Unga och medier

NYHET | 13 dec 2018

Medietrender i Norden – årets sista nummer är här

logotype Nyhetsbrevet Medietrender i NordenÅrets tredje utgåva av Nordicoms nyhetsbrev handlar om ungas nyhetskonsumtion i det digitala medielandskapet, om generationsskillnader när det gäller webbanvändning, och om mediebranschens ekonomiska utveckling – allt med fokus på Norden.

PUBLIKATIONER | 4 dec 2018

Stora variationer i barns och ungas nyhetsanvändning

Hur konsumerar barn och unga nyheter i ett digitalt medielandskap? Det har Nordicom och Statens medieråd undersökt i en ny antologi med författare från både Norden och Baltikum. Den visar bland annat att nyhetsorganisationer som vill nå yngre målgrupper måste arbeta i flera olika kanaler för att lyckas.  

PUBLIKATIONER | 8 nov 2018

Yearbook 2018: Digital Parenting

Digital Parenting. The Challanges for Families in the Digital Age is the Clearinghouse Yearbook of 2018. The book addresses the challenges and opportunities faced by parents in digital times taking into account multiple levels of digital penetration among families from different social classes and regions across the world.

 

NYHET | 25 okt 2018

En nordisk undersökning av barns och ungas kulturvanor?

Går det att genomföra en gemensam nordisk undersökning om barns och ungas kulturvanor och kulturaktiviteter? Det har Kulturanalys Norden undersökt i en ny rapport, på uppdrag av Nordiska ministerrådet.

NYHET | 27 sep 2018

Norge: Barn og medier-undersøkelsen 2018

Allt fler och allt yngre barn har tillgång till egen mobil och bland barn i 10-årsåldern har nästan alla en smartphone. Bland 9-18-åringarna lägger ungefär hälften två timmar eller mer på mobilanvändning  – för mycket menar en del av dem själva.

NYHET | 17 sep 2018

Nordicom på Bokmässan 2018

Den 27 september drar 2018 års Bokmässa igång i Göteborg. Årets mässa har tre teman: respekt, bild och mediefrågor (MEG). Nordicom medverkar på två ställen i årets program. 

PUBLIKATIONER | 27 aug 2018

Smaken för nyheter: Klasskillnader i det digitala medielandskapet

Människors konsumtion av nyheter blir allt mer splittrad. I boken Smaken för nyheter: Klasskillnader i det digitala medielandskapet visar att växande klassklyftor och ett ökat informationsutbud har lett till att befolkningens nyhetsvärldar ser väsentligt olika ut, något som riskerar att öka samhällsklyftorna ytterligare. 

NYHET | 5 feb 2018

Safer Internet Day 2018

Safer Internet Day uppmärksammas tisdag den 6:e februari – "Create, connect and share respect: A better internet starts with you". 

PUBLIKATIONER | 15 jan 2018

Young and Creative

Young and creative omslagThis new Clearinghouse book, Young and Creative – Digital Technologies Empowering Children in Everyday Life ,aims to display a variety of examples where children and youths have been active and creative by using their own initiative, and by being driven by intrinsic motivation, personal interests, and peer relations.

NYHET | 12 dec 2017

Mediefrågor på den nordiska agendan 2018

Under Sveriges ordförandeskap i Nordiska Ministerrådet 2018 kommer mediefrågor att få en viktig plats på den nordiska agendan. Fokus läggs bland annat på att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och att motverka desinformation på nätet. 

Sidor

Dela

Prenumerera på Unga och medier