
From Bulletins to Journalism
Some Perspectives on the Development of

Swedish Radio News 1925-1995

LENNART WEIBULL

News is What Newspapermen Make It is the velopment of  journalism in society. Hence,

title of  a classical article by Walter Gieber
(1964). What Gieber means with this is
that most analyses of news as a process has
been founded on the too simple a notion
that news is what is constructed by people
working in the media. His conclusion is
that there is a need for an understanding
of  �the social forces which bear on the re-
porting of  the news�.

Reflections on the nature of  news and
what is behind it come very natural if  your
task is to understand the historical deve-
lopment of  news. The aim of  this presen-
tation is to formulate some basic hypo-
theses of  how news has developed in form
and content from the early years of radio
in the mid 1920s till the beginning of the
1990s and what factors might have contri-
buted to the changes. .

The framework is a study of  radio and
TV news, which has been initiated within
the research programme of  Swedish Radio
and Television History.1 My main interests
here are two. The first is to identify some
key events in the organization of  radio
news programming over the years, and the
second is to relate those to the general de-
133
I start with an overview of  how radio news
programming developed over the years
and then, given this development, try to
identify as the most important forces be-
hind it. Following Gieber�s perspective, I
also try to touch upon the question con-
cerning the social forces in relation to the
role of  the individuals. To me it seems that
history writing in the humanities often has
exaggerated the importance of  certain in-
dividuals, whereas social scientists on their
side in historical studies tend to forget the
role of  individuals (cf. the discussion in
Dahl, 1994). Thus I ask if  it is possible to
combine the two ways of  understanding
what conditions the changes in radio news
development.

It is important to note that my perspec-
tive here is restricted to the organization
and character of  the news programmes as
it can be traced from secondary material.2

No systematic content analysis of news
form and news content has yet been un-
dertaken. However, the ideas presented
here will hopefully function as a frame of
reference for the forthcoming studies.3



Swedish Radio News in 1925-
1995: a Quantitative Overview

On Tuesday October 10, 1995 Swedish
public service radio, Sveriges Radio, of-
fered a Göteborg listener 75 newscasts.
News was presented around the clock and
in three channels: P1 had 22, P3 27 and
P4, also including the local public service
radio had 264. Of  those newscasts 67 were
produced by the Sveriges Radio itself  � 54
by the main newsroom (Eko-redaktionen)
and 13 by the newsroom of  the local Radio
Göteborg P4 � and 8 by the Swedish news
agency TT, all of  them in P1. The private
local radio, established in 1993, also of-
fered a great number of  newscasts. Of  the
main stations in Göteborg, Radio City had
18 newscasts with national news, all of
them produced by TT, and 3 local news.
P6 only offered national news in 18 news-
casts, produced by the newsroom of  TV4,
the national private TV channel, estab-
lished in 1992. Radio Rix offered both na-
tional (20) and local news (8), all of them
produced by the network itself.

Thus, in 1995, a huge amount of  news,
actually 142 different newscasts, is available.
If  we calculate five minutes for the average
bulletin it totals to more than eleven hours
of  news a day. It can be contrasted with
the situation almost exactly 70 years earlier.
On Tuesday October 7, 1925, only one
piece of  radio news was offered, a 15 mi-
nutes TT news bulletin at 9.15 PM. It took
another ten years from 1925 before a se-
cond newscast was introduced. This was
the news at noon, 12.30 PM, starting in
1935. The morning news went on the air as
an extra newscast because of the second
world war and was later (1941) made per-
manent. All of  these newscasts were pro-
duced by TT, which had a monopoly on ra-
dio news until 1947 and, after that, still an
actual dominance until 1956 (Elgemyr, 1987).
134
After 1956 there was a rapid expansion
of  radio news, following the increase of
radio air time through the introduction of
new channels (P2 in 1955 and P3 in 1961).
On an average weekday in October 1965
P1 offered 14 newscasts: 9 produced by
the Sveriges Radio itself, 3 by TT and 2 a
combination by TT news and news com-
ments by Sveriges Radio. In P3 the hourly
news were all produced by the radio itself.

In figur 1 quantitative summary of  ra-
dio news is presented. It shows the volume
of news in hours for an average week each
year as well as the percentage of  news of
the total radio programming.

Two observations can be made from
the trends shown in figure 1. The first is
that there is a dramatic expansion of radio
news, starting between 1955 and 1960 and
going on until 1970: from 1955 and 1970
there was an increasse of  news output with
almost 500 per cent. The second observa-
tion is that the proportion of  news of  the
total radio output has been remarkably
stable over the years. The tendency after
the mid 1970s is even indicating a small
decline, meaning that the total output has
increased relatively more than the news
output. The latter is mainly explained by
the fact that the introduction of the P4
channel in 1987 meant a strong increase in
the output of  non-produced music pro-
gramming (Weibull and Anshelm, 1990).

Three Phases in Radio
News Development
The quantitative presentation of  radio
news output since 1925 reveals very little
of  the character of  news development.
What were the premises for the expansion?
When were the breaking points in time �
and why? In the following I shall try to
look more thoroughly into three phases of
radio news development: the early period



Hours
140

120

100

80

60

40

20

0
25 30 35 40 45 50 55 60 65 70 75 80 85 90 94

%
35

30

25

20

15

10

5

0
25 30 35 40 45 50 55 60 65 70 75 80 85 90 94

7 8 9

25 25 26 26

67 70

124 125

95

112 115 116

5
3 3

9 8 8 7

10

6

9 8
6 7 6 6
between 1925 and 1956, the expansion pe-
riod 1956-1970 and the mature period
1970-1985.

1925-1956: Defining What�s News
Radio was introduced in Sweden in 1925.
The company given the responsibility for
programming was AB Radiotjänst (Radio
Service Ltd). It had originally been formed
by a consortium of  Swedish newspapers,
but later extended to other shareholders,
mainly from the Swedish radio industry
(Elgemyr, 1984b). The first contractual
agreement between Radiotjänst and the
Swedish Telegraph Agency, responsible for
all transmission technology and acting as
135
representative of  the Swedish state, was
signed in late 1924.

The contractual agreement contained
one paragraph concerning news program-
mes. There it was said that Radiotjänst was
not permitted to offer any daily news other
than that produced by the national news
agency TT or another agency authorised
by the Radio Company or the Telegraph
Agency (§6). Thus, TT was given a formal
monopoly on radio news.

Many interpretations of  this paragraph
have stressed the fact that the TT was
owned by the Newspaper industry, which
was also the main owner of  Radiotjänst.
Then it was very natural that Radiotjänst
wanted to keep the news within its own
Figure 1. News in Radio 1925-1994: Hours of News an Average Week and
Percentage of News of the Total Radio Programming
Remarks:  The figures presented are based on a quantitative analysis of four weeks each year � two weeks in the spring and one in the fall.



control. There are also parallels with the
situation in other countries. In both United
Kingdom and the United States the news-
paper industry exerted strong pressure to
prevent radio from extending news pro-
gramming (Bliss, 1991:34ff; Scannell and
Cardiff, 1991:39ff). However, it seems that
the Swedish government was as eager as
the newspaper industry to authorise only
TT as the provider of  radio news. The re-
sponsible minister even regarded it as an
interest of  the state that TT was granted
monopoly. It is very obvious that TT was
seen as a sort of  official agency (Elgemyr,
1984a:21ff, 1987)5.

On the other hand, it was in the interest
of  the newspaper industry to restrict the
newscasts. The reason to chose 9.15 PM as
the time for the sole TT newscast was that
it meant no competition to newspapers.
But it seems obvious that there was also a
common interest to restrict radio news. In
the contractual agreement between the ra-
dio and the Telegraph agency a certain cost
limit was incorporated (§13). In 1925 the
cost for TT news amounted to 7 000
Swedish Crowns, to be compared with 17
500 Crowns for opera transmissions.

During its first decade radio can not be
considered a news medium. At that time,
cultural and educational programming as
well as classical music including opera
were the main pillars of  broadcasting. The
results from one of the first audience stu-
dies (�an audience referendum� presented
in the minutes of  the board in 1928)
clearly show the popularity of  music, con-
firming American observations on the ra-
dio as a �music box� (Bliss, 1991:21). How-
ever, programmes on current events were
successively introduced, mainly as so called
chronicles. Such chronicles concerned for
example parliamentary and foreign affairs.

During the 1930s there was an obvious
change in orientation of  radio program-
136
ming. Current events programming was in-
creased and direct broadcasting from cer-
tain events was introduced. Further it was
obvious that there was an external criticism
against TT for favouring the newspapers at
the cost of  its radio bulletins. In 1932 TT
presented an analysis in defence of its
news profile, showing that about 75 per
cent of  telegrams presented in its evening
news-casts had not been available to news-
papers beforehand (Radiotjänst, 1932). At
the same time controversies concerning
the increasing costs of the TT bulletins
arouse.

During the second half of the 1930s a
sort of  modus vivendi developed between
Radiotjänst and TT. On one hand, TT kept
the monopoly on news telegrams, meaning
mostly news on Swedish current affairs
and foreign affairs, and was also forced to
offer a newscast at noon in 1935. On the
other hand, Radiotjänst could develop a
current affairs programming, containing
news from the Swedish cultural life and
even sports. In 1935 a special news depart-
ment was organized for direct coverage of
culture, industry and folklore (Radiotjänst,
1936). It seems that this role differentia-
tion between TT and the the current
events coverage by the Radiotjänst can be
understood in terms of  the news defini-
tion. News was defined as news telegrams
concerning immediate events but also cur-
rent events from the political sphere and
from abroad. Here TT had monopoly. Ta-
king the international situation into consi-
deration, e. g. the propaganda radio of
Germany och Italy, it must have been natu-
ral to be restrictive.

In other areas, however, it seems to
have been possible for Radiotjänst to in-
crease its activities which ca be concluded
from a memorandum on programme poli-
cy presented in February 1937 (cf. Elge-
myr, 1984a:33f). The same year the first



daily current affairs programme produced
by Radiotjänst, Dagens Eko (The Daily
Echo), went on the air as a continuation of
the TT newscast at 7PM. It contained 2 or
3 entries a day. Looking at the content pro-
file of  Dagens Eko for the first year it is a
mixture of  news analysis, mostly concern-
ing foreign news, interviews with persons
in the news and cultural affairs, including
talks. Parts of  it shows similarities to the
cinema newsreel at the time. It is also inter-
esting to note that the news department
was renamed Reportage Department after
only one year.

During most of  the second world war
the roles of  TT and Radiotjänst continued
to function in the same way. The strong in-
crease in news interest in the last years of
the war meant that Radiotjänst tried to ex-
tend its activities into news reporting � the
traditional domain of  TT � by transmitting
war news. It seemed to have been generally
tolerated, probably because of  the great in-
terest in immediate events in the final
months of  the war, but also because Ra-
diotjänst did not use news wires but fo-
reign broadcasts (Elgemyr, 1987). After the
war, however, the situation went back to
the normal role differentiation.

The Breaking of  Radio Produced News
It is interesting to note the paradox that
the interest of  expanding current news
programming of  its own and to keep the
TT monopoly on telegram news, both
seem to originate from Radiotjänst itself.
Already in 1935 a government committee
had criticized the strong position of  TT,
meaning that it was enough that TT sup-
plied Radiotjänst with its news wire, while
it was up to Radiotjänst to decide how to
present the news (SOU 1935:10; Elgemyr,
1987:12). The proposal, however, was pre-
sented as an internal matter for Radiotjänst
137
to develop, but nothing was done. The
same type of  criticism was offered by a se-
cond government committee presenting its
report in 1946 (SOU 1946:1; Elgemyr,
1987:17). As a result the formal monopoly
for TT was abolished, but it was said that
news should primarily be supplied by TT.

However, even this reformulation of
the contractual agreement did not mean
very much at first. All main news bulletins
were provided by TT and Radiotjänst con-
tinued to restrict itself  to Dagens Eko and
launched no news programme of  its own.
Actually, the percentage of  news program-
ming, including Dagens Eko, dropped
somewhat after 1946 � from 314,3 pro-
gramme hours in 1946 to 301,5 in 1953/
54. On the other hand, however, current
events programming increased from 217,1
to 268 hours during the same period.

It might seem surprising that the Ra-
diotjänst did not take advantage of  the go-
vernment committee proposals to launch a
news service of  its own as did for example
BBC in the same situation (Scannell and
Cardiff, 1991:30ff; Cox, 1995:5f). Two rea-
sons might have been important. The first,
and most obvious, is probably the interest
of  the newspaper industry to restrict the
newscasts to the newspaper owned TT, im-
plying that the TT was a sort of  official
news provider. The other reason has to do
with the controversy in the handling of
news. In the party press of  the time it was
expected that news pages were partisan in
orientation, but how should a public serv-
ice radio handle the situation, especially in
a period of  intense political controversy
like the late 1930s. It must have been re-
garded as much more simple to have the
TT as news presenter in the area of politi-
cal and foreign news, whereas the less con-
troversial areas, like culture and entertain-
ment, could be covered by the Dagens
Eko. A third reason, expressed by newspa-



per representatives of  the board, might
have been that competence of  newspro-
gramming within radio was questioned
(Elgemyr, 1984a:37f).

The late 1940s and the first years of  the
1950s seem to have been a time of  re-
thinking within the radio, perhaps as a
cosequence of  the 1946 government re-
port, but it took some time. One important
break can be observed in the Radiotjänst
Yearbook of  1953/54. For the first time
the news and current affairs programming
is presented in the first section of  the year-
book, traditionally devoted to talks and
cultural programming. It seems obvious
that there was a change in programme
orientation, which was pointed out also by
the newspaper Expressen (Elgemyr, 1987a:
40). The radio, probably in relation to tele-
vision being expected to start in a year or
two, wanted to stress its news profile. But
also other factors contributed to the deve-
lopment. One seems to have been that TT
did not adapt very much to changing envi-
ronment, but kept its very traditional bulle-
tin character. Another factor of  impor-
tance seems to have been the internal pres-
sure from the editorial staff  of  Dagens
Eko, wanting to bring out more news (El-
gemyr, 1987:24ff).

The news break for Swedish Radio can
be dated to the period between 1954 and
1956. It coincided with changes in the or-
ganization, among other things a new di-
rector general of  Radiotjänst (from 1957
Sveriges Radio) interested in news (Ryd-
beck, 1990:202), the introduction of  televi-
sion in 1956, and an expansion in radio
programming. With the introduction of  a
second radio channel in 1955, a news bul-
letin wholly produced by the radio itself
was introduced for the first time in the fall
of  1956 (Elgemyr, 1987). But, probably
more important, was the fact that the Da-
gens Eko tried to develop a journalistic
138
profile of  its own, mixing backgrounds
with news and in 1956 introducing news
summaries. Also the reporting from speci-
fic events, especially the uprising in Hun-
gary and the Suez Crisis played an impor-
tant role for the creation of its news pro-
file.

The development during this period has
to be seen from the perspective of  the rise
of  a new modern news journalism. The
tabloid newspaper Expressen, founded in
1944, stressed the Anglo-saxon type of
journalism, contrasting against the old
party press tradition (Hadenius and Wei-
bull, 1994). It is interesting to note that
Expressen itself  launched an editorial cam-
paign promoting radio produced news in
the beginning of  the 1950s (Elgemyr,
1984a:39f).

Building the Radio News
From a very low level of  radio news in 1953/
54 there was almost a continuous expan-
sion of  news programming in the forth-
coming two decades (Figure 1). Which al-
ready has been pointed out this increase to
a large extent followed the expansion of
the total radio programming, especially the
start of  the third channel, originally called
the Melody Radio, later P3.

Radio news development was also af-
fected by the introduction of  television
1956. At first Swedish Television, which
was organized as a unit within Sveriges Ra-
dio, did not offer much news. The so cal-
led TV Journal was very similar to a cine-
ma newsreel (Djerf-Pierre, 1996). A strong
demand on TV news forced the company
to reorganize its news operation. Thus, a
central newsroom (Centralredaktionen or
the CR) was set up in 1960 to supply both
radio and television. The CR was regarded
as a provider of  telegram news based on
wire services.



In 1960 the CR was given the responsi-
bility for all news bulletins in radio. With
the introduction of the Melody Radio in
1961 with hourly news bulletins, all pro-
duced by the CR, it meant a huge increase
in radio produced news. Here competition
from a pirate radio station, Radio Nord,
broadcasting from a ship in the Baltic pla-
yed a decisive role (Elgemyr, 1987). Thus,
news from the CR took over the new, third
channel, while the TT bulletins kept its tra-
ditional times during the day in P1 and did
not, with a few exceptions, expand with the
new radio channels. However, the Dagens
Eko, which was mainly regarded as a news
analysis programme increased its time on
air � in 1962 with a so called lunch echo
(directly after the TT bulletin at 12.30PM),
in 1963 with a �night echo� (10PM) and in
1965 with two �morning echos�, (6AM and
7.30AM). Now, news from the main radio
newsroom and the Dagens Eko was totally
dominating the output of  radio news. Con-
sequently, the paragraph in the contractual
agreement concerning the use of  the TT
service was abolished in 1966.

During the same period of time the
Dagens Eko increased in journalistic qua-
lity. Traditional restrictions in terms of  to-
tal impartiality and balance, often leading
to deadlock in the news analysis, were
abolished with support of  the director
general (Cederberg and Elgemyr, 1984b;
Rydbeck, 1990:203). In these years radio
news, primarily the Dagens Eko, was char-
acterized by the same reorientation as the
American press had gone through in 1920s
and 1930s, meaning a decline of  �facts� re-
porting (Schudson, 1978;134ff). Here it re-
flected a general development in Swedish
party newspapers journalism, expressing a
will to separate editorial pages from news
pages, stressing the importance of  a pro-
fessional journalism.
139
The development within radio did not
take place without conflicts. The press rep-
resentatives in the board of  Sveriges Radio
as well as the director of  TT criticized the
expansion of radio produced news at the
cost of  TT. The Director General of
Sveriges Radio responded to the critics
that he had no plans to abolish the tradi-
tional TT bulletins, but regarded it as natu-
ral that the radio itself  was responsible for
additional newscasts (Elgemyr, 1987).
However, in 1970 the radio took over two
of the classical TT newsbulletins �
12.30PM and 6.30PM, showing its will to
control all news bulletins. Given the jour-
nalistic development of  radio news it is in-
teresting to note that TT proponents
sometimes argue in terms of  the official
status of  TT (Elgemyr, 1984a:51f).

Until 1979, however, radio news pro-
grammes were produced by two different
newsrooms � the CR was responsibe for all
news bulletins in radio as well as the tel-
egram news in TV, whereas the Eko news-
room was responsible for news analysis
and in-depth news. Since the late 1960s it
has been a constant debate on this organi-
zation, which had its parallel in TV, where
each channel had its own commenting
news programme (Djerf-Pierre, 1996). The
whole organization was based on the dis-
tinction between facts and comments, im-
plying that the former should represent
�objective reporting�, while the latter could
open for comments and presentation of
partisan views (Sveriges Radio, 1968).

An internal study aiming at the creation
of a news profile for radio and TV re-
sulted in almost deadlock, showing that
this was not only a matter of  organization,
but of  news ideology (Djerf-Pierre and
Weibull, 1995), where the professionals
wanted to focus on an independent jour-
nalism (cf. Furhammar, 1995). The 1974



Government Committee, presenting its re-
port in 1977, proposed a merger between
news bulletin programmes and the com-
menting programmes (SOU 1977:19).
Thus, in 1979 the CR was abolished and
the Eko newsroom took over all radio pro-
duced news on the national level.

The period after the mid 1980s till to-
day can refarded be as a period of  its own,
characterized by the consolidation of  na-
tional news and an expansion in local re-
porting. Since 1980 it has been regarded as
natural that all expansion of radio news is
a responsibility of  the radio itself. In 1985
specialized �echos� started in the areas of
economic and consumer news and in 1987,
nightly hourly newscasts were introduced.
Economic pressure on the public service
radio in 1995 has resulted in increased in-
tegration between national and local radio,
including a closer cooperation between the
local radio newsrooms and the national
Eko newsroom and in 1995 it was decided
to abolish all TT newscasts in radio from
January 1, 1996.

The Framework of  Radio News
So far I have tried to indentify some key
events in the development of  news pro-
gramming in Swedish radio: in the first pe-
riod the relation between TT and Dagens
Eko, in the second period the expansion of
radio produced news, and in the third pe-
riod the successive control of  one national
newsroom. Now the second question is
how this development could be explained
or at least understood. To quote Walter
Gieber once more: What were the social
forces behind it? And further, which role
did individuals play in this development?

As a point of  departure a traditional
model in organizing the ideas, focusing on
the different roles of  external and internal
140
contexts, has been used (Djerf-Pierre and
Weibull, 1995). The external context con-
sists of among other things political and
economic pressure, media competition as
well as the audience demands and the
opinion climate. The internal context con-
cerns organizational needs, professional
routines and the role of  individuals within
the organization (cf. Shoemaker, 1991:32ff;
Hjarvard, 1995:25ff).

The intention is to be able to point out
some aspects of  the development which
are especially important to building a frame-
work further study. Thus, the following in-
terpretations must be regarded as merely
hypotheses to be tested in forthcoming stu-
dies within the project, based also on form
and content of  radio news programming.

The External Perspective I:
Politics, Economy and �Reality�
It is evident that public service broadcast-
ing working under a contractual agreement
with the government is always open to po-
litical pressure. Over the years many go-
vernment reports have surveyed the com-
pany, including the news organization, at
times of  renewal of  the agreement. Fur-
ther, party political representatives have
had the opportunity to discuss organizatio-
nal issues as members of  the board. The
political perspective is also the predomi-
nant one in earlier Swedish radio history
research (cf. Hultén, 1984; Elgemyr, 1984b;
Cederberg and Elgemyr, 1984).

Looking at the first period it is clear
that the TT monopoly from the beginning
of  radio was in the interest of  the govern-
ment. TT was regarded as a sort of  official
source of  news, which had close contacts
with political agencies (Hadenius, 1971).
Thus, it was natural for the government to
propose a paragraph granting TT a news



monopoly. Since the majority of  the share-
holders of  Radiotjänst also were owners of
TT there was no controversy around it.

However, within the board of  the
Radiotjänst there was sometimes contro-
versies concerning the dominating role of
TT. More surprising perhaps is that the
1933 government committee also criti-
cized the lack of  radio produced bulletins.
However, the criticism was not against TT
as the sole news supplier, but against the
role of Radiotjänst in handling the news
programming. Since this criticism did not
lead to a formal proposal it probably was
not that important and Radiotjänst did not
change its policy, not even as a conse-
quence of  the same criticism by the 1944
government committee.

The plausible interpretation is that the
government as well as Radiotjänst in spite
of  all was happy with the strong role of
TT during the political controversies of
the 1930s and the pressure during the sec-
ond world war. Further, news did not seem
to be regarded as very important until the
second world war. Later, during the cold
war of  the 1960s, similar arguments were
used by the press representatives in the
board of  Sveriges Radio, referring to the
official status of  TT.

The expansion of  radio news during
the 1950s and 1960s was initiated by the
radio itself. It was generally regarded as
important by the government committees
during that period. During the 1970s there
is an increasing controversy around broad-
cast news, but it is mainly concentrated on
television. The on-going expansion of  ra-
dio news did not per se seem to arise much
debate. On the contrary, the 1960 govern-
ment committee reporting in 1965 (SOU
1965:20) as well as the committee on local
radio (SOU 1973:8) stressed the impor-
tance of  expanding the radio news.
141
Economic factors, of  course, always
played an important role in the develop-
ment of  radio news, even though it may be
hard to distinguish between political and
economic factors when studying a public
service company. However, the problems
of  the 1930s seem to have been partly eco-
nomic ones, whereas the economically
flourishing years of  the 1960s clearly coin-
cided with the strong expansion of radio
produced news.

During the 1980s and 1990s economic
factors seem to have been important for
determining the development. The politi-
cal pressure for increase in programming,
for example the introduction of  a fourth
radio channel for local news, and a relative
decline in income have forced the radio to
change its news profile, among other
things to totally abolish TT.

Also other changes in society, here
called the external reality, i.e. important
events, have affected news development,
like they have in other countries (cf. Cox,
1995). Thus, the start of  the second world
war meant the introduction of  a morning
newscast from TT. When TT later, in 1941,
wanted to withdraw it, it turned out to be
impossible because of  audience reactions,
but also because of a strong social need.

Also the reorientation of radio news
during the mid 1950s coincided with im-
portant events, e.g. the uprising in Hungary
and the Suez Crisis, putting the fast news
of radio in the focus of interest. During
this period the Dagens Eko managed to
develop more of  a news profile. The assas-
sination of  Olof  Palme on a late Friday
night in February 1986, when the news-
room of  Swedish radio was closed (Lin-
dahl, 1986), resulted in a strong external
criticism and lead to the introduction of
hourly newsbulletins in the night radio.



The External Perspective II:
The Audience � and Other Media

Did reactions from the audience mean
much to the news development within ra-
dio? Both yes and no. It is quite clear that
decision makers stressing the importance
of news refer to the attraction it has
among the listeners. During the first years,
according to an audience referendum in
1928, music had the highest priority. Look-
142

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

Figure 2a. Percentage of Radio Listeners

7.20 Morning exercises

7.40 Matins

8.00 News bulletin (TT)

8.05 Weather forecast

12.00 Carillon + �Poe of the Day�

12.05 Light music

12.30 News bulletin (TT)

12.40 Weather forecast

12.50 Stock quotations

13.00 Lecture (school radio)

13.30 Light music

14.30 Reading

17.00 Weather forecast

17.05 Accordion music

17.25 National overview

17.45 Recorded music

18.45 Lecture

19.00 News bulletin (TT)

19.10 Weather forecast

19.15 Evening ews commentaries

19.30 �The Sleep Tight Trio (live music)

20.00 Drama

20.40 �Rythm in black and white�

21.00 Litterary review

21.30 Orchestra music (live)

22.00 News bulletin (TT)

22.10 Weather forecast

0 10 20
Source: Hadenius and Weibull (1994)
ing at the percentage of  listeners wanting
more of  individual programme categories
the rank is as follows:.

Folk Music 58%
Traditional Dance Music 57%

Accordion Music 56%
General Entertainment, Cabaret 49%

Talks 48%
Military Music 43%
News Bulletins 38%
Radio Theatre 32%
 Over the Day,  in 1943

30 40 50 60 70 80 %



However, it is quite clear that the audience
begins to play a more important role during
the 1930s. At the introduction of  the Da-
gens Eko there is an explicit reference to
the �legitimate claims of  the listeners (Minu-
tes of  the Board, February 22, 1937). Later,
the same argument was used to force the
radio, and TT, to keep its morning news
bulletin also after the first years of  the war.

It is also well known that the news bul-
letin had an enormous audience during the
second world war (Figure 2a), but it is also
evident that music and news are two pillars
of  radio in the shadow of  television. The
start of  the pirate station Radio Nord of-
fering music and news resulted in a declin-
ing audience for Sveriges Radio, which al-
most immediately launched its own music-
and-news-channel. Also in 1991 the news
holes of  the day attract most listeners, es-
pecially in P1 (Figur 2b).
143

%
30

25

20

15

10

5

0
6.00 8.00 10.00 12.00 14.00

Source: Hadenius and Weibull (1994)

Figure 2b. Percentage of Radio Listeners
The development of  radio in the 1990s,
especially the programme policy of  the
new private radio since 1993, confirms the
interest in news. To get a reasonable audi-
ence share a regular news service is impor-
tant. At the same time it is interesting to
note the interest in current events among
listeners often means that also current af-
fairs programming get a news profile.

Of  course, the development of  radio
news also has been affected of the relation
to other media. To a large extent this had
to do with the audience. When the news-
paper representatives in the first board of
Radiotjänst argued for 9.15 PM as the suit-
able time for the only radio news bulletin
they knew that this was a time of  the day
when newspapers would not hurt the inte-
rest in newspaper reading. They wanted
the news audience to stay with newspapers
as their main source of  news.
16.00 18.00 20.00 22.00 24.00

 Over the Day,  in 1991

= all radio

= P3 (light music and news)

= P1 (news, commentaries

and culture)



Later the competition between newspa-
pers and radio did not arise much contro-
versy. Actually, the newspaper Expressen
promoted the introduction of  independent
radio news in the first half of the 1950s
(Elgemyr, 194a:39f). During the 1960s the
introduction of TV and its attraction
among the audience in the areas of  enter-
tainment lead the government committees
to stress the importance of  developing a
strong radio newsroom.

The conclusion seems to be that radio
news has developed its profile in relation
to other media. Only in the very early years
of  radio news it seems to have been a pres-
sure from other media to prevent the de-
velopment of  radio news.

The Organizational Perspective:
News as Profile
Another important factor influencing the
radio news is the development of  the or-
ganization per se. It seems obvious that
during almost the first two decades of
Swedish Radio, news was not regarded as a
main responsibility for Radiotjänst as a
programme company; it was seemingly
enough to have an agreement with TT
concerning its air time. Cultural program-
ming and music were the main pillars, to-
gether with for example weather reports
(Radiotjänst, 1929). But, probably, also or-
ganizational policy was important. The
Radiotjänst did not go into news presenta-
tion in the 1930s or 1940s even if  it was
formally possible through the abolition of
the TT monopoly. One important factor,
pointed out in an earlier section, might
have been that it did not want to go into
potential controversies related to news se-
lection during this politically intense pe-
riod. As has been shown earlier there were
proposals in this direction, but the political
developments in the world probably put an
144
obstacle to such ideas. The direct broad-
casting from the cultural and social life,
typically, concerned uncontroversial topics.

Of  course, the possibility to get into
news programming was also dependent on
the technical facilities within the radio or-
ganization. In the beginning of  the 1940s
more than 90 per cent of the transmission
time was direct broadcasting. In 1955 50
per cent of  the programming was based in
recordings, which after that increased dra-
matically (Åberg, 1995:21ff). Direct broad-
casting meant that news must be either the
reading from the news wire in a studio, or
bringing people to a studio. Other facilities
were complicated to handle (cf. Elgemyr,
1984c). Here we have another reason for
the character of  the Dagens Eko during its
first decade.

On the other hand it is quite clear that
when the policy was changed in mid 1950s
and the technical facilities were available the
news organization was prepared to act.
Now, news was regarded as very important
for the profile of radio and the central news-
room was organizationally placed directly
under the director general (Elgemyr, 1987).
From now on Radiotjänst seems to have
been determined to develop a strong news
organization (Rydbeck, 1990:202f). Even if
it was said that TT should keep its position
unchanged, it is obvious that the building
of  a network of  foreign correspondents
was clearly pointing in another direction.

Thus, the development of  a strong cent-
ral newsroom (the CR) was very important,
not least that it was common to radio and
television using the power of  the total or-
ganization. The CR was regarded as a ser-
vice to the special radio newsroom, pre-
senting the news bulletins of the CR (Ny-
hetsverksamheten, 1971). The abolishment
of  the CR in 1979 had its background in a
differing news profiles for radio and televi-
sion as well as a change in news ideology.



Thus, the new organization also could be
interpreted even as a way of  strengthen the
news within radio � and TV.

Organizational Routines:
Changes in the News Concept
It seems very obvious that the TT news
during the first decades of  radio in Sweden
reflected the idea of  what was to be defi-
ned as news. TT represented a classical
news concept: it reported from actual
events in Sweden or abroad. The telegrams
mostly concentrated on one event at a
time, telling which persons were there and
what happened. Very little was said about
background or consequences, aspects nor-
mally labeled as comments. Hard news had
priority, but sports could be included, re-
flecting a world dominated by male deci-
sion makers. To a large extent the material
was based on official sources, most often
public agencies. The wire news, transfor-
med into talk news, could be regarded as a
sort of  �facts� reporting (Hadenius, 1971;
Westerståhl och Johansson, 1985).

The traditional news concept did not
arise much controversy until the 1960s.
Thus, it is easy to understand that the small
increase in current social and cultural news
produced by the radio itself  did not mean
very much. In a way it was, at this time, not
regarded as news. Typically, the only area
arising some debate was sports reporting
(Elgemyr, 1987). Even though the Dagens
Eko from its start was presented as an ad-
dition to the TT evening news bulletin, it
actually seems to have covered other areas.

Consequently, the increasing amount of
radio reportages during the late 1940s was
not considered as news at that time. There
was some criticism against the TT and the
Dagens Eko news format in the late 1940s
and early 1950s, meaning that it was too
traditional (Elgemyr, 1987:26). However,
145
when radio began producing its own news
in the mid 1950s it kept the same news
concept, clearly distinguishing between
�telegram news� and �news reports� or
�news analysis�, stressing the journalistic
profile of  the latter. The same distinction
was underlined in a report of  the mid
1960s, leading to the organization of  one
telegram newsroom (the CR) responsible
for telegram news as was shown in an ear-
lier section.

At the same time, however, the Dagens
Eko strengthened its journalistic profile
and stressed its independence in news se-
lection, thus blurring the distinction be-
tween telegram news and news analysis.
Furthermore, this distinction was severly
criticized, mostly among young journalists.
They argued that professional journalism
was not a matter of  transmitting official or
semi-official telegram news or even com-
ment on them, but to develop a news orga-
nization of  their own. Further, it was said
that the distinction was an ideological one,
legitimizing the official society to have a
direct outlet by the telegram news. They
stressed the importance of  professional
editing of  all news (Hadenius and Weibull,
1994; cf. Schudson, 1978). During the pe-
riod radio produced news changed in char-
acter, being increasingly critical (Wester-
ståhl and Johansson, 1985).

It seems that the increasing controversy
concerning the relation between facts and
comments affected the development of
broadcast news. The CR and the Dagens
Eko became increasingly similar. If  there
was little difference it was, obviously, little
reason to have two different newsrooms.
Thus, as a first step separate TV news bul-
letins was abolished in the mid 1970s and
the merger between the CR and the Eko
newsroom in radio took place in 1979,
making the Eko newsroom the sole sup-
plier of  radio produced news.



The Professional Perspective:
The Role of  the Individuals

So far radio news development has been
treated as a result of  structural factors.
Professionalism has been regarded as an
organizational aspect. But of  course, the
intensified debate on the character and role
of  the news reflected the climate of  opin-
ion of  the 1970s. More important, how-
ever, is that the same climate affected the
newspaper, but did not have the same im-
pact there. In newspapers with their roots
in the party political tradition the tradi-
tional news concept seems to have lasted
longer (Westerståhl and Johansson, 1985).

Put in another way the journalists
within Sveriges Radio seem to have been
more powerful in pressing their views than
the journalists of  the press. It is reasonable
to believe that this has to do both with the
character of  a public service company and
with the recruitment of  journalists (Wei-
bull et al, 1991).

It is very difficult to judge how the in-
ternal influence of  individual journalists
over the radio news profile has developed
over time. Of course, famous reporters like
for example Sven Jerring had much influ-
ence in current events reporting. Having
been hired as a Radiotjänst official, the ter-
minology of  the time, already in the 1920s,
he very early stressed the importance of
direct broadcasting, to bring the listerners
to the heart of  the event. Later Carl-Åke
Wadsten as the first director of  Dagens
Eko stressed the importance of  covering
current events. His followers in office,
Lennart Dansk, Henrik Hahr and Per
Persson moved the position of  radio news
forward. Dansk and Hahr primarily paved
the way for modern news reporting in the
late 1940s and early 1950s, while Persson,
recruited from the press in 1956, gave the
Dagens Eko a clear journalistic profile.
146
The radio news people obviously wan-
ted to extend their territory. They stressed
the importance of  a professional news ide-
ology. During the late 1960s and 1970s it
seems to have been a lot of  controversy of
what was characteristic for the news ideol-
ogy, but as a journalistic collective they
strengthened their positions. Thus, profes-
sional journalism in Sweden is often said to
have its roots in radio news.

Conclusion
In this paper I have tried to point out some
context factors which might have influ-
enced the development of  radio news. The
factors are regarded as hypotheses that are
to be carefully studied and the interplay
between them has to be analysed. How-
ever, finally it could be of  interest to point
out, tentatively, what seems to be impor-
tant factors determining the development
in each of  the three development periods
(Figure 3).

In the early days, probably until the late
1950s radio transmitted news. It was more
of  a news medium than of  a news organi-
zation (cf  Habermas, 1962). Not only the
existence of  TT, but the understanding of
direct broadcasting created this profile. TT
presented news bulletins from official
sources, the Radiotjänst officials went out
into social and cultural life and placed a
microphone, where something intresting,
not too controversial, took place.

From the mid 1970s it seems clear that
the professionals of the radio and televi-
sion newsrooms have gained a position,
when they challenge the traditional news
concept. Investigative journalism is intro-
duced, even in the contractual agreement
with the government, and telegram news is
subordinated a journalistic profile. News is
regarded as power and is used according to
that. It seems reasonable to regard the pe-



Figur 3. A Tentative Overview of Factors Influencing Radio News Development
1925-1995

Period
Context level 1925-1955 1955-1970 1970-1985

External context Political Crisis Political and Political controversy
Second World War economic expansion in media politics

Party press New journalism Professional
journalism

Political pressure Economic growth Economic pressure
Media Pressure Audience interest Audience Interest

Internal Context Technology problems Organizational Simple technology
Small organization development Professionalization
Traditional Policy development
news concept Broadened news

Character of news Bulletins Reporting National journalism
Local reporting

Character of news Dependence Profile building Independence
operation Conditionened Struggle News power

experiments
riod after 1985 as fourth phase in radio
news development, stressing the local news
reporting.

However, the period between the begin-
ning of the 1950s and the end of the
1960s seems to be the real time of  change.
It could be discussed when this period
starts and when it goes over in the third.
However, for the future work within our
project it seems especially important to
concentrate of those years of early radio
news. Which of  the factors discussed
above contributed most to the profound
change � and why?

Then, a final remark. In the beginning I
quoted Walter Gieber about news and
newspaper men. I his article he stressed
the importance of  the social forces, but
what role did the newspaper men play?
When professional historians write media
history there is often a stress on the indi-
viduals (cf. Cederberg and Elgemyr, 1984),
147
here the development seems to be explai-
ned by structural factors.

In my preliminary analysis it seems clear
that the role of  the individuals is condi-
tioned by the development stage of  the
news organization. During the first years
there was little room for organizational
changes, but the organization as such was
small and individual reporters like Sven
Jerring mangaged to build a position,
stressing the importance of  direct broad-
casting. But the period when individuals
seem to have the greatest opportunities to
form the development is the one when a
organizational change is going on. Thus,
the second of  three phases must be the
one where we could find strong imprints
of  individuals, for example the legendary
director of  Dagens Eko Per Persson, could
be found. Thus, a concentration of  the
second period would make it possible also
to see what the radio men made.



Notes

1. The research programme is founded by the
two public service companies Sveriges Ra-
dio and Sveriges Television. It consists of
three main areas: (1) Politics and Economy
of  Swedish radio and television (professor
Stig Hadenius, Stockholm University), (2)
Radio and Television in Swedish society
(professor Lennart Weibull, Göteborg Uni-
versity) and (3) The cultural programming
of radio and television (professor Dag
Nordmark, Umeå University). The research
programme started in 1994 and is scheduled
to be finished in 2000 at 75 anniversary of
Swedish radio.

2. The paper is mainly based on the Radio-
tjänst/Sveriges Radio Yearbook 1925-1970
ad government committee reports pre-
sented 1935, 1946, 1963 ad 1977 and earlier
research. I am especially indepted to Göran
Elgemyr�s studies on radio news (Elgemyr,
1987) and the book on radio development
edited by Cederberg and Elgemyr (1984),
especially Elgemyr�s contributions. Sport
news is mainly excluded from the overview.

3. The detailed research plans for the news
study are found in Djerf-Pierre and Weibull
(1995).

4. News in five foreign languages for immi-
grants are presented in P2 each day, but not
included in this analysis.

5. It has to be mentioned that TT had been
founded in 1921 after several years of  se-
vere rivalry between different news agencies.
Because of that it was probably seen as very
important to back TT as the national news
agency (cf  Hadenius, 1971; Jigenius, forth-
coming).

References

Bliss Jr, Edward (1991) Now the News. The Story
of  Broadcast Journalism. New York, Columbia
University Press.

Cederberg, Jörgen, Elgemyr, Göran (1984a)
(Eds.) Tala till och tala med. Stockholm,
Legenda.
148
Cederberg, Jörgen, Elgemyr, Göran (1984b)
Radion och det journalistiska oberoendet. I
Cederberg, J, Elgemyr, G (Eds.) Tala till och
tala med. Stockholm, Legenda.

Cox, Geoffrey (1995) Pioneering Television News.
A First Hand Report on a Revolution in Journal-
ism. London, John Libbey.

Dahl, Hans Fredrik (1984) The persuit of  me-
dia hisory. In Media Culture & Society, Vol
16:4.551-564.

Djerf-Pierre, Monika (1986) Gröna Nyheter. En
studie av miljöjournalistiken i svensk TV 1956-
1995. Göteborg: Institutionen för journali-
stik och masskommunikation, Göteborgs
universitet.

Djerf-Pierre, Monika, Weibull, Lennart (1995)
Nyhets- och samhällsprogram i radio och TV
1925-1995. Department of  Journalism and
Mass Communication, Göteborg University.

Elgemyr, Göran (1984a) Skall rundradion få
parasitera på pressen eller ej? I Cederberg, J,
Elgemyr, G (Eds.) Tala till och tala med.
Stockholm, Legenda.

Elgemyr, Göran (1984b) Rundradion och stats-
makterna 1925-1957. I Cederberg, J, Elge-
myr, G (Eds.) Tala till och tala med. Stock-
holm, Legenda.

Elgemyr, Göran (1987) Maktkampen kring
Dagens Eko. Brunnberg, K, Elgemyr, G
(Eds.) Dagens Eko. Nyheter i radio under 50 år.
Stockholm, Sveriges Radios förlag.

Furhammar, Leif  (1995) Med TV i verkligheten.
Sveriges Television och de dokumentära genrerna.
Stockholm, Stiftelsen Etermedierna i Sve-
rige.

Gieber, Walter (1964) News Is What Newspa-
per Men Make It. In Dexter, L, White, D M
(Eds.) People, Society and Mass Communication.
Glencoe, Ill, The Free Press.

Habermas, Jürgen (1962) Strukturwandel der Öf-
fentlichkeit. Neuwied, Luchterhand.

Hadenius, Stig (1971) Nyheter från TT. Stock-
holm.

Hadenius, Stig, Weibull, Lennart (1994) Mass-
medier. Stockholm, Bonnier-Alba.

Hjarvard, Stig (1995) Nyhedsmediernes rolle i det
politiske demokrati. København, Medieud-
valget.



Hultén, Olof  (1984) Rundradions organisering
i Sverige 1922-1924. I Cederberg, J, Elge-
myr, G (Eds.) Tala till och tala med. Stock-
holm, Legenda.

Jigenius, Pär-Arne (forthcoming) Nyhetsbyrå-
striden i Sverige 1915-1921. School of  Busi-
ness Administration, Göteborg University.

Nyhetsverksamheten (1971) Nyhetsverksamheten
inom Sveriges Radio. Betänkande avgivet av
Sveriges Radios nyhetsutredning. Stock-
holm, Sveriges Radio.

Radiotjänst. Yearbooks 1925-1954/55.
Radiotjänst (1929) Radiotjänst. En bok om pro-

grammen och lyssnarna. Stockholm, PA Nor-
stedt & Söner.

Rydbeck, Olof  (1990) I maktens närhet. Stock-
holm, Bonniers.

Scannell, Paddy, Cardiff, David (1991) A Social
History of  British Broadcasting: Volume One
1922-1939 Serving the Nation. Oxford, Basil
Blackwell.

Schudson, Michael (1978) Discovering the News:
A Social History of  American Newspapers. New
York, Basic Books.

Schyller, Ingela (1996) Radio- och TV-utbudet
1925-1994. Stockholm, Arbetsrapport nr 1
Stiftelsen Etermedierna i Sverige.
149
Shoemaker, Pamela (1991) Gatekeeping. New-
bury Park-London-New Dehli, Sage.

SOU 1935:10 Utredning och förslag angående
rundradion i Sverige.

SOU 1946:1 Betänkanden angående rundradion i
Sverige, dess aktuella behov och riktlinjer för dess
framtida verksamhet.

SOU 1963:20 Radions och televisionens framtid i Sve-
rige I: Bakgrund och förutsättningar. Programfrågor.
Organisation och finansieringsfrågor.

SOU 1977:19 Radio och TV i Sverige 1978-1985.
Sveriges Radio. Yearbooks 1955/56-1970/71.
Weibull, Lennart m fl (1991) Svenska journalister.

Ett grupp-porträtt. Stockholm, Tiden.
Weibull, Lennart, Anshelm, Magnus (1991)

Signs of  Change: Swedish Media in Transi-
tion. In Nordicom Review No 2/1991.

Weibull, Lennart, Börjesson, Britt (1995)
Publicistiska seder. Stockholm, Tiden.

Westerståhl, Jörgen, Johansson, Folke (1985)
Bilden av Sverige. Stockholm, SNS.

Åberg, Carin (1995) Radioproduktion 1925-1965:
I direktsändningarnas tid. Paper presented at
the XII Nordic conference for Mass Media
research, Helsingør August, 1995.



150


