Medie- och informationskunnigheten måste öka bland medborgarna

| 9 maj 2018
Medie- och informationskunnigheten (MIK) bland medborgarna är en demokratifråga. Men vems är ansvaret och hur ska den öka? Det diskuterar ministrar och experter på Svenska Unescorådets konferens i maj.

Kraven på den enskilda individens förmåga att kritiskt granska och bedöma information ökar i det digitala medielandskapet.

På uppdrag av Kulturdepartementet har Nordicom tagit fram en kunskapsöversikt i syfte att stärka medie- och informationskunnigheten bland medborgarna.

Ansvarig för arbetet är Ulla Carlsson, Unescoprofessor i yttrandefrihet vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet. I slutet av maj presenterar hon kunskapsöversikten med ett framåtblickande scenario på en stor Unescokonferens där flera ministrar deltar.

Kunskapsöversikten bygger vidare på en kartläggning av MIK-insatser som har utförts av Statens Medieråd och Myndigheten för press, radio och tv hösten 2017.

Ladda ner böcker om medie- och informationskunnighet

Mia Jonsson Lindell

Områden :