Mediestruktur

NYHET | 9 nov 2017

Norska mediers ekonomi 2016

Betalningen från brukarna en allt viktigare intäktskälla för den norska mediebranschen. Det visar Medietilsynets rapport om norska mediers ekonomi 2016.

NYHET | 9 nov 2017

Det svenska medielandskapet: en klassiker i ny tappning

”En klassiker och ett standardverk för alla som vill få en överblick över medielandskapet” – så beskrivs den nya boken Det svenska medielandskapet som lanseras efter årsskiftet. Boken utkommer i sin tolfte upplaga och har under olika titlar, senast Massmedier, följt mediernas villkor sedan 1970-talet. Två av de tre författarna kommer från Nordicom. 

NYHET | 25 okt 2017

Så påverkar globala aktörer den danska mediebranschen

De danska mediehusen har förlorat sitt inflytande på mediemarknadens utveckling. Istället är det globala giganter som Google och Facebook som sätter villkoren – och tar hand om pengarna. Det visar en rapport om globala aktörers påverkan på den danska mediemarknaden.

NYHET | 26 sep 2017

Film på bio i Norden - publikation från Kulturanalys

I vilket nordiskt land går befolkningen mest på bio? Och hur ser det ut med jämställdheten i nordisk film? Det svarar Kulturanalys Norden på i en ny statistikpublikation.

NYHETSBREV | 12 sep 2017

Ny utgåva av Medietrender i Norden

De nordiska länderna blir alltmer digitala och mobila. Medieanvändningen på nätet växer och i internationella jämförelser ligger Norden i framkant. Samtidigt visar undersökningar att nordborna inte överger de traditionella medierna.

NYHET | 31 aug 2017

Report maps business models of Nordic local and city newspapers

A report published by the Communication Research Centre CRC at the University of Helsinki explores the business models of local and city newspapers in Scandinavia. The report, written in Finnish, is based on a description and comparison of cases in Sweden, Norway and Denmark.

NYHET | 30 aug 2017

Nordisk telekomrapport: Mobilt fortsätter att öka

Mobil datatrafik fortsätter att växa kraftigt i Norden. Samtidigt ökar tillgången till snabbt bredband, där alla nordiska länder ligger över EU-genomsnittet. Det visar den årliga rapporten från de nordiska telekommyndigheterna.

NYHET | 26 jun 2017

Norska aviser tappar en miljard i annonsintäkter

Under förra året förlorade den norska dagspressen över en miljard annonskronor. För första gången minskade även de digitala annonsintäkterna. Det framgår av Medietilsynets årliga rapport om tidningshusens ekonomi 2016.

NYHET | 21 jun 2017

Digitala abonnemang ökar i Norge

Allt fler norska tidningar tar betalt för sina nyheter på nätet. Samtidigt ökar antalet digitala prenumerationer, vilket har bromsat upplageraset för den norska tidningsbranschen. Det visar Sigurd Høst i årsrapporten ”Avisåret 2016”.

Sidor

Dela

Prenumerera på Mediestruktur