Unga och medier

PUBLIKATIONER | 15 jan 2018

Young and Creative

Young and creative omslagThis new Clearinghouse book, Young and Creative – Digital Technologies Empowering Children in Everyday Life ,aims to display a variety of examples where children and youths have been active and creative by using their own initiative, and by being driven by intrinsic motivation, personal interests, and peer relations.

NYHET | 12 dec 2017

Mediefrågor på den nordiska agendan 2018

Under Sveriges ordförandeskap i Nordiska Ministerrådet 2018 kommer mediefrågor att få en viktig plats på den nordiska agendan. Fokus läggs bland annat på att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och att motverka desinformation på nätet. 

PUBLIKATIONER | 1 dec 2017

Yearbook 2017: Beyond the Stereotypes?

Beyond the Stereotypes? Images of Boys and Girls, and their Consequences  is the Clearinghouse Yearbook of 2017. The book explores the influence and consequences of exposure to gender representations on children and youth. 

NYHET | 9 nov 2017

Svenska barn och ungdomars kulturvanor

Myndigheten för Kulturanalys har undersökt svenska barn och ungas kulturvanor på fritiden. Den vanligaste medierelaterade aktiviteten är att titta på kortfilm/videoklipp online, vilket en majoritet av barn och unga gör varje dag.

NYHET | 29 sep 2017

Undersøgelse af danske børns læsevaner

Danske børn læser mindre i fritiden, og især pigerne har ændret deres læsevaner. Det er nogle af konklusionerne i en ny undersøgelse af danske børns læsevaner, medievaner og biblioteksbrug.

PUBLIKATIONER | 25 sep 2017

Marknadsmässig kurragömmalek? Barn, unga och dold reklam

För första gången finns nu en bok som diskuterar dold reklam riktad mot barn utifrån olika perspektiv: forskarens, journalistens, branschens och inte minst barnens. Den nya antologin Marknadsmässig kurragömmalek? Barn, unga och dold reklam som ges ut i ett samarbete mellan Nordicom och Statens medieråd i Sverige. 

NYHET | 8 jun 2017

Ungas medieanvändning i kraftig ökning

Medietiden har ökat kraftigt bland barn och unga det senaste decenniet. Det visar Statens medieråds undersökning Ungar & medier, som kartlägger barn och ungas medieanvändning. Undersökningen visar att de unga som tidigare klassats som högkonsumenter, i många avseenden är dagens genomsnittskonsumenter. 

NYHET | 9 maj 2017

Call for chapters proposal: “Digital parenting"

The book Digital parenting: the challenges for families in the digital age focuses on the opportunities and challenges of digital media for families and changing parenting practices. 

NYHET | 7 apr 2017

Studiebesök från Baltikum

Att skapa nätverk och utbyta erfarenheter, både på ett nationellt och globalt plan, är viktigt för Nordicoms verksamhet. Den här gången var det dags att ta emot ett studiebesök från Baltikum - på temat Medie-och informationskunnighet (MIK). 

PUBLIKATIONER | 3 apr 2017

Boksläpp: Citizens in a Mediated World

Nordicom släpper nytt! Boken Citizens in a Mediated World diskuterar bland annat innebörden av ett modernt medborgarskap i vår nya globaliserade digitala mediekultur och hur medie- och informationskunnighet (MIK) kan bidra till att verka för barn och ungas rättigheter.

Sidor

Dela

Prenumerera på Unga och medier