Exempel på innehåll i det här numret:
Telenor, Telia och Spotify är Nordens största medieföretag, medan Schibsted tar täten bland tidningsföretagen, visar nya faktablad.
Den nordiska modellen – och om den verkligen existerar – granskas i antologin Power, Communication, and Politics in the Nordic Countries. Boken inleds med beskrivningar av de politiska systemen och mediesystemen i Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige.
Nordens minsta mediesystem – Färöarna, Grönland, Island, Sápmi och Åland – är sällan i fokus. Nordicom Review fördjupar sig i hur dessa små mediesystem fungerar och vilka utmaningar små länder och regioner brottas med.
Reglering av teknikjättar är en het fråga – vi länkar till senaste nytt inom EU-politiken. I Norden föreslår Danmarks kulturminister att globala plattformar ska betala för danskt medieinnehåll och i Finland och Sverige är mediestödet på agendan.
Bland våra nationella nyheter: MedieSverige 2021 ger en bred bild av det svenska medielandskapet, DR:s årliga rapport analyserar danskarnas medieanvändning, Medietilsynet har kartlagt medievanorna i Norge, och tal från isländska statistikcentralen visar på krympande reklamintäkter för medierna.