Nyheter

NYHET | 13 dec 2018

Medietrender i Norden – årets sista nummer är här

logotype Nyhetsbrevet Medietrender i NordenÅrets tredje utgåva av Nordicoms nyhetsbrev handlar om ungas nyhetskonsumtion i det digitala medielandskapet, om generationsskillnader när det gäller webbanvändning, och om mediebranschens ekonomiska utveckling – allt med fokus på Norden.

NYHET | 8 dec 2018

Ny komparativ nordisk statistikbank

Nordisk Ministerråd har flyttet deres statistikker til en ny digital platform, Nordic Statistics database. Her kan du sammenligne statistikker fra de nordiske lande inden for mange spændende områder som kultur, uddannelse og ligestilling.

PUBLIKATIONER | 4 dec 2018

Stora variationer i barns och ungas nyhetsanvändning

Hur konsumerar barn och unga nyheter i ett digitalt medielandskap? Det har Nordicom och Statens medieråd undersökt i en ny antologi med författare från både Norden och Baltikum. Den visar bland annat att nyhetsorganisationer som vill nå yngre målgrupper måste arbeta i flera olika kanaler för att lyckas.  

NYHET | 3 dec 2018

Danskernes brug af sociale medier i 2018

graf danskernes brug af sociale medier 2018Andelen af danskere, der bruger sociale medier, er øget svagt fra 2017 til 2018. Brugertilgangen har været størst i de ældre aldersgrupper, mens udviklingen blandt de unge har stagneret eller faldet en smule, dog fra et meget højt niveau.

NYHET | 25 okt 2018

En nordisk undersökning av barns och ungas kulturvanor?

Går det att genomföra en gemensam nordisk undersökning om barns och ungas kulturvanor och kulturaktiviteter? Det har Kulturanalys Norden undersökt i en ny rapport, på uppdrag av Nordiska ministerrådet.

NYHET | 23 okt 2018

Flere nye bøger, men færre flittige danske læsere

Læselysten blandt danskerne er under fortsat forandring. Der udgives i dag skønlitteratur som aldrig før samtidig med, at digitale medier er i fremgang. Det viser nye tal i årsrapporten fra kulturministerens Bog- og Litteraturpanel.

NYHET | 5 okt 2018

Svenskarna och internet: Så ändras svenskarnas medievanor

Användningen av sociala medier och digitala medie-plattformar fortsätter att öka. Samtidigt finns det tydliga skillnader mellan olika generationer. Det framkommer i rapporten Svenskarna och internet 2018 från Internet-stiftelsen i Sverige.

NYHET | 27 sep 2018

Norge: Barn og medier-undersøkelsen 2018

Allt fler och allt yngre barn har tillgång till egen mobil och bland barn i 10-årsåldern har nästan alla en smartphone. Bland 9-18-åringarna lägger ungefär hälften två timmar eller mer på mobilanvändning  – för mycket menar en del av dem själva.

NYHET | 16 aug 2018

Fyra rapporter om medie- och kulturvanor i Sverige

Myndigheten för press, radio och tv och Myndigheten för Kulturanalys har givit ut nya rapporter om svenskarnas konsumtion av medier, nyheter och kultur. De visar på en ökande digital konsumtion, tydligare generationsklyftor och samband mellan kultur- och medievanor.

Sidor

Dela