Kategori: Mediestruktur

Ny databas kring medieägandet i EU
Nyligen lanserades EurOMo, en ny databas över medieägandet i femton av EU:s medlemsländer. Databasen är ett resultat av forskningsprojektet European Media Ownership Monitor vars mål är att öka kunskapen om vilka som äger de stora nyhetsmedierna i EU.
Ökad digitalisering och ägarkoncentration i det svenska medielandskapet
Traditionella medier minskar i popularitet, minskade annonsintäkter kan påverka medborgarnas tillgång till lokala nyheter, och ägandet på dagstidningsmarknaden har koncentrerats till ett fåtal regionala tidningsmonopol. Rapporten MedieSverige 2023 ger en aktuell och bred översikt av dagens svenska medielandskap.
Call for papers: Medieägande och mediereglering i Europa
Call for papers till ett nytt temanummer av Nordicom Review. Läs mer på engelska.
Nytt faktablad: Nordens tio största tidningsföretag 2021
Mätt i omsättning under 2021 kommer Nordens fyra största tidningsföretag från fyra länder. Den enskilt största aktören är det svenska medieföretaget Bonniers nyhetsmediedivision: Bonnier News. Ett nytt faktablad från Nordicom presenterar listan över Nordens tio största tidningsföretag 2021.
Telenor och Spotify i topp på listan över Nordens 25 största medieföretag 2021
I Nordicoms senaste faktablad presenteras listan över de 25 största medieföretagen i Norden. Listan omfattar en stor variation av verksamheter sett till geografisk lokalisering, ålder och ägarstruktur, liksom verksamhetsinriktning och lönsamhetsnivåer.
Nytt nummer av vårt nordiska nyhetsbrev
Välkommen till nyhetsbrevet Medietrender i Norden. Läs om medievanor, mediemarknad och aktuell mediepolitik i Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige.
Medieekonomi, medievanor och mediepolitik i vårt nordiska nyhetsbrev
Hur har pandemin påverkat mediernas ekonomi? Var finner man statistik om medievanor? Och vilka frågor är på den mediepolitiska agendan? Läs mer i det nya numret av Nordicoms nordiska nyhetsbrev.
Nu granskas medieägandet i Europa – Nordicom i nytt projekt
Hur ser medieägandet ut i EU? Den frågan ska det nya pilotprojektet Euromedia Ownership Monitor försöka besvara och förklara i en kommande databas.Sveriges medieföretag allt mer jämställda
En allt större andel kvinnor har tagit plats i de svenska medieföretagens styrelser de senaste åren, vilket lett till att jämställdheten ökat markant. Det visar en ny kartläggning som Nordicom vid Göteborgs universitet har gjort. Trots att andelen kvinnor fortfarande tunnas ut högre upp i företagsstrukturen, syns en tydligt positiv trend mot ökad jämställdhet över tid.