Mediestruktur

NYHET | 9 apr 2018

State of the Nordic Region 2018

En ny rapport från Nordiska Ministerrådet presenterar siffror och annan fakta om de nordiska länderna. Utöver demografi, ekonomi, arbete, utbildning och välfärd, sätter årets utgåva fokus på den digitala utvecklingen och nordbornas kulturvanor.

PUBLIKATIONER | 21 mar 2018

Newspaper trends in the Nordic countries

A new publication from Nordicom examines the newspaper trends in Denmark, Finland, Iceland, Norway and Sweden. Unique data time series, starting in the year 2000, present the Nordic newspaper landscape, the economy of the newspaper markets, and reading trends.

NYHET | 7 mar 2018

Women direct only one out of ten Icelandic films

Since the mid-1950s, almost 200 Icelandic full-length cinematographic feature films have been produced in Iceland; and nearly all of them have been directed by men. New data from Statistics Iceland cover 70 years of Icelandic film production.

NYHET | 26 feb 2018

Medieföretagen är männens värld

Ledningen för världens 100 största internationella medieföretagen domineras av män. Trettio av företagen saknar helt kvinnor i den högsta ledningen, och i Norden ser det inte bättre ut, det visar ny statistik samanställd av Nordicom. 

NYHET | 3 jan 2018

Medieåret 2016-2017. Medieutvikling i Norge

Medievaner og medier endrer seg i et forrykende tempo, og snur opp ned på det kjente medielandskapet. Medienorges nye rapport Medieåret 2016-2017 er et forsøk på å fange og beskrive noen av endringene mediene står midt oppe i.

NYHET | 8 dec 2017

Ny rapport undersøger den digitale indholdsproduktion i Danmark

Ny rapport viser, at Danmark står stærkt, når det gælder finansieringen af dansk indholdsproduktion. Finansieringsgrundlaget for dansk indhold er vokset markant siden 2010 og tegner sig nu for et samlet beløb på cirka 6,3 mia. kr. årligt. Rapporten præsenterer desuden et idékatalog til styrkelse af dansk indholdsproduktion. 

NYHET | 5 dec 2017

Nya böcker om medielandskapet i Finland och Sverige

Finlands medielandskap och Det svenska medielandskapet. Så heter två böcker med samma upplägg, skrivna av nordiska medieforskare och som kommer ut nästan samtidigt i Finland respektive Sverige. Båda är exempel på publikationer som dokumenteras av Nordicom under 2017.

NYHET | 5 dec 2017

Islands medier har tappat halva reklamintäkterna

De isländska mediernas reklamintäkter har halverats sedan toppåret 2007. Tidningar är fortfarande landets största reklammedium och står för nästan hälften av reklamkakan. Allt enligt en analys från Isländska statistikcentralen.

NYHET | 4 dec 2017

Den svenska medieekonomin 2016

Svensk reklammarknad växer, men tillväxten hamnar främst hos Google och Facebook. Radion gör rekordresultat, medan konkurrensen i tv-branschen tilltar och dagspressen fortsätter att tappa intäkter. Det är några resultat från 2016 års rapport om svensk medieekonomi.

NYHET | 4 dec 2017

Svag uppgång på den finska mediemarknaden

Efter flera års nedgång visade mediemarknaden i Finland en svag tillväxt under 2016. Mest ökade försäljningen av internetreklam. Det framgår av finska Statistikcentralens årliga beräkning av värdet på den finska mediemarknaden. 

Sidor

Dela

Prenumerera på Mediestruktur