
Radio News
The Finnish News Agency

and the Finnish Broadcasting Company 1

RAIMO SALOKANGAS

The question of  the amount and criteria of In 1956 the General Manager of  the

news broadcast in the network of  the Fin-
nish Broadcasting Company (henceforth
YLE) was a long enduring one. STT news
was included in the very first YLE broad-
cast, and the broadcasting company ab-
stained from starting its own news service.

In October 1943 a memo was produced
within the YLE on the possibility of its
own news programmes. Attention was
drawn to matters that were to be discussed
all over again as time passed. The Finnish
News Agency (henceforth STT for Suo-
men Tietotoimisto; the corresponding Swe-
dish name is Finska Nyhetsbyrån, FNB)
was criticised for the scarce amount of
news as well as their choice and appearan-
ce. And yet news had been found to be the
most important programme in the (war-
time) radio.2

The YLE�s own news broadcasts were
not started but after more than two deca-
des. The Director General of  the Compa-
ny, however, was elected a member of  the
board of the STT in 1947, after the YLE
had managed to become a shareholder
against the will of  the STT�s management
and old owners.3 The STT was owned by
the press.
123
STT described its radio news in a way
which demonstrated that nothing conclusi-
ve had happened since the war:4

For already about 30 years the YLE and the STT
have had an agreement, and within that the listeners
are given news reviews of  7-10 minutes. The aim of
the STT is that the listeners should get information
on the most important domestic and world events in
a brief  and matter-of-fact format. Detailed reporting
and colouring is left to the reporters of  the YLE
and newspapers. The STT tries its best to be impar-
tial � it lets the events speak for themselves. There-
fore news sources are often cited.

The STT serves newspapers of  all parties. In
tense times, when the battle between various interest
groups is intense, attempts are made to try to feed
the STT with half  truths and tendentious resolu-
tions. Often only a few minutes are left to edit this
material and to translate it to the other national
language, and the danger of  errors is great.

As we are a bilingual country, the STT reads its
news in both national languages. This sometimes
creates difficulties. News reading has often been
criticised, but at least so far the STT can�t afford to
offer the listeners pleasant and beautiful reading �
one must suffice oneself  with reviews read in a mat-
ter-of-fact and clear way.



Matter-of-fact reviews, raw news, true
things in a clear voice � and still there was
discontent.

The statement of  the General Manager
offers a possibility to interpret that the
STT�s aspiration not to take position meant
that they wanted to leave the news source
the power to choose the viewpoint and de-
fine the reality. The aim to tell truths and
not opinions leads to a situation where
�truth� and deviation from it are defined
from �normal�. Power tells truths, the
powerless declare subjective opinions.

Without assuming that the Communists
somehow had been �objectively� more
�right� than they seemed to be in the
hegemonic atmosphere of  the 1950�s, the
former makes more understandable their
constant dissatisfaction with the STT radio
news. Their subjective reality was so differ-
ent from that of the STT and the rest of
the hegemonic reality.

During the general strike of  winter
1956 the YLE seems to have made a deal
with the strike leadership to practice im-
partiality by abstaining from dealing with
the strike.

In the actualities programme �Daily
Mirror� the Prime Minister �gave a speech
on the situation� on March 3, but other-
wise the strike could scarcely be noticed
from the YLE. From March 7th on next
day�s radio programme schedule was read
after �the Mirror�. (The newspapers did
not come out.) On Sunday, March 18th the
Interior Minister read the Government�s
appeal on keeping order, on Monday there
was a guidance and information review on
traffic and postal services, and on Tuesday,
March 20th �the Mirror� dealt with fini-
shing the strike, as well as the next day.5

The STT radio news told more about the
strike, and the trade unions found so many
faults in the coverage that a demonstration
was held outside the STT office. In a later
124
estimation within the STT the events left a
long enduring strain between the agency
and the trade union movement.6

A Communist member of  the YLE Ad-
ministrative Council and five other Com-
munist MPs made a Parliamentary Inquiry
during the strike, asking what the Govern-
ment intended to do �to stear the STT
news service broadcast by the YLE so that
it would not act against the working peo-
ple� who had gone to strike. They empha-
sized that the news from the STT and the
YLE should not �serve the interests of  any
party or class against the interests of  other
parties or classes�. However, �the STT
news broadcast by the YLE have been bi-
ased in a way that is clearly unfriendly� to-
wards the strikers.7

In its comment the YLE Board of Di-
rectors started with an interesting point:8

From the start the YLE has followed the same
principle as many foreign radio companies, that the
radio must not itself  administer or take responsibil-
ity of  the news material that is broadcast. Therefore
the YLE news service has been left in care of  the
semi-official national news agency, STT.

Furthermore the Board pointed out that in
the agreement between the companies the
STT in its news reviews committed to fol-
low the �objectivity and impartiality� that
was included the YLE�s concession and
also, within this framework, take into con-
sideration the YLE�s wishes on the content
and quality of  the news. Impartiality was
emphasized, but otherwise the YLE had
not wanted to influence the STT. In the
case of  the general strike the YLE had es-
pecially emphasized that the STT should
try to be objective and impartial.

In 1956 the Board of  the YLE regarded
it necessary to remind that many broad-
casting companies did not have news pro-
grammes of  their own. In 1943 the YLE
had wanted to emphasize that many had.



Now the YLE wanted to take the position
that it should not want to establish a news
service of  its own � better that a �semi-of-
ficial� news agency took care of  it. At least
Programme Director Jussi Koskiluoma had
changed his mind under the pressure of
post-war self  censorship and need to let
the company become an outsider in so-
ciety. The YLE�s reply to the Communists�
inquiry fit well in the cautiously conserva-
tive policy that the company followed in its
relation to society, the reality of  which the
YLE only partly regarded as its business.

Also a Parliament Inquiry in 1960 by
the Opposition fraction of the Social
Democrats stirred up principle positions
from the YLE and the STT. The issue was
the news coverage of  the splitting of  trade
union movement. The inquirers felt that
the STT gained �the disruptors�, e.g. the
mainstream Social Democrats who ruled
the party but not the trade unions.

The YLE Board justified using the STT
by its broad ownership base: a number of
newspapers and the YLE � and by the fact
that there was no other news agency in the
country, �which represented as many
dailies with different backgrounds and
opinions and had as extensive global news
coverage�.9

The STT emphasized10 that it was �an
impartial enterprise owned by newspapers
from different parties, and aims at greatest
possible objectivity and avoids being
influenced from the outside�. This is how
the STT described its relation to the YLE:

The fact that the STT, from the start of  broadcast-
ing, has been allowed on its own name to offer the
public daily news reviews, is due to economic and
expediency reasons. And probably because the
broadcasting company which is under strict state con-
trol, has wanted to give its listeners also an impar-
tial and uncensored news service. This news service,
however, has no monopoly rights.
125
In the YLE�s copy the last sentence is
commented in Programme Director Jussi
Koskiluoma�s handwriting: �except in
practice�. Seen from the YLE it was a mat-
ter of STT monopoly as long as the YLE
did not send news of  its own.

The most interesting points were the
STT�s remark on the YLE being under
control plus its own impartiality and free-
dom from censorship � and the YLE�s
remark on the STT�s broad and politically
pluralistic ownership base.

In the YLE they were conscious that
state control was a kind of  political control
that took place through the Administrative
Council and the Programme Councils. In
these circumstances, as news items them-
selves often dealt with controversial issues,
the politically most secure base for the
YLE was a news agency owned by party
organs and other newspapers with at least a
past political affiliation. In this way the
responsibility of  the �objectivity� of  news
broadcasts could be transfered to the very
circles that �controlled� the YLE through
its administration structure.

Throughout the 1950s the YLE radio
broadcast five STT news reviews a day
both in Finnish and in Swedish. In 1959 a
sixth was introduced, and in 1962 a
seventh. Extra broadcasts were possible in
the 1960s, but a good reason was needed,
such as Finnair plane crashes, the Govern-
ment�s resignation or the assassination of
President Kennedy. A net of  seven broad-
casts was not dense, and a problem was the
fact that between the regular times, the
YLE was not allowed to tell news but had
to alarm the STT for an extra bulletin. The
STT�s practical news monopoly could not
be satisfactory for the YLE radio, a me-
dium whose trump card, at least in prin-
ciple, was rapidity.



Current Affairs Programmes
� Almost News
The YLE�s principal post-war current af-
fairs programmes were �Today�, a Finnish
language review broadcast on weekdays
before the STT evening news, and its Swe-
dish language equivalent three days a week
after the Swedish language STT evening
news. In November 1951 the Finnish �To-
day� was moved to its �natural� slot, after
the news, and its duration was extended
from nine minutes to fifteen, which enab-
led it to take 3-5 items instead of  1-2. Now
also foreign reports were dealt with by
�Today�. The annual number of  items in
�Today� was established to 1100-1200, but
as there were also other Finnish language
current affairs programmes, by mid-1960s
the annual total of  items was 3500-4000.

Of  the other programmes one might
mention the weekly �In the Focus�, which
was established in 1957 to concentrate ma-
terial from several previous programmes.
The aim was to enlargen and sharpen the
coverage of  events. In the first broadcast
the editor stated that one weekly pro-
gramme was better than several reviews of
special fields, whose programme slot had
to be filled even if  there was nothing
worth mentioning. He wished that the
programme �gives the YLE an opportunity
to satisfy those critics who � certainly with
a good reason � have condemned the
radio�s talk programmes as formalistic�.
He wiped out from his manuscript a
stronger formulation, how the aim was to
�loosen the programmes from the often
enough critisized empty �radio impar-
tiality��.11

Newspaper editors were often used as
commentators. In the first programme the
speaker was the Chief  Editor of  the main
Agrarian organ and a trusted man of  Presi-
126
dent Kekkonen. He uttered serious words
against foreign political ardour and in fa-
vour of  realism.12

In 1959 �Topical Studio� was founded
to be sent on weekdays after late news. It
was a ten minute review of  news events,
domestic and world politics, economic
issues and sports. Now the YLE had a
current affairs programme of  its own to
complement the STT�s both Finnish
language evening news reviews.

In 1962 a pirate radio station went on
air from the Baltic off  the Swedish territo-
rial waters. Stockholm was its target, but its
signal could be caught even in Southern
and Western Finland. Eventually the Swe-
dish Radio started its third programme,
and the YLE filled its air time gaps with
light music and talk, �Melody Radio�, in
May 1963.

The radio news question was discussed.
Chief  of  Programming, Doctor Helge
Miettunen knew that radio could be made
a flexible news medium: �I have the im-
pression that today news and newslike
programmes are the lifeblood of  sound ra-
dio. And yet the news are the only pro-
grammes that are made amateurishly.� He
had read an American book where �as
model examples of bad news editing they
present the very things that I have brawled
about. The STT reads dry memos, and
reads them badly, without a contact to the
issue. The news are wrongly formulated:
they start as far as possible and do not pick
up the important.� The Melody Radio,
however, had managed to report almost
on-line for instance about the American
space flight. �It is a wonderful trump card
to be able to tell what happens now, right
at this moment�, Miettunen exclaimed.13

Before leaving for his summer holiday
Miettunen gave instructions to use small
news items in between the records in the



Melody Radio. This, however, came to an
end as the STT forbade the use of its ma-
terial in a way that came close to the YLE�s
own news broadcasts. Programme Director
Koskiluoma told that the STT General
Manager �called infuriated and threatened
to send us large extra bills unless we stop
giving news in our own programmes�. In-
structions were given that the STT prints
could be used only as tips, but additional
material and comments were for YLE re-
porters to get.14

Anyway, the Melody Radio was a step
towards the YLE�s own news service. At
that phase the YLE Current Affairs Sec-
tion had started to be seen as a Current
Affairs and News Section� that not only
complemented the STT but also partly
replaced it.

The YLE�s Annual Report 1964 said:
�The share of  current affairs programmes
on the radio was increased. The general
purpose was to send a reporter of  our own
to the focus of  domestic as well as foreign
events.� The number of  current affairs
programmes increased as well as their air
time, and the range of  topics got broader.
The YLE could not help getting closer to
the basic question: all this, but why not ra-
dio news of  its own?

The YLE Radio News
The new Director General Eino S. Repo
(1965-69) had many reform plans, one of
which was the YLE�s own radio news. In
February 1965 the YLE Board created the
post of a News Chief and in April filled it
with the young (28) but experienced jour-
nalist Ralf  Friberg. Repo wanted a bilin-
gual person, and Friberg�s other qualities
were known to him. Friberg came to the
YLE from the Foreign Office, and the
posting was discussed with and approved
127
by President Kekkonen. (The discussion
took place, not untypically, in the Pre-
sident�s sauna.) Friberg was a trusted sup-
porter of  Kekkonen�s foreign policy.15

Repo�s plans did not go unnoticed by
the STT. In the last working day of  1964
the STT General Manager wrote a worried
letter16 to Programme Director Koskiluo-
ma: already prior to his inauguration Repo
had �hurried to call out his opinions on
developing news services, even touching
upon the Radio�s relationship with the
STT�. But

You (Koskiluoma), who have for years wrestled with
these problems, know better that they are not simple
but connected with such quite significant matters as
preserving a free national news agency, the relation-
ship between the press and radio and freedom of
speech in general in this politically so versatile coun-
try of  ours.

The STT General Manager emphasized
that his agency had no claim to �set the ra-
dio news forever in its old mold� and that
the real issue was money and resources.

An agreement17 was negotiated, and in
May 1965 it was signed. In accordance to it
the YLE paid the STT for its material an
annual compensation which was bound to
the number of  radio and television
licences. Additionally, the YLE paid an ex-
tra fee for Reuters� English language ser-
vice that was mediated by the STT. � Ralf
Friberg estimated in 1994 that the STT lost
more than it realized, because after getting
the rights to use the prints of  Reuters and
later other foreign agencies the YLE News
Section became independent of  the STT
and got the foreign material no later than
the STT.18

It was also agreed upon that the STT�s
news reviews, now eight in number, were
still broadcast. But the important thing was
that now the YLE had its own radio news



the number of  which was in no way limited
� only certain time slots were preserved
for the STT.

The YLE radio news was developed ac-
cording to plans19 prepared by Ralf  Fri-
berg. He was astonished by the fact that
�the STT has kept itself  the advantage in
news� and that in the YLE the share of
news and current affairs was relatively
small compared with for instance the Swe-
dish Radio or the BBC. Car radio, portable
receiver and television had changed list-
ening habits and made radio a medium of
the day and the life outside home. The
American commercial radio competed
with television specifically with news and
music. According to Friberg, radio news
service had three advantages: �rapidity,
regularity and the intelligible, rousing for-
mat of  radio-like news�.

The YLE Administrative Council con-
sisted of politicians and required special
attention. In June 1965 it showed green
light in principle for starting the news in
autumn.20 In summer Director General Re-
po prepared a memo on the basis of  Fri-
berg�s plans, emphasizing that by concen-
trating the news in one section �the YLE is
able to reach the security and objectivity of
news service that is required by the re-
sponsibility laid upon the company�. The
Council, however, abstained from making
decisions in detail but in connection with
the budget for 1966.21

The Administrative Council took the
preparations in its own hands. Its sub-com-
mittee held as many as six meetings before
the budget was approved in mid-Decem-
ber. The extent of  news service and the
position of the STT roused discussions in
the sub-committee, and a remark was ad-
ded in the substantiation part of  the bud-
get that �the traditional STT news re-
views� must be continued. In the sub-com-
128
mittee many representatives of  the Right
emphasized the preservation of  the STT
news. Most negative, however, was a Social
Democrat saying that there was no need
for an extension of  news service, an increase
of  efficiency was enough, and that could
be managed with a few more reporters.22

Jouni Mykkänen, a radio reporter,
Conservative politician and finally a YLE
director, said in 1995 that YLE news was a
contradictory issue for the Conservative
party. It opposed Director General Repo�s
attempt to abolish the STT radio news but
did not oppose YLE news as such.23

Ralf  Friberg, a journalist turned into a
Social Democratic politician and later a
diplomat, connected the reluctancy of his
party to a power struggle within the YLE
Board and to the party�s old anti-Kekkonen
sentiments.24 To Eino S. Repo the reasons
for the Social Democrats� attitude remai-
ned a bit enigmatic, but he guessed that
they might have feared that he, as a
Kekkonen�s man or one made Director
General with the President�s assistance,
would make the YLE the President�s
mouthpiece or that the YLE would beco-
me another power base for the Centre par-
ty. On the other hand, he knew that some
Social Democrats felt the news service was
simply too expensive.25

Anyway, in September 5th, 1965 the
first YLE radio news bulletin was aired,
and in 1966 the YLE had eleven news
broadcasts every day in Finnish and in
Swedish. The STT was secured four
reviews a day.

The YLE, The STT and Politics
The question of  the STT�s position turned
political the moment a discussion was
opened on letting the YLE take care of  all
the news broadcasts on the radio. The STT



General Manager pointed at these issues in
the letter quoted above, and already earlier
in autumn 1964 he had said the same in a
more straightforward manner in an internal
STT memo. Should the YLE take care of
all the radio news, it

would mean that the independent STT, familiar to
the Finns for almost forty years, disappears from
news programmes, and the choice of  news is given to
a YLE Current Affairs Section under a political
Administrative Council nominated by Parliament.26

What the listeners were used to and what
had �always� been criticised by some with-
in the YLE, was the STT raw news format
that left power to the sources � and fit well
in the YLE management�s cautious 1950s
style attempt to withdraw from potential
controversies. That style was quite the con-
trary to the way of  thinking that during the
later half of the 1960s created the ideal of
informational programme policy.

In the YLE Administrative Council
meeting in August 1965 there was a dispu-
te between a Conservative and a Socialist/
Communist member. The Conservative
feared that if  the news service was given to
the YLE only, it would lead to one-sided-
ness. He urged to preserve the STT�s mo-
nopoly, because if  concentrated to the
STT, the news service would actually not
be concentrated, he argued. Later the Con-
servative Parliament Group27 made a for-
mal decision to oppose an extension of the
YLE news service. The Socialist member
of the Council, on the other hand, felt that
an YLE under parliamentary control
would be a better guarantee for impartiality
of  news than a STT owned by newspapers.

The STT Historian Terhi Rantanen in-
terprets the conflict as a clash between a
Parliamentary model and a Private enter-
prise model. The YLE news were felt bia-
sed because the company�s highest deci-
sion maker, the Administrative Council,
129
was political. The STT news were felt bia-
sed because of  the lack of  parliamentary
decision making. Rantanen quotes a Libe-
ral newspaper that put into words a not in-
common rightist opinion that �the leader-
ship of  the Radio wants to reserve for
itself  the possibility to give the news a cer-
tain tendency by choice, emphasis and
bias�, while the STT only told the facts.28

The discussion about the YLE news
calmed down as the YLE Administrative
Council decided to preserve the STT�s four
daily reviews and did not allow the YLE to
totally take over the radio news service in
the way the company�s management had
planned. However, echoes of  this discus-
sion could be heard where ever Repo�s
YLE was battered. A Liberal MP and a
member of  the YLE�s Programme Council
and a former member of  the Administra-
tive Council said in 1967 in a Parliament
Debate29 on the YLE:

As the Tesvisio [a commercial private tv channel,
1957-64] was abolished and the YLE got itself  a
monopoly, the STT was the only organ outside the
YLE that was able to spread uncensored informa-
tion. So it was the STT�s turn to fall into the firing
line. The STT news reviews were and are reliable.
Is that the reason they did not appeal to the YLE
management? And so the nibbling started. Director
General Repo planned a giant upheaval. The YLE
should build a network of its own, not only in our
own country but also abroad, and with its help hold
the news material of  the world in its hands.

Naturally the speaker�s party, which else,
saved the Finnish people from that hor-
rible brainwash, and the STT was secured
those four daily chances to tell the pure
truth. And:

An observant listener clearly notices the difference of
quality in these broadcasts. The STT news are matter-
fact and objective while the YLE news often contain
politically biased material. They are not always im-



partial, neither in matters of  domestic nor foreign
policy. They are so often one-sided and not free of  a
tendency.

In his memoirs Eino S. Repo estimates that
the members of  the Administrative Coun-
cil who opposed the YLE news, acted in
favour of  their backers and not in favour
of  the company they were administering.
His line of  argumentation leads to the par-
ties and through them to party newspapers,
who relied on the STT news service which
to a large part was reliant on the money
from the YLE. As another reason Repo
sees the politicians� mistrust for any activi-
ty of  which they could not in advance be
sure which political group it would gain.30

A rather similar but broader analysis
was made by Ralf  Friberg to the Pro-
gramme Council already in 1965:31

In a historical perspective one may say that no count-
ry where the radio and the press have existed side by
130
side, has been able to avoid a kind of  crisis situation
in news services. This may be explained by the fact
that in most countries the national news agency was,
and still is, owned by the press. The press has felt
that the radio�s quick news service was a threat
against the existence of  the press, and this has crea-
ted most severe controversies.

Throughout the latter half  of  the 1960s
there were talks on cutting down the STT
news broadcasts, but the pattern negoti-
ated in 1965 has prevailed till this day. The
STT still has regular daily news bulletins
on the YLE radio channels. Ralf  Friberg
says32 that the controversy ended in 1968,
as the STT recognised the YLE�s special
needs and the YLE the STT�s position as an
independent national news agency, and
both parties jointly and publicly praised
their �in fact good and confidential business
relationship and many-sided cooperation�.33
Notes

1. This article is based on material from my
book Aikansa oloinen. Yleisradion historia 1949-
1996 (Alike its Times. A History of  the Fin-
nish Broadcasting Company, 1949-1996).
WSOY 1996.

2. A memo on radio news, 29.10.1943, by Jussi
Koskiluoma, Oiva Ruusuvuori and Christ-
offer Schildt. YLE H9:1 ELKA.

3. Terhi Rantanen, STT:n uutisia, 1987 p.35-38,
83-84.

4. Radiokuuntelija 8/1956 p.5.
5. The theme lists are in file YLE Päivän peili

4 ELKA.
6. Pirkko Tulppo, Radioamatööreista tajuntateol-

lisuudeksi, 1976 p.239-240; The STT�s reply
23.10.1960 to a Parliament Inquiry by the
Opposition Faction of  Social Democrats.
YLE 2267 ELKA.
7. A copy of  the Inquiry by Mauri Ryömä et
al., 3.3.1956. YLE 2267 ELKA.

8. YLE board minutes 17.3.1956 and Appen-
dix 36.

9. YLE Board minutes 12.11.1960 and appen-
dices 300-301.

10. The reply by the STT/E.A. Berg 23.10.1960
to the Speaker of  Parliament on the Inquiry.
YLE 2267 ELKA.

11. Kalevi Kilpi�s preface and interval speaks,
3.1.1957. YLE Polttopisteessä 17 ELKA.

12. Chief  Editor Pentti Sorvali on foreign po-
licy thinking, 3.1.1957. YLE Polttopisteessä
17 ELKA.

13. Programme meeting minutes 17.5. and
29.5.1963. YLE H1:4 ELKA.

14. Programme meeting minutes 31.7.1963.
YLE H1:4 ELKA.

15. Interviews with Ralf  Friberg 29.8.1994 and
Eino S. Repo 11.5.1995.



16. Kullervo Killinen 30.12.1964 to Jussi Koski-
luoma. YLE F2:9 ELKA.

17. YLE Board minutes 11.5.1965 and appendix
104; The additional agreement on Reuters,
12.5.1965, is in the file YLE H13:3 ELKA;
Papers on preliminary stages are in the file
YLE H11:1 ELKA.

18. Interview with Ralf  Friberg 29.8.1994.
19. YLE Board minutes 11.5.1965 and appendix

106.
20. YLE Administrative Council minutes 4.6.

1965 and appendix 14.
21. YLE Administrative Council minutes 13.8.

1965 and appendix 17.
22. YLE Administrative Council minutes 21.12.

1965 and appendix 31; Sub-committee
minutes 15.12.1965.

23. Interview with Jouni Mykkänen 8.5.1995.
131
24. Interview with Ralf  Friberg 29.8.1994.
25. Interview with Eino S. Repo 11.5.1995.
26. Quoted according to Rantanen (1980 p.129-

130); she quotes a memo by Kullervo Killi-
nen, 12.10.1964.

27. Conservative Parliament Group minutes
25.11.1965. Kok Ca 11 PTA.

28. Rantanen 1980 p.130-132.
29. Parliament minutes 1967 p.925 (Sept. 29).
30. Eino S. Repo, Pihlajanmarjat, 1975 p.220-221.
31. Ralf  Friberg�s account for the Programme

Council on news services , 13.12.1965. YLE
H13:1 ELKA.

32. Interview with Ralf  Friberg 29.8.1994.
33. YLE Board minutes 21.11.1968 and appen-

dix 256.



132


