ljud och bild fortsätter att växa. Samtidigt ligger linjär tv och radio kvar på samma nivåer som förra året. Det visar data från Norsk Mediebarometer 2016.

Sidor

Dela

Prenumerera på Norge