Mediestruktur

NYHET | 3 jan 2018

Medieåret 2016-2017. Medieutvikling i Norge

Medievaner og medier endrer seg i et forrykende tempo, og snur opp ned på det kjente medielandskapet. Medienorges nye rapport Medieåret 2016-2017 er et forsøk på å fange og beskrive noen av endringene mediene står midt oppe i.

NYHET | 8 dec 2017

Ny rapport undersøger den digitale indholdsproduktion i Danmark

Ny rapport viser, at Danmark står stærkt, når det gælder finansieringen af dansk indholdsproduktion. Finansieringsgrundlaget for dansk indhold er vokset markant siden 2010 og tegner sig nu for et samlet beløb på cirka 6,3 mia. kr. årligt. Rapporten præsenterer desuden et idékatalog til styrkelse af dansk indholdsproduktion. 

NYHET | 5 dec 2017

Nya böcker om medielandskapet i Finland och Sverige

Finlands medielandskap och Det svenska medielandskapet. Så heter två böcker med samma upplägg, skrivna av nordiska medieforskare och som kommer ut nästan samtidigt i Finland respektive Sverige. Båda är exempel på publikationer som dokumenteras av Nordicom under 2017.

NYHET | 5 dec 2017

Islands medier har tappat halva reklamintäkterna

De isländska mediernas reklamintäkter har halverats sedan toppåret 2007. Tidningar är fortfarande landets största reklammedium och står för nästan hälften av reklamkakan. Allt enligt en analys från Isländska statistikcentralen.

NYHET | 4 dec 2017

Den svenska medieekonomin 2016

Svensk reklammarknad växer, men tillväxten hamnar främst hos Google och Facebook. Radion gör rekordresultat, medan konkurrensen i tv-branschen tilltar och dagspressen fortsätter att tappa intäkter. Det är några resultat från 2016 års rapport om svensk medieekonomi.

NYHET | 4 dec 2017

Svag uppgång på den finska mediemarknaden

Efter flera års nedgång visade mediemarknaden i Finland en svag tillväxt under 2016. Mest ökade försäljningen av internetreklam. Det framgår av finska Statistikcentralens årliga beräkning av värdet på den finska mediemarknaden. 

NYHET | 30 nov 2017

Världens största mediebolag 2017

Google, Comcast, och Disney är världens största mediebolag. Det visar en topp-100-lista från Institut für Medien- und Kommunikationspolitik. Av de nordiska företagen är Spotify högst placerat, på plats 57.

NYHET | 9 nov 2017

Norska mediers ekonomi 2016

Betalningen från brukarna en allt viktigare intäktskälla för den norska mediebranschen. Det visar Medietilsynets rapport om norska mediers ekonomi 2016.

NYHET | 9 nov 2017

Det svenska medielandskapet: en klassiker i ny tappning

”En klassiker och ett standardverk för alla som vill få en överblick över medielandskapet” – så beskrivs den nya boken Det svenska medielandskapet som lanseras efter årsskiftet. Boken utkommer i sin tolfte upplaga och har under olika titlar, senast Massmedier, följt mediernas villkor sedan 1970-talet. Två av de tre författarna kommer från Nordicom. 

NYHET | 25 okt 2017

Så påverkar globala aktörer den danska mediebranschen

De danska mediehusen har förlorat sitt inflytande på mediemarknadens utveckling. Istället är det globala giganter som Google och Facebook som sätter villkoren – och tar hand om pengarna. Det visar en rapport om globala aktörers påverkan på den danska mediemarknaden.

Sidor

Dela

Prenumerera på Mediestruktur