MIK

PUBLIKATIONER | 4 dec 2018

Stora variationer i barns och ungas nyhetsanvändning

Hur konsumerar barn och unga nyheter i ett digitalt medielandskap? Det har Nordicom och Statens medieråd undersökt i en ny antologi med författare från både Norden och Baltikum. Den visar bland annat att nyhetsorganisationer som vill nå yngre målgrupper måste arbeta i flera olika kanaler för att lyckas.  

NYHET | 27 sep 2018

Tre nordiska länder breddar satsningen på mediekunnighet

Medie- och informationskunnighet blir allt viktigare för att stärka demokrati och yttrandefrihet. Finland, Norge och Sverige breddar nu sina insatser – från fokus på barn och unga till att omfatta hela befolkningen, oavsett ålder.

PUBLIKATIONER | 21 aug 2018

Sverige behöver en samlad politik för MIK

Sverige behöver ett nationellt politiskt ramverk för hur medie- och informationskunnigheten (MIK) kan stärkas bland medborgarna. Det anser Ulla Carlsson, Unescoprofessor i yttrandefrihet vid Göteborgs universitet, som nu har överlämnat en kunskapsöversikt till regeringen med förslag på åtgärder.

NYHET | 5 jun 2018

Medie- och informationskunnighet – en demokratifråga

Den 30 maj arrangerade UNESCO-professuren vid Göteborgs universitet och Svenska Unescorådet en konferens i syfte att diskutera och finna modeller för att främja medie- och informationskunnighet utifrån ett demokratiperspektiv. 

NYHET | 9 maj 2018

Medie- och informationskunnigheten måste öka bland medborgarna

Medie- och informationskunnigheten (MIK) bland medborgarna är en demokratifråga. Men vems är ansvaret och hur ska den öka? Det diskuterar ministrar och experter på Svenska Unescorådets konferens i maj.

PUBLIKATIONER | 15 jan 2018

Young and Creative

Young and creative omslagThis new Clearinghouse book, Young and Creative – Digital Technologies Empowering Children in Everyday Life ,aims to display a variety of examples where children and youths have been active and creative by using their own initiative, and by being driven by intrinsic motivation, personal interests, and peer relations.

PUBLIKATIONER | 25 sep 2017

Marknadsmässig kurragömmalek? Barn, unga och dold reklam

För första gången finns nu en bok som diskuterar dold reklam riktad mot barn utifrån olika perspektiv: forskarens, journalistens, branschens och inte minst barnens. Den nya antologin Marknadsmässig kurragömmalek? Barn, unga och dold reklam som ges ut i ett samarbete mellan Nordicom och Statens medieråd i Sverige. 

NYHET | 8 sep 2017

Literacy in a Digital World

Friday the 8th of September 2017 is International Literacy Day, this year it’ll be celebrated under the theme of ‘Literacy in a Digital World’. In honour of the day we’re highlighting some of our recent publications focusing on media literacy in a digital world. 

NYHET | 7 apr 2017

Studiebesök från Baltikum

Att skapa nätverk och utbyta erfarenheter, både på ett nationellt och globalt plan, är viktigt för Nordicoms verksamhet. Den här gången var det dags att ta emot ett studiebesök från Baltikum - på temat Medie-och informationskunnighet (MIK). 

NYHET | 5 apr 2017

Stor osäkerhet kring falska nyheter i Norge

Mer än hälften av den norska befolkningen uppger att de veckovis, eller oftare, läser nyheter de inte uppfattar som helt sanningsenliga. Nästan en fjärdedel uppger dessutom att de har delat en nyhet som de sen upptäckte var falsk. Det här visar en ny undersökning från den norska mediemyndigheten Medietilsynet. 

Sidor

Dela

Prenumerera på MIK