Nytt nummer av Medietrender i Norden

Nyhetsbrev
 | 25 april 2018
Utvecklingen för den nordiska dagspressen, förändrade medievanor och nya mediepolitiska initiativ i de nordiska länderna. Det är några ämnen i den senaste utgåvan av Nordicoms nyhetsbrev med fokus på Norden

Medietrender i Norden 1-2018 visar på aktuella rapporter, forskningsresultat samt mediepolitik i Norden. Här nedan är några exempel på innehållet i det nya numret.

Den nordiska dagspressens upplagor faller och läsningen minskar. De tryckta upplagorna utgör
basen i branschens ekonomi, men de digitala intäkterna ökar och avisernas nätversioner är bland de mest besökta mediesajterna. Nordicom har kartlagt utvecklingen under de senaste två decennierna.

Den digitala medieanvändningen – till exempel streamade medier och internet via mobilen – ökar. Också hushållens utgifter till tele- och tv-bolagen har ökat.

Förtroendet för medierna tas upp i flera rapporter. I Norge visar en rapport om lokalt mediebruk på ett högt förtroende för traditionella medieaktörer, medan Facebook (som visat sig vara den vanligaste källan till information om lokalsamhället) rankas lågt. Resultat från DR Medieforskning visar ett högt förtroende för dansk journalistik, och enligt en Eurobarometer om ”falska nyheter” litar EU-medborgarna främst på radio, tv och tidningar.

Jämställdheten i mediebranschen är i obalans. Världens 100 största medie-företag domineras av män och i Norden ser det inte bättre ut, enligt data från Nordicom. Dessutom visar isländsk statistik att enbart en av tio nationella filmer regisseras av kvinnor, och det har inte blivit bättre med tiden.

Regeringen i Danmark har presenterat sin nya mediepolitik: mindre pengar till public service-institutionerna, digitalisering av radion och slopandet av moms på digitala medier är några av förslagen. Samtidigt konkluderar Medietilsynet i Norge att en försvagning av NRK inte är lösningen på de kommersiella mediernas utmaningar. 

I Finland konstaterar en grupp forskare att den finska mediepolitiken saknar ett medborgarperspektiv. Deras rapport, som bland annat ger förslag på hur man ska följa utvecklingen i framtiden, utgör underlag i arbetet med ett nytt mediepolitiskt program.

Nya publikationer från Nordicom handlar om public service-medierna i nätsamhället (RIPE-serien), yttrandefrihet i en digital mediekultur och unga människors spelvanor. Nyhetsbrevet tipsar också om nordisk forsknings-litteratur, forskarföreningarnas årsmöten och andra mediekonferenser.

 

Läs och ladda ner nyhetsbrevet (PDF, 610k)

 

Eva Harrie

Områden :