
3

Fjernsyn som vaktbikkje
Dokument 2 og den undersøkende dokumentaren i TV 2 

Henrik G. Bastiansen

Abstract
Dette er en studie av undersøkende journalistikk i den norske TV-kanalen TV 2. Den handler 
om hvordan denne type journalistikk er blitt praktisert i fjernsynsdokumentarer, og særlig 
i programmet Dokument 2. Siden åpningen av TV 2 i 1992 har Dokument 2 produsert mye 
undersøkende journalistikk om kontroversielle emner. Dokument 2 har vært et prisvin-
nende program i mange år, men da finanskrisen rammet TV 2 i 2009, ble programmet lagt 
ned. I 2010 ble det riktignok gjeninnført, men i en langt mer beskjeden forstand. Idag har 
programmet en høyst usikker fremtid.
Keywords: fjernsyn, dokumentar, undersøkende journalistikk, finanskrisen i mediene

Egenproduksjon av dokumentarer er for dyrt. 
(TV2s konsernsjef Alf Hildrum til Aftenposten 9. oktober 2009)

Introduksjon
Den 15. september 2008 gikk investeringsbanken Lehman Brothers konkurs i New York. 
Slik startet en finanskrise som på kort tid spredte seg til store deler av verden. Krisen 
rammet Norge utover i 2009; næringslivets inntekter falt. Bedriftene skar ned på sine 
reklamebudsjetter. Det rammet mediene. Deres inntekter falt dramatisk. 2009 ble derfor 
et kriseår for mediebransjen. ”Bransjen truffet av en asteroide” lød en karakteristisk 
avisoverskrift.1

Finanskrisen rammet de to norske allmennkringkasterne NRK og TV2 helt for-
skjellig. For NRK var de umiddelbare virkningene små. Institusjonens økonomi hvilte 
fortsatt på lisensordningen. Det sikret den mot fallende konjunkturer. Helt konkret 
innebar det at NRK kunne fortsette med den mest kostbare delen av TV-journalis-
tikken: dokumentarer med undersøkende journalistikk. I løpet av 2009 sendte NRKs 
Brennpunkt-redaksjon i alt 23 slike dokumentarer. Brennpunkt-redaksjonen var Norges 
største grave-redaksjon – og hedret med en rekke diplomer og priser fra Stiftelsen 
for en Kritisk og Undersøkende Presse (SKUP). Også i 2009 satte Brennpunkt stadig 
dagsorden for samfunnsdebatten.2 

For TV 2 virket finanskrisen helt annerledes. Denne kanalen var reklamefinansiert, og 
dermed helt avhengig av reklamekampanjene i næringslivet. Når bedriftene nå begynte 
å kutte i sine reklamebudsjetter måtte det nødvendigvis få konsekvenser for TV 2 og 

Nordicom-Information 33 (2011) 4, pp. 3-22



4

Nordicom-Information 33 (2011) 4

dets programvirksomhet – ihvertfall over tid. For en TV 2-ledelse som satt med bud-
sjettansvar var det nok lett å kaste sine øyne på kanalens mest kostbare programmer: 
de egenproduserte dokumentarene. Det er derfor interessant å studere hvordan det gikk 
med disse programmene under finanskrisen. Hva skjedde egentlig med de gravende 
dokumentarene i TV 2? Mye av faglitteraturen om TV2 er skrevet før finanskrisens tid, 
og den har derfor i liten grad kunnet behandle denne type spørsmål.3 Mer generelt ser 
det også ut til at forskningen om dokumentaren i norsk TV trenger fornyelse: flere av 
bidragene er idag mer enn ti år gamle.4 Det trengs en ny giv i studiet av dokumentaren. 
For fjernsynets del betyr det forskning også på den type programposter som har sendt 
dem – slik som Dokument 2. 

Faglitteraturen om dokumentarer kan grovt sett deles i to typer. Den første av dem 
studerer dokumentarfilmens historie i bred forstand. Her finner vi alt fra klassiske bidrag 
som Erik Barnouws Documentary. A History of the Non-Fiction Film og frem til nye 
oversiktsverker som Jack C. Ellis og Betsy A. McLanes A New History of Documentary 
Film.5 Norske oversiktsverk finnes også.6 Andre har valgt ���������������������������å studere������������������ fjernsynsdokumen-
tarens historie.7 Den tidlige fjernsynsdokumentaren i BBC er studert inngående.8 Felles 
for denne litteraturen er at den følger dokumentarformen i dens historiske utvikling 
fra film til fjernsyn – empirisk og kronologisk. Den andre hovedtypen av forskning er 
mer opptatt av dokumentarfilmens essens, dens ontologi. Denne type litteratur har en 
mer reflekterende og teoretisk karakter. Pioneren var John Grierson (1898-1972). Han 
grunnla ikke bare den britiske dokumentarfilmbevegelsen i 1930-årene, men søkte også å 
definere dokumentarfilmens vesen i en rekke teoretiske arbeider. Etter ham fulgte andre 
teoretiseringer frem til Bill Nichols, som er den ledende dokumentarfilmteoretiker idag.9 
Hans skille mellom dokumentarens ulike typer – poetisk, ekspositorisk, observerende, 
deltakende, refleksiv og performativ – siteres ofte.10 Den teoretiske dokumentarfilmlit-
teraturen har gjennom sin begrepsdrøfting søkt å definere eller re-definere dokumen-
tarfilmens vesen, etter at John Grierson i 1926 kom med sin i ettertid mye kritiserte 
definisjon av dokumentarfilm som ”the creative treatment of actuality.”11 

Dokumentarlitteraturen preges altså i stor grad av historieverk og teoridebatt. Pro-
blemet er at våre dagers aktualitetspregede TV-dokumentarer egentlig ikke passer så 
godt inn i dette bildet: de er nesten mer beslektet med journalistikken.12 En programpost 
som Dokument 2 i norske TV 2 kan nok sies å hente impulser fra dokumentarfilmen og 
fra fjernsynsdokumentaren, men må nok i enda større grad forstås ut fra selve journa-
listikkfaget – fordi den ofte henter sin metode fra den undersøkende journalistikken.13 

I denne artikkelen skal vi derfor se nærmere på Dokument 2. Vi skal reise følgende 
problemstilling: hvilke vilkår har den undersøkende journalistikken i TV 2 hatt gjen-
nom programposten Dokument 2? Denne problemstillingen skal belyses på fire måter. 
For det første skal vi studere en komplett årgang med Dokument 2-sendinger for å se 
nærmere på dets journalistikk i de senere år. For det andre skal vi se disse resultatene 
i lys av programpostens opprinnelse og utvikling innad i TV 2 – skissert i korte trekk. 
For det tredje skal vi se Dokument 2 i sammenheng med TV 2s forpliktelser som 
allmennkringkaster. Og for det fjerde skal vi studere hvordan norske myndigheters ek-
sterne evalueringsinstanser – Allmennkringkastingsrådet og Medietilsynet – har vurdert 
Dokument 2. Artikkelen avgrenser seg til Dokument 2, selv om TV 2 også har laget 
undersøkende journalistikk i sendinger som Reflektor. Reflektor har dog ikke en så lang 
historie i TV 2 som Dokument 2.14 Det er Dokument 2 som har vært TV 2s flaggskip på 



5

Henrik G. Bastiansen

dokumentarfeltet. Det er derfor dette programmet er interessant. Finanskrisen i 2009 
vil i det følgende opptre som en bakenforliggende kontekst.

Dokument 2 i 2009
Først skal vi studere en årgang med Dokument 2. Finanskrisen gjør at valget falt på 
2009-årgangen. Dette året gjør at vi kan sammenlikne Dokument 2 med Brennpunkts 
sendinger i NRK, for de er studert i et tidligere arbeid.15 Når vi spør om i hvilken grad 
TV 2 produserte undersøkende dokumentarer i kriseåret 2009, er det mest nærliggende 
å gjennomgå Dokument 2 for å finne svar. 

I 2009 sendte TV 2 Dokument 2 kun i høstsemesteret. Tidligere gikk denne pro-
gramposten i TV 2 både vår og høst. Høsten 2009 ble Dokument 2 sendt i alt ni ganger. 
Programleder var Tonje Steinsland. Hun introduserte og avsluttet hvert program i vig-
nettene. Redaksjonsleder var Mads Ektvedt, mens Kjell Øvre Helland var redaktør. Her 
er en kort omtale av de ni sendingene. 

Årets første Dokument 2-sending hadde tittelen Drømmen om K2 og ble sendt i TV 
2 den 30. september 2009. – Dette er Cecilie Skogs historie, sier programleder Tonje 
Steinsland i vignetten. I dette programmet presenterer den kjente fjellklatreren Cecilie 
Skog filmopptak fra en fatal ekspedisjon i Himalaya i 2008 – da ektemannen Rolf Bae 
omkom i et snøskred. Filmopptakene dokumenterer ekspedisjonen trinn for trinn. Bil-
dene fra Himalaya er dramatiske. På lydsiden forteller Cecilie Skog nøyaktig hva som 
skjer. Vi ser en glad Rolf Bae, lykkelig uvitende om utfallet som venter ham. Cecilie 
Skog forteller det hele til Tonje Steinsland, som opptrer som en empatisk lytter. Drøm-
men om K2 er nøkternt fortalt, men bygger likevel opp en merkbar spenning: seerne 
vet jo helt fra start at det vil ende med døden. Skredet er høydepunktet som historien 
bygges opp mot. Drømmen om K2 var en uvanlig dokumentar og en oppsiktsvekkende 
sesongpremiere. Den viste at nå var Dokument 2 tilbake.16 

Andre sending het Abids ambisjon og ble sendt i TV 2 den 7. oktober 2009. Her 
følges Venstre-politikeren Abid Raja. Han vokste opp på barnehjem, men var nå blitt en 
kjent advokat med kone og barn. Full av energi kjemper han for en plass på Stortinget 
gjennom diskusjoner og TV-debatter. Han arrangerer dialogmøter om hat på Litteratur-
huset i Oslo. Dit kommer bl.a. utenriksminister Jonas Gahr Støre og kronprins Haakon. 
Spenningen er knyttet til valgkampen og hvorvidt Raja klarer å erobre seg en plass på 
Stortinget. Men på valgdagen gjør Venstre gjør et katastrofalt valg. Raja får ingen stor-
tingsplass. Han er skuffet, men vil likevel fortsette å kjempe for sine meninger. Hele 
tiden byr Raja på seg selv.17 

Tredje sending hadde tittelen Jakten på den mistenkte og ble sendt i TV 2 den 14. 
oktober 2009. Denne dokumentaren – laget av Per Christian Magnus – var undersøkende 
journalistikk: sendingen rekonstruerte hendelsesforløpet som førte til drapet på den nor-
ske studenten Martine Vik Magnussen i London i 2008. En mannlig medstudent, Farouk, 
ble etterlyst for drapet, men han hadde straks reist til Jemen. Der ble han beskyttet av 
sin velstående far. TV-teamet reiser til Jemen, men faren lar seg ikke treffe. Teamet 
oppsøker steder der Farouk har vist seg og intervjuer med skjult kamera. Så retter Per 
Christian Magnus søkelyset mot hva norske myndigheter har gjort i saken. Han intervjuer 
den norske konsul i Jemen og utenriksminister Jonas Gahr Støre. Det kommer frem at 
Storbritannia ikke har utleveringsavtale med Jemen. Derfor kunne Farouk skjule seg 



6

Nordicom-Information 33 (2011) 4

der. Magnus spør utenriksminister Støre om ikke Norge kunne gjort mer. Støre henviser 
til Norges samarbeid med britene. Mordhistorien ender dermed med de diplomatiske 
utleveringsvilkårene som gjelder mellom Norge, Storbritannia og Jemen. Dokumentaren 
er nøkternt fortalt og legger stor vekt på eksakte opplysninger.18

Fjerde sending het Mirakelet i Markebygda og ble sendt i TV 2 den 21. oktober 
2009. Dette var historien om Magne Skåden, som hadde sittet for seg selv i forel-
drenes sofa i 27 år uten å kunne gå eller snakke. Legene hadde gitt ham en diagnose, 
men foreldrene nektet å tro at han var dum. De tar ham med til et institutt i USA. Der 
kan spesialister trene opp barn med hjerneskade. Doman-instituttet hadde oppnådd 
enestående opptrenings-resultater i mer enn femti år og var helt uenig med de norske 
legenes vurdering av Magne. Etter råd fra instituttet setter foreldre, venner og naboer 
i gang med å trene Magne i opptil 10 timer pr. dag. De stimulerer hjernen hans for at 
sovende hjerneceller skal overta funksjonen til skadde celler. Etter lang trening begyn-
ner resultatene å komme: Magne begynner å forme bokstaver med penn og papir. De 
norske legene lar seg likevel ikke overbevise. Men så viser treningen at han lykkes: 
for første gang i sitt liv er han ute og går på egne ben. Historien slutter med at Magne 
utgir en bok som blir lansert av bygdas ordfører. Den uvanlige historien er blitt til ved 
at programskaperne har fulgt behandlingen av Magne over tid. Når opptakene starter 
er utfallet uvisst. Historien har en humanitær appell til seerne og kommenteres av en 
diskret forteller-stemme.19

Femte sending het Spillet i bakrommet og ble sendt i TV 2 den 28. oktober 2009. Her 
handlet det om maktkamp i Norges Fotballforbund. Vi følger forbundets generalsekretær 
Karen Espelund og dets president, Sondre Kåfjord – som begge opplevde å bli presset 
ut av sine stillinger. Her forteller de om det de ble utsatt for, fra delvis anonymiserte 
aktører i Fotballforbundet. Ifølge programmet ble Karen Espelund utsatt for en kampanje 
mot hennes angivelige lederstil. Hun valgte til slutt å gå av. På sin side valgte Sondre 
Kåfjord å gi seg som fotballpresident. Begge forteller, men på en forsiktig måte. Ingen 
av dem bruker navn på de som motarbeidet dem. Et internt notat viser at personer i for-
bundets markedsavdeling ville starte som private forretningsdrivende rettighetsagenter, 
fordi salg av TV-rettigheter kunne gjøre dem rike. Men da måtte de først kvitte seg med 
generalsekretær Karen Espelund. Hun ville nemlig ikke at private aktører utenfor for-
bundet skulle overta slike oppgaver. Dette skal ha vært den egentlige årsaken til at hun 
ble presset ut. Dokumentaren slutter uten at aktørene blir konfrontert. Dette blir derfor 
først og fremst de utstøttes historie.20

Sjette sending, Psyk forvandling, ble sendt i TV 2 den 4. november 2009 og handlet 
om mennesker med tvangslidelser. Dokumentaren følger Tommy og Helle. De er begge 
sykmeldt og ute av jobb. Nå skal de behandles med eksponeringsterapi. I tre uker skal 
de konfronteres med det verste de vet: Tommy skal skru igjen kraner og skru av lyset 
uten å gå tilbake for å sjekke etterpå, mens Helle skal kjøre bil og gjøre andre ting hun 
har unngått i 25 år ved å isolere seg hjemme i frykt for å skade andre. Begge må kjempe 
for å overvinne sine tvangstanker. Etter tre ukers intensiv trening reiser de hjem som 
nye mennesker: Tommy er blitt normal igjen, mens Helle er bedre enn på 25 år. Få da-
ger etter er begge tilbake i full jobb. Deretter tar programmet opp helsemyndighetenes 
vurdering av denne behandlingsformen. Det viser seg at mange pasienter ikke har fått 
den eksponeringsterapien de hadde trengt, selv om metoden er anerkjent som effektiv. 
Opptil 100 000 nordmenn hadde denne lidelsen.21



7

Henrik G. Bastiansen

Syvende sending het Den store styrkeprøven og ble sendt i TV 2 den 11. november 
2009. Den handlet om å sette seg høye mål. En norsk-pakistansk gutt, Tahir, ble født 
med en sjelden sykdom som gjorde ham blind 12 år gammel. Hans norske venn, Vidar, 
som er rundt 60 år, har mistet sin 17 år gamle sønn. Ingen av dem har noe godt utgangs-
punkt for en ekstrem fysisk prestasjon. Vidar får prostata-kreft og må opereres. Tahir er 
svært ambisiøs: de bestemmer seg for et nesten umulig mål: å sykle den 54 mil lange 
Styrkeprøven fra Trondheim til Oslo – på tandem-sykkel. Først følger vi treningen, 
deretter selve turen – som er langt hardere enn de trodde. Til slutt kan de likevel sykle 
over målstreken, totalt utslitt. Tahir ble etterpå kåret til årets norsk-pakistaner.22 

Åttende sending het Piratjegerne og ble sendt i TV 2 den 18. november 2009. Den 
handler om skipstrafikken som ble angrepet av sjøvøvere utenfor kysten av Somalia – 
verdens farligste farvann, som Tonje Steinsland sier i vignetten. Vi følger den norske 
fregatten KNM Fridtjof Nansen og det norske lasteskipet Bow Cecil. Sistnevnte skip er 
redd for piratangrep, noe KNM Fridjof Nansen skal forhindre. Programskaperne lar også 
piratene selv komme til orde. Somalieren Ali Arif forklarer hvorfor han ble pirat: store 
havgående trålere fanget opp fisken langs kysten i slike mengder at lokalbefolkningen 
mistet sitt livsgrunnlag. Deres redning ble å angripe den internasjonale skipstrafikken: 
somalierne mente nemlig at rederiene burde gi dem kompensasjon for tapt livsgrunnlag. 
Dokumentaren både begynner og slutter med piratene.23

Niende sending het Dømt til døden i Kongo og ble sendt i TV 2 den 25. november 
2009. Denne handlet om to nordmenn – Tjostolv Moland og Joshua French – som var 
tiltalt og dømt for drap og spionasje i Kongo. Journalisten Fredrik Græsvik – som har 
laget programmet – intervjuer Moland og French i deres kongolesiske fengsel. Saken 
hadde fått bred omtale i norsk presse. Derfor var intervjuet med hovedpersonene godt 
stoff. Intervjuet foretas etter at de var dømt, men før ankesaken kom opp. De to ga sin 
versjon av det som skjedde da deres sjåfør ble drept. Græsvik lar dem fortelle, men 
konfronterer dem også med kompromitterende materiale: et avslørende brev, en tilsva-
rende treningsvideo og et fotografi som viser en smilende Tjostolv Moland som tørker 
bort blodet på bilen. Dette materiale svekket deres stilling under rettssaken. Græsvik 
lar ikke deres historie ikke blir stående alene. Han intervjuer moren til Moland og 
bringer opptak fra rettssaken i Kisangani. Han intervjuer også en ung gutt, Kepo, som 
ifølge Moland og French er den virkelige drapsmannen. Det er Kepos forklaring som 
ligger til grunn for anklagen. Kepo avviser ryktene om at han er kriminell. Græsvik 
forteller seerne at Kepo har skiftet status fra vitne til fornærmet, noe som kan gjøre 
ham rik hvis dommen blir fellende. Så får vi se dommen: begge dømmes til døden. 
Moren til Moland bestemmer seg for å reise til Kongo. Dokumentaren slutter med at 
de to ser på familiebilder sammen. I sluttvignetten sier Tonje Steinsland at dette var 
siste utgave av Dokument 2. Rett etter sier TV 2s kanalvert at dette var ”aller siste” 
utgave av programmet.24

I sitt allmennkringkasterregnskap omtalte TV 2 Dokument 2 (og Reflektor) som sine 
”viktigste dokumentarsatsinger i 2009.” De ble begge sendt i beste sendetid og hadde 
ofte høye seertall, het det. Sammen med aktualitetsprogrammer som Tabloid og God 
morgen, Norge var det slik TV2 oppfylte konsesjonens krav om ”jevnlige aktualitets- og 
dokumentarprogrammer” dette året.25



8

Nordicom-Information 33 (2011) 4

Fellestrekk
Vi kan nå drøfte det som er felles for disse sendingene. Sjangermessig omtales de 
gjerne som ”dokumentarer” både av TV 2 og i avisenes programoversikter. Bruker man 
terminologien til Bill Nichols kan man kanskje si at de er en blanding av ekspositorisk 
og observerende modi – altså en kombinasjon av en forklarende og observerende stil.26 
Dokument 2 har tydelig ekspositoriske trekk med sin bruk av forteller-stemme (kom-
mentar) – selv om den kan være ganske diskret. Men sendingene er også tydelig obser-
verende, særlig når kameraet følger et kronologisk hendelsesforløp med åpent utfall, 
slik som i Mirakelet i Markebygda og Den store styrkeprøven. 

Innenfor den ekspositoriske og observerende rammen inneholder hvert program en 
markant historie med et dramatisk preg. Det er noe oppsiktsvekkende ved hver eneste 
sending – noe som er ment å gjøre dem attraktive overfor seerne. I flesteparten av sen-
dingene følger vi hovedpersonene gjennom store utfordringer: flere av dem setter seg 
nesten umulige mål. Spenningen ligger i å se hvorvidt de klarer å nå dem. 

 Hvor mye undersøkende journalistikk lå det så i 2009-årgangen av Dokument 2? 
Svaret på det er sammensatt. Drømmen om K2, Abids ambisjon, Mirakelet i Markebygda 
og Den store styrkeprøven er alle markante dokumentarer om personer i spesielle si-
tuasjoner, men kan neppe betegnes som undersøkende journalistikk i vanlig forstand. 
På motsatt side finner vi Jakten på den mistenkte, Spillet i bakrommet, Piratjegerne og 
Psyk forvandling. I disse anvendes undersøkende journalistikk. I Jakten på den mistenkte 
utføres en detaljert rekonstruksjon av drapsnatten. Deretter konfronterer Per Christian 
Magnus norske myndigheter om hva mer de kunne gjort i Martine-saken. Spillet i bak-
rommet avdekker den skjulte maktkampen i Norges Fotballforbund, selv om det kon-
fronterende intervjuet mangler. Piratjegerne går i land i Somalia for å belyse årsakene 
til sjørøveriet, mens Psyk forvandling stiller kritiske spørsmål om helsemyndighetenes 
manglende bruk av den effektive eksponeringsterapien. I en mellomposisjon finner vi 
Dømt til døden i Kongo, som rekonstruerer drapsnattens hendelsesforløp. Fredrik Græs-
vik vet at det ikke er nok å gjengi hva Moland og French forteller. Han konfronterer dem 
derfor med kompromitterende materiale og trekker inn andre kilder.

Kritikk av norske myndigheter inngår i flere sendinger: Mirakelet i Markebygda 
kritiserer norske legers oppfatning av Doman-instituttets behandlingsopplegg, Psyk 
forvandling kritiserer helsemyndighetenes tilbakeholdne bruk av eksponeringsterapi, 
Piratjegerne inneholder kritikk av de militæres innsats i Adenbukta. I disse sendingene 
er kritikken likevel mer et bi-motiv enn hovedsak. Spillet i bakrommet avdekker en intern 
maktkamp, men lar aktørene forbli anonyme. Mest uttalt er nok kritikken i Jakten på 
den mistenkte, der utenriksminister Jonas Gahr Støre må svare for seg.	

Dette gir oss følgende resultat: fire av de ni Dokument 2-sendingene i 2009 kan klassi-
fiseres som undersøkende journalistikk. De fem andre sendingene var mer observerende 
dokumentarer som fulgte sine hovedpersoner gjennom store utfordringer. 

Hvordan vi skal så vurdere resultatet 4 av 9? Det avhenger naturligvis av målestokken 
vi velger. En nærliggende mulighet er å legge Dokument 2s egen målestokk til grunn, 
men da må vi skissere programmets utvikling siden starten i 1992. 



9

Henrik G. Bastiansen

Opprinnelsen: Dokument 2 blir til
Den andre måten vi skal drøfte Dokument 2 på er å studere dets opprinnelse og noen av 
dets utviklingstrekk innad i TV 2 siden starten i 1992.

Den aller første utgaven av Dokument 2 ble sendt i TV 2 den 14. september 1992. 
Da var TV-kanalen helt ny: bare ni dager var gått siden det store åpningsshowet fra 
Grieghallen i Bergen. Ideen til Dokument 2 kom fra den unge journalisten Gerhard 
Helskog (f. 1963). Han begynte i TV 2 våren 1992, da det fortsatt bare fantes en håndfull 
ansatte. Alle gjorde alt. Og alle ideer ble mottatt med takk. Sendeskjemaet var stort og 
tomt. Helskog foreslo å starte et fast dokumentarprogram. Hans sjef, Finn H. Andreas-
sen, sa ja og satte av fire millioner kroner. Programmet fikk arbeidstittelen ”Gerhards 
vindu.” Helskog hadde forbilder som See it Now og 60 Minutes i amerikanske CBS. 
Han var også inspirert av Rekordmagasinet til Jan Guillou, som ble sendt i svensk TV i 
1980-årene. Det svenske TV4, som hadde startet året før, inspirerte ham med program-
met Kalla Fakta, ledet av Jan Scherman og Jan Guillou. Gerhard Helskog besøkte dem 
våren 1992 og fikk med seg VHS-kopier hjem. Han ble imponert over systematikken i 
deres arbeid og kraften i formspråket. Fra Kalla Fakta fikk han med seg fotografen Jan 
Palmers til sin nye redaksjon. Foruten Helskog og Palmers bestod den av journalistene 
Vibeke Haug, Runar Kristiansen og Jon Gangdal. Underveis i forberedelsene endret 
programposten navn til ”Dokument 2.” Gerhard Helskog forklarte at tittelen ”henspiller 
på at vi skal grave fram det andre dokumentet, slik at saker kan belyses på en grundig 
og seriøs måte. Enten temaet er finans, kultur og helse.” Han innrømmet at program-
mene nok kunne bli oppfattet som ”hardhendte”, men la til at de ikke hadde som uttalt 
mål å ”avsløre Norge.” Da VG presenterte TV 2s programplaner omtalte avisen likevel 
Dokument 2 med ordene ”avsløringer og undersøkende dokumentar.”27

I den første utgaven av Dokument 2 var det dobbeltmoral som var tema. Først intro-
duserte Gerhard Helskog fra studio. Deretter kom en kritisk reportasje om miljøverneren 
Kurt Oddekalv. Etterpå måtte Oddekalv svare på kritikken. Gerhard Helskog konfron-
terte ham med reportasjens sterke påstander. Så fulgte en reportasje som kritiserte syd-
polfareren Monika Kristensen: hennes ekspedisjon skulle angivelig ha dumpet søppel 
i Antarktis. Etterpå måtte hun vare for seg i et konfronterende intervju. Begge disse 
personene fikk vanligvis positiv omtale i norske medier; de ble ansett som miljøhelter. 
Den kritiske presentasjonen av dem var derfor helt uvanlig.28 

Etter premieren sendte TV 2 i alt syv utgaver til av Dokument 2 utover høsten. De 
handlet om lånehaier (28. september), bedrageri (5. oktober), overvåkning, svindel og 
trusler i vektermiljøet (12. oktober), narkotika (26. oktober), seksuelle overgrep begått 
av en politimann (9. november), narkotika og politivold i Bergen (23. november) og 
dyreforsøk med taushetsplikt (7. desember).29 Emnevalget fra gang til gang viste at 
Dokument 2 ville vekke oppsikt ved å ta opp kontroversielle temaer. 

Til sammen sendte TV 2 Dokument 2 åtte ganger i løpet av sitt første semester, 
høsten 1992. Men dette var bare begynnelsen. I 1993 – som var det første hele år med 
TV 2 – sendte kanalen tolv Dokument 2-programmer om våren og elleve om høsten: 
tilsammen 23 sendinger. Dette tallet steg til 35 i 1994. Siden varierte årsproduksjonen 
noe fra år til år. For hele perioden 1992-1999 utviklet antallet årlige Dokument 2-sen-
dinger i TV 2 seg slik: 



10

Nordicom-Information 33 (2011) 4

Oversikt over antall utgaver av Dokument 2 i TV2 i tiden 1992-1999.  
Vår, høst og sum pr. år.

År	 1992	 1993	 1994	 1995	 1996	 1997	 1998	 1999

Vår	 –	 12	 20	 17	 4	 8	 11	 9 (x)

Høst	 8	 11	 15	 14 (xx)	 10	 10	 9	 3

Sum	 8	 23	 35	 31	 14	 18	 20	 12 

Kilde: Nasjonalbibliotekets kronologiske totaloversikt over Dokument 2, også utlagt på Wikipedia. (x): med-
regnet ”Tid for karriere” sendt 26. juli 1999. (xx): Tallet for høsten 1995 er feilaktig oppgitt i Bastiansen 2011: 
118. Basert på Programbladet oppgis der 10 sendinger denne høsten, mens det korrekte skal være 14, ifølge nye 
opplysninger fra Kringkastingsarkivet ved Nasjonalbiblioteket i Mo i Rana. 

Denne oversikten viser flere interessante ting. For det første ser vi hvordan Dokument 2 
fra 1993 ble sendt i begge årets sesonger; vår og høst. For det andre ser vi variasjonene 
mellom sesongene. I 1993, 1994 og 1995 sendte TV 2 flest Dokument 2-programmer 
om våren, mens i 1996 og 1997 var det flest om høsten. Deretter snudde det igjen slik 
at vårmenyen var størst i 1998 og 1999. For det tredje ser vi at den totale årlige pro-
duksjonen svingte betydelig. Økningen fra 1993 til 1994 var på hele tolv sendinger. 
Deretter kom et fall på fire sendinger fra 1994 til 1995. Deretter stabiliserte det seg på 
i underkant av 20 sendinger pr. år resten av 1990-tallet. Disse variasjonene viser at det 
egentlig ikke fantes noe tak på antall årlige utgaver av Dokument 2. TV 2 kunne øke 
eller redusere sendefrekvensen etter omstendighetene. 

Oppbyggingen av Dokument 2 hang sammen med bedre tilgang på nye program-
skapere. Som ny TV-kanal trengte TV 2 nye medarbeidere – og mange av dem kom 
fra dokumentarstudiet ved Høgskolen i Volda. Siden 1988 hadde et eget påbygningsår 
i dokumentarfilm vært et fordypningstilbud til studentene. Det fjerde studentkullet på 
dette studiet var igang da TV 2 startet opp i 1992. Undervisningen, som ble ledet av 
David Wingate i første halvdel av 1990-tallet, fokuserte på en ny form for observerende 
TV-dokumentar, inspirert av filmskapere som Paul Watson og Colin Luke fra BBC og 
Channel Four. Impulsene fra britisk fjernsyn kom således til TV 2 også via Volda – og 
gikk blant annet inn i et program som Dokument 2. Dokumentarfilm-studentene fra Volda 
arbeidet gjerne med det nye, lette utstyret som ble så viktig for oppblomstringen av det 
norske dokumentarmiljøet på 1990-tallet.30 Det er denne oppblomstringen vi gjenfinner 
i sendefrekvensen for Dokument 2. 

Hvis vi nå følger den årlige produksjonen av programmet i perioden 2000-2009 får 
vi dette resultatet:

Antall utgaver av Dokument 2 i TV 2 i tiden 2000-2009. Vår, høst og sum pr. år. 

År	 2000	 2001	 2002	 2003	 2004	 2005	 2006	 2007	 2008	 2009

Vår	 16	 11	 22	 19	 11	 8	 11	 11	 10	 0

Høst	 8	 4	 1	 14	 14	 14	 7	 5	 7	 9

Sum	 24	 15	 23	 33	 25	 22	 18	 18	 17	 9 

Kilde: Nasjonalbibliotekets kronologiske oversikt over Dokument 2, også utlagt på Wikipedia. 

Oversikten viser at Dokument 2 fortsatte som et viktig TV 2-program også etter tusen-
årsskiftet. Det ble fortsatt sendt både vår og høst. Årsproduksjonen var betydelig: 24 



11

Henrik G. Bastiansen

sendinger i 2000, 23 i 2002, 33 i 2003 og 25 i 2004. I 2003 sendte TV 2 faktisk Doku-
ment 2 mer enn dobbelt så mange ganger som i 1996. Programmet stod sterkt de første 
årene etter tusenårsskiftet. Årsproduksjonen disse år nådde toppen med 33 sendinger i 
2003. Deretter falt antallet hvert år frem til 9 i 2009. I 2009 forsvant vår-sendingene; 
bare høstens sendinger ble stående igjen. 

Med sin historie helt tilbake i 1992 var Dokument 2 i 2009 faktisk det eldste ek-
sisterende dokumentarprogram i norsk fjernsyn med intensjoner om å drive kritisk og 
undersøkende journalistikk. NRK-fjernsynets tilsvarende programpost – Brennpunkt 
– ble etablert i 1995 og hadde premiere 9. januar 1996. En viktig årsak til at denne 
nyskapningen i NRK var utfordringen fra Dokument 2 i TV 2: NRK hadde ingen til-
svarende programpost. Brennpunkt ble NRKs svar. Siden er det blitt selve flaggskipet 
for den undersøkende TV-journalistikken i NRK.31 

Samme år som Brennpunkt startet i NRK, bestemte TV2-ledelsen seg for å gi Do-
kument 2 en pause. Sentrale medarbeidere i redaksjonen forlot da TV2. Noen av dem 
gikk over til det nyopprettede Brennpunkt. Men så snudde TV2-ledelsen. Høsten 1996 
startet Dokument 2 opp igjen på nytt. Fra da av fungerte Dokument 2 som et visnings-
sted for innkjøpte dokumentarer fra uavhengige filmprodusenter etter avtale med TV 
2. Denne modellen kom i årene som fulgte til å stimulere produksjonen av nye norske 
dokumentarer. Resultatet var en rekke oppsiktsvekkende dokumentarprogrammer – som 
etterhvert begynte å motta priser både innenlands og i utlandet.

I sine årsberetninger var TV 2 stolt av Dokument 2. TV-kanalen nølte heller ikke med 
å trekke�������������������������������������������������������������������������� frem enkeltprogrammer i sine allmennkringkastingsregnskaper. I 2006-regn-
skapet pekte kanalen på Dokument 2-programmet Vaksineeksperimentet – som ble sendt 
den 16. oktober. Her viste det seg at helsemyndighetenes utprøving av en ny vaksine 
mot hjernehinnebetennelse mot slutten av 1980-årene hadde ført til alvorlig sykdom 
hos en rekke ungdommer. At vaksinen etterhvert ble forbudt i Norge forhindret ikke at 
den ble eksportert til New Zealand – anbefalt av det norske Folkehelseinstituttet. Sen-
dingen – som var laget av Connie Barr, Karen Aarre og fotograf Frank Melhus – utløste 
offentlig granskning i Norge. Da dokumentaren ble vist på New Zealand førte det til 
høring i Parlamentet.32 

På denne bakgrunn kan vi nå drøfte den undersøkende journalistikkens plass i Do-
kument 2. Grovt sett finner vi to typer dokumentarer i de gjennomgåtte Dokument 
2-sendingene: de observerende og de undersøkende. De førstnevnte er skildringer – ofte 
av mennesker i krevende situasjoner. De sistnevnte ”avdekker kritikkverdige forhold” 
– slik den norske Vær Varsom-plakaten oppfordrer til.33 De plasserer også ansvaret hos 
myndighetene. Disse to formene lar seg identifisere analytisk, men er ikke gjensidig 
utelukkende. Man kan godt tenke seg at en undersøkende dokumentar kan følge aktører 
gjennom en kritikkverdig prosess – men det er ikke særlig vanlig. Kriminelle aktører 
vil jo ikke slippe til TV-kameraer som avslører dem. Undersøkende journalistikk i TV 
blir derfor ofte nødt til å rekonstruere et hendelsesforløp som allerede har funnet sted, 
slik som i Jakten på den mistenkte. 

Kontrasten mellom undersøkende og observerende dokumentarer i 2009-årgangen av 
Dokument 2 må kunne sies å være karakteristisk for programmet i dets sene stadium. 
Helt fra starten i 1992 la Gerhard Helskog stor vekt på oppsiktsvekkende avsløringer i 
sendingene, men allerede etter et par år ble kursen justert i retning av mer observerende 
dokumentarer om spesielle personer eller særpregede miljøer. Siden da har Dokument 



12

Nordicom-Information 33 (2011) 4

2 levd i spenningsfeltet mellom observerende og undersøkende dokumentarer. I sitt 
allmennkringkaster-regnskap for 2009 pekte TV2 karakteristisk nok på begge typer: 
både på de observerende Drømmen om K2 og Mirakelet i Markebygda, men også på de 
undersøkende Jakten på den mistenkte og Piratjegerne.34

Dokument 2 har således levd med kontrasten mellom observerende og undersøkende 
dokumentarer siden 1990-årene. Dette er altså ikke noe nytt i tiden etter år 2000. Det 
mest karakteristiske ved 2009-årgangen er ikke akkurat dette, men snarere det lave 
antallet sendinger. Sammenliknet med NRKs Brennpunkt – som sendte 23 gjennomar-
beidede dokumentarer med undersøkende journalistikk i 2009 – så kom Dokument 2 
langt etter. Og dette til tross for at Dokument 2 er originalen som kom først – ja, som 
tilskyndet NRK til å opprette Brennpunkt. I 2009 hadde rollene skiftet: NRK var blitt 
den ledende gravemaskinen i norsk TV, mens TV 2 hadde redusert sine ambisjoner på 
grave-dokumentarens område. 

Grunnlaget: TV 2 som allmennkringkaster
Den tredje måten vi skal belyse Dokument 2 på er å se det i sammenheng med TV 2s 
rolle som allmennkringkaster. Det er nærliggende å gjøre dette ettersom TV 2s eksistens 
bygger på et slikt idegrunnlag. I det følgende skal vi gjøre dette ved å følge et utvalg av 
de mest sentrale dokumenter og bestemmelser om TV 2 – men hele tiden med henblikk 
på dokumentarens og Dokument 2s rolle i kanalen.

Interessentene som i 1991 søkte Kulturdepartementet om TV 2-konsesjonen forsi-
kret først at kanalen skulle drives ”etter prinsippene for almennkringkasting.” Deretter 
brukte de ordet ”dokumentar” fem ganger i sin beskrivelse av den fremtidige kanalens 
programinnhold. Første gang ”dokumentar” forekom var i en oppramsing av fremtidige 
programformer. Andre gang het det at TV 2 ønsket å være ”nøytrale i våre aktuelt- og do-
kumentarsendinger, både i valg av temaer og i utforming av programmene, i den forstand 
at vi over tid vil gi plass for hele spekteret av meninger om de temaer vi tar opp.” Tredje 
gang ordet ble brukt var i en beskrivelse av egenproduserte sendinger. Fjerde gang ble 
ordet brukt til å beskrive hvordan TV 2 ville ”fokusere på distriktene” med norsk egen-
produksjon. Femte gang ble ordet brukt i forbindelse med kunst- og kulturprogrammer.35

De fem gangene interessentene brukte dokumentar-begrepet på de få sidene som 
gjaldt selve programvirksomheten, viste at det svært tidlig fantes visse ideer om denne 
typen programmer i det fremtidige TV 2 – selv om vi selvfølgelig må se søknadsteksten 
som et strategisk forsøk på å oppnå godvilje i Kulturdepartementet. Da TV-konsesjonen 
senere samme år tilfalt de samme søkerne, må man kunne si at TV 2 hadde et mandat 
som også lå i konsesjonssøknadens program-formuleringer – ihvertfall rent generelt. 
Eierne av TV 2 hadde lovet departementet å sende dokumentarer, selv om omfang, 
utforming og vekting i forhold til andre typer programmer selvfølgelig ikke var avklart 
da dette ble skrevet i 1991. 

TV 2s første konsesjonsavtale gjaldt for perioden 1992-2002. Den ble undertegnet 
av TV 2s styreformann Bjørn Atle Holter-Hovind og kulturminister Åse Kleveland 
den 14. desember 1991. Avtalen slo fast TV-kanalens rettigheter og plikter overfor 
staten. Avtalen krevde at programvirksomheten skulle ”baseres på prinsippene om 
allmennkringkasting,” noe som innebar at sendingene skulle kunne mottas av hele 
befolkningen, at kanalen skulle ha en variert programmeny for både brede og smale 



13

Henrik G. Bastiansen

grupper over tid, at sendingene også skulle henvende seg til den samiske folkegruppen 
og til etniske minoriteter, at kanalen skulle ha daglige nyhetssendinger, at den skulle 
bidra til å styrke norsk språk, identitet og kultur, og at den skulle ha redaksjonell 
selvstendighet. TV 2 skulle ”hovedsakelig” produsere nyhets- og aktualitetsprogram-
mer selv, mens det øvrige programtilbudet skulle baseres på innkjøp fra norske og 
utenlandske produsenter.36 

Disse bestemmelsene var TV 2s grunnlag som allmennkringkaster de første ti årene. 
Konsesjonen inneholdt ingen krav om dokumentarprogrammer. Det var betegnelsen 
”aktualitetsprogram” som ble brukt, men uten noen nærmere presisering. Det er faktisk 
veldig lite i konsesjonsavtalen som peker på et program som Dokument 2. Årsaken er 
enkel: da avtalen ble undertegnet 14. november 1991 var det konkrete programarbeidet 
ikke påbegynt. Det var først våren 1992 at TV 2 ansatte sine første programfolk. En av 
dem var altså Gerhard Helskog – og det var han som tok initiativet til Dokument 2. På 
sett og vis kom TV 2 fra starten av kanskje til å overoppfylle sine tidligste løfter på ett 
punkt – for kanalen hadde ingen plikt til å sende et fast dokumentarprogram. 

Den 20. mai 2001 søkte TV 2 om å få konsesjonen fornyet. Denne gang la kanalen 
langt større vekt på sitt dokumentartilbud. I søknaden het det at den ”undersøkende 
journalistikken vil få høy prioritet” og at TV 2 ville dyrke frem ”flere sterke egensaker i 
nyhetssendingene.”37 I et eget avsnitt het det at ”Norske samtidsdokumentarer har vært et 
av TV 2s satsningsfelt de siste årene.” Gjennom samarbeid med utdanningsinstitusjoner, 
filmfond og uavhengige produsenter hadde TV 2 skapt ”et norsk dokumentartilbud som 
på sitt beste kombinerer kunstnerisk kvalitet med bred appell,” het det. TV 2 pekte på at 
de norske dokumentarene hadde gjennomgått en ”markant kvalitetsheving de siste årene” 
– noe som ble sett som et resultat av TV 2s nye innkjøpspolitikk fra 1996: den ”skapte et 
helt nytt marked for dokumentarer utenfor NRK-systemet.” Da dette ble skrevet i 2001 
kjøpte TV 2 jevnlig inn dokumentarer fra rundt 20 produksjonsselskaper, fra Finnmark 
til Agder. TV 2s sjef Kåre Valebrokk – som undertegnet søknaden – pekte selv på frem 
Dokument 2-programmene Tvil og Be – skitne, syndige meg – som eksempler på den 
type dokumentar TV 2 ville videreutvikle i den neste konsesjonsperioden:

Vi ønsker i den nye konsesjonsperioden å videreutvikle dokumentarsjangerens 
egenart og potensiale i langsiktig samarbeid med et vitalt norsk miljø for dokumen-
tarfilmproduksjon. Gjennom fortsatt sterk satsing på norsk samtids-dokumentar 
vil vi sende programmer og aktuelle tema og med brodd; programmer som skal 
gi en dypere følelse av folks liv og problemer i dagens Norge.38 

TV 2 hadde altså fortsatt ambisjoner på dokumentarfeltet. Det passet godt for Kåre 
Valebrokk å vise til anerkjente Dokument 2-sendinger når han skulle overbevise Kul-
turdepartementet om at den nye TV-konsesjonen fortsatt burde gå til TV 2. Han pekte 
faktisk på enda et Dokument 2-program – Kursk – som ved sin tilknytning til det aktuelle 
nyhetsbildet også lot seg eksportere til en rekke andre land.39

Kulturdepartementet lot seg overbevise av søknadens samlede argumentasjon – og 
av den sterke stilling som TV 2 hadde fått i Norge siden 1992. Departementet lot derfor 
TV 2 få en ny konsesjonsperiode med allmennkringkastingsforpliktelser i det analoge 
bakkenettet – i fra 1. januar 2003 og til 31. desember 2009. Bestemmelsene i den nye 
konsesjonsavtalen var imidlertid langt mer konkrete enn før. I konsesjonens § 3-3 punkt 
2 stod følgende krav: ”TV 2 skal jevnlig sende aktualitets- og dokumentarprogrammer.” 



14

Nordicom-Information 33 (2011) 4

Dette var det eneste som stod om dokumentarprogrammer, men det var likevel viktig 
nok. For TV 2 ble Dokument 2 en måte å imøtekomme dette kravet på.40 

Det var denne bestemmelsen som gjaldt høsten 2009 – for de sendingene vi har under-
søkt ovenfor. Men konsesjonen gikk altså ut ved årsskiftet 2009-2010, (om lag ett år etter 
at det analoge bakkenettet ble faset ut og det digitale bakkenettet ble fullført i november 
2008). TV 2 fortsatte da sine sendinger i det digitale bakkenettet, der kanalen i likhet 
med en rekke andre kommersielle kringkastere41 har fjernsynskonsesjon uten særskilte 
allmennkringkastingsforpliktelser. Et TV 2 uten allmennkringkastingsforpliktelser var 
en spesiell situasjon som tidligere aldri hadde forekommet i kanalens historie. Årsaken 
til dette var at TV 2 forhandlet med Kulturdepartementet om fortsatt status som allmenn-
kringkaster, men det hele trakk ut i tid. Først den 3. desember 2010 undertegnet TV 2s 
konsernsjef Alf Hildrum og Stoltenberg-regjeringens kulturminister Anniken Huitfelt 
en avtale42 om at TV 2 skulle ha status som formidlingspliktig allmennkringkaster fra 
1. januar 2011 til 31. desember 2015. Denne avtalen bygget på helt andre forutsetninger 
enn de tidligere konsesjonene og var langt mindre spesifikk når det gjaldt programkrav 
enn den foregående konsesjonen hadde vært. Nå krevde Kulturdepartementet ikke lenger 
at TV 2 jevnlig skulle sende aktualitets- og dokumentarprogrammer.43

Kulturdepartementets krav til TV 2 på dokumentarfeltet lar seg altså inndele i tre 
faser. I den første fasen fra 1992 til 2002 var programkravene så generelle at de ikke 
inneholdt krav om dokumentarer i det hele tatt. I den andre fasen, fra 2003 til 2009, 
krevde departementet at dokumentarer og aktualiteter måtte sendes ”jevnlig” i TV 2. 
Hverken før eller siden var dette strengere formulert enn i denne perioden. Den tredje 
avtalen, datert 3. desember 2010, liknet således mer på den første og temmelig generelle 
konsesjonsavtalen når den ikke lenger krevde dokumentarer i TV 2. Vilkårene som Kul-
turdepartementet har satt for TV 2 på dokumentarens felt har således variert mye over 
tid. Og det må man ta hensyn til når man skal vurdere TV-kanalens dokumentartilbud 
på ulike tidspunkter. 

Vurderinger
Den fjerde måten vi skal studere Dokument 2 på er å se på dets rolle i kringkastingsmyn-
dighetenes vurdering av TV 2. For å svare på dette skal vi studere de nye tilsynsorganene 
som fikk denne oppgaven. 

Kulturdepartementet foreslo i stortingsmeldingen Kringkasting og dagspresse (St.
meld. nr. 42 (1992-1993)) at det skulle opprettes et eget råd som skulle vurdere i hvil-
ken grad allmennkringkasterne TV 2, P4 og NRK fulgte opp de intensjonene som lå til 
grunn for deres virksomhet. Forslaget ble vedtatt av Stortinget 13. juni 1995. 19. mars 
1996 ble så Allmennkringkastingsrådet oppnevnt av Kulturdepartementet. Rådet skulle 
utføre sin tilsynsfunksjon gjennom en årlig rapport. Rådet eksisterte fra 1996 til 2003. 
Hvordan vurderte det Dokument 2 i disse årene? 

Aller først måtte Allmennkringkastingsrådet klarlegge hva de skulle legge til grunn 
for sine vurderinger. Det måtte med andre ord formulere evalueringskriterier for all-
mennkringkasting. Det gjorde rådet et møte den 23. januar 1997. For det første måtte 
allmennkringkasterne kunne mottas av hele befolkningen. For det andre måtte de ha 
en variert programmeny for både brede og smale grupper (barn og unge, den samiske 
befolkningen, etniske og andre minoriteter). Rådet spesifiserte dette kravet med tre un-



15

Henrik G. Bastiansen

derpunkter: a) sjangermangfold, b) tematisk mangfold og c) fordypning. Det sistnevnte 
kravet forklarte rådet slik: ”Analytiske, kritiske og fordypende perspektiv må være til 
stede.” Dette punktet – som fikk betegnelsen 2 c) – var det som ofte kom til anvendelse 
på et program som Dokument 2. For det tredje skulle allmennkringkasterne ha daglige 
nyhetssendinger og solid, løpende orientering om viktige samfunns- og kulturspørsmål 
nasjonalt og internasjonalt. For det fjerde skulle sendingene styrke norsk språk, identitet 
og kultur. For det femte skulle allmennkringkasterne ha redaksjonell selvstendighet.44

Allerede i sin første rapport kom Allmennkringkastingsrådet til å nevne Dokument 2. 
Rådet fant det ”positivt” at TV 2 i 1996 hadde etablert avtaler med norske produksjons-
selskaper om programmer til Dokument 2.45 Rådet slo fast at Dokument 2 var et program 
som var med på å innfri kravet om at ”analytiske, kritiske og fordypende perspektiv 
må være til stede” – selv om rådet gjerne så at TV 2 på dette punkt hadde gått lenger.46

De neste årene viste Rådet en svært varierende interesse for Dokument 2. I 1997-rap-
porten var programmet ikke nevnt i det hele tatt. Det stod kun noen generelle formu-
leringer om hvordan TV 2 oppfylte kravet om analytiske, kritiske og fordypende per-
spektiver.47 Men i 1998-rapporten regnet Rådet igjen Dokument 2 blant de programmer 
som oppfylte fordypningskravet i punkt 2c).48 I 1999-rapporten gjentok Rådet at TV 2s 
dokumentarprogrammer imøtekom dette fordypningskravet, men uten å nevne Dokument 
2.49 I 2000-rapporten gjentok Rådet at kanalens dokumentarsendinger ”klart” inneholdt 
analytiske, kritiske og fordypende perspektiver, men nok en gang uten at Dokument 2 
ble nevnt.50 Programmet ble derimot nevnet i forbindelse med kravet om daglige nyhets-
sendinger og løpende samfunnsorientering. Rådet bemerket at Dokument 2-program-
met Kursk ”demonstrerer at TV 2 besitter nødvendig kompetanse, og at interessen for 
internasjonale tema er stor.”51 I 2001-rapporten pekte Rådet på at analytiske, kritiske 
og fordypende perspektiv fantes i TV 2s dokumentarer, men uten å nevne Dokument 
2. Derimot ble Rikets Tilstand nevnt.52 I 2002-rapporten gjentok Rådet at TV 2s doku-
mentar (samt nyhetssendinger og debatter) tilfredsstilte kravet om analytiske, kritiske 
og fordypende perspektiver, men enda en gang uten å nevne Dokument 2.53 Det samme 
gjentok seg i 2003-rapporten.54 Riktignok pekte Rådet på Dokument 2-programmet 
Ghetto-skolen, som et eksempel på programmer om etniske minoriteter i Norge,55 men 
heller ikke i sin siste rapport ga Rådet noen vurdering av Dokument 2. Rådet nøyde seg 
med generelle formuleringer om at slike programmer var viktige fordi ”det å opplyse 
folk slik at de kan bli aktive samfunnsborgere og delta i den offentlige debatten om 
viktige saker, står sentralt i samfunnsoppdraget.”56 

Dette peker på følgende konklusjon: Allmennkringkastingsrådet stilte seg generelt sett 
positiv til dokumentarsendinger i TV 2, men viste liten interesse for Dokument 2. Noe av 
dette skyldtes selvfølgelig at Rådet ikke hadde mandat til å vurdere enkeltprogrammer. 
Likevel er det et spørsmål om ikke Rådet viet dette programmet mindre oppmerksom-
het enn det hadde fortjent – når det drøftet hvorvidt TV 2 oppfylte fordypningskravet 
i punkt 2 c). 

Fra 2004 ble Rådets funksjoner overtatt av det nyopprettede Medietilsynet. Fra 
da av ble det Medietilsynets oppgave å vurdere i hvilken grad allmennkringkasterne 
oppfylte sine forpliktelser. I de årlige allmennkringkastingsrapportene som Medietil-
synet laget kan vi altså følge dets vurdering av Dokument 2. I sin vurdering av TV 2 
tok Medietilsynet utgangspunkt i konsesjonsavtalen for perioden 2003-2009. Som vist 
ovenfor var denne avtalen langt mer konkret enn før. Kulturdepartementet opererte nå 



16

Nordicom-Information 33 (2011) 4

med både overordnede og mer spesifikke programkrav. Blant de spesifikke kravene var 
som nevnt avtalens § 3-3 punkt 2, der det het at TV 2 ”skal jevnlig sende aktualitets- og 
dokumentarprogrammer.” 

Allerede i sin første rapport kom Medietilsynet til å nevne Dokument 2.57 Rent ge-
nerelt ble dokumentarer også nevnt når tilsynet skulle vurdere hvordan TV 2 oppfylte 
kravet om å styrke norsk språk, identitet og kultur.58 I sin vurdering henviste tilsynet til 
TV 2s konsesjonssøknad. I den erklærte TV-kanalen at den ville stimulere til debatt om 
viktige samfunnsspørsmål, sette dagsorden og prioritere undersøkende journalistikk. TV 
2 hadde også henvist til sitt dokumentarsamarbeid med utdanningsinstitusjoner, filmfond 
og uavhengige produsenter. I sin vurdering kom Medietilsynet til at Dokument 2 var 
ett av de programmene som viste at TV 2 oppfylte kravet om jevnlige aktualitets- og 
dokumentarprogrammer i 2004.59 

De neste årene gjorde Medietilsynet flere kortfattede vurderinger av Dokument 2. I 
2005-rapporten omtalte Medietilsynet Dokument 2 som TV 2s ”flaggskip” på dokumen-
tarfeltet. Denne formuleringen var hentet fra TV 2s allmennkringkasterregnskap. Der 
pekte TV 2 på sitt tette samarbeid med ”dyktige filmskapere i det uavhengige produk-
sjonsmiljøet”, som angivelig resulterte i et ”dokumentarfilmtilbud som er enestående i 
Norge.”60 Medietilsynet så ”positivt” på denne dokumentarsatsningen og konkluderte 
med at TV 2 innfridde kravet i §3-3 punkt 2 også i 2005.61 I 2006-rapporten viste Me-
dietilsynet til at TV 2 selv så på dokumentarer og aktualiteter som ”viktig for kanalens 
profil” og at de var ”en viktig del av deres samfunnsoppdrag.” Likevel nevnte tilsynet 
ikke Dokument 2. Konklusjonen ble den samme som før: TV 2 innfridde kravet også i 
2006.62 Bare i forbindelse med TV2s livssynsprogrammer pekte Medietilsynet på Do-
kument 2. Da gjaldt det sendingen Muslimske meninger.63

I 2007-rapporten refererte Medietilsynet både til Dokument 2 og Reflektor. Medi-
etilsynet konkluderte med at TV 2 innfridde kravet også i 2007: kanalen hadde sendt 
rundt 70 nye norske dokumentarer dette året.64 I 2008-rapporten påpekte Medietilsynet 
at Dokument 2 var sendt 16 ganger og Reflektor 20 ganger. TV 2 hadde sendt mer enn 70 
nye norske dokumentarer i 2008. Nok en gang konkluderte Medietilsynet med at TV 2 
oppfylte kravet.65 I 2009-rapporten omtalte Medietilsynet Dokument 2 og Reflektor som 
”TV 2s viktigste dokumentarsatsninger.” Dette året sendte TV 2 54 nye dokumentarer. 
Nedgangen fra året før skyldtes at Dokument 2 dette året kun ble sendt i høstsesongen 
og at antallet Reflektor-programmer også var gått ned. Tilsynet erklærte at TV 2 inn-
fridde kravet også i 2009. I tillegg ga Medietilsynet nå følgende interessante vurdering: 
”Dokument 2 har vært en del av TV 2s programtilbud fra TV 2 startet sine sendinger i 
1992. Programmet har vært en viktig faktor i vurderingen av TV 2s oppfyllelse av kravet 
til aktualitets- og dokumentarprogrammer.”66 

Med disse ordene anerkjente Medietilsynet Dokument 2s betydning for TV 2 som 
allmennkringkaster på dokumentarfeltet. Men formuleringen kom først etter flere år 
med nokså kortfattede vurderinger – både fra Medietilsynet og før det fra Allmenn-
kringkastingsrådet. 

Nedleggelsen
Så kom tirsdag den 25. august 2009. På dette tidspunktet hadde TV 2 sendt Dokument 2 i 
17 år. Men denne dagen ble en dramatisk nyhet kjent i TV 2-miljøet. Kort etter var saken 



17

Henrik G. Bastiansen

på nettsidene til Bergens Tidende: TV 2s ledelse ville legge ned Dokument 2. Ifølge 
nyhetsredaktør Kjell Øvre Helland kostet programposten mellom 10 og 15 millioner kro-
ner i året. Han roste programmet, men mente det ble for dyrt – spesielt når finanskrisen 
førte til at TV-kanalen måtte spare 150 millioner. Programleder Tonje Steinsland sa at 
Dokument 2-redaksjonen var ”svært bekymret” for den profilendringen som ledelsen nå 
foretok. Hun mente at TV 2 nå ville miste journalistisk tyngde og utvikle seg til en ren 
underholdnings- og nyhetskanal med ensidig fokus på ”breaking news.” Hun pekte også 
på hvordan TV-bransjen hadde anerkjent Dokument 2 med en rekke priser i Gullruten.67 
Dagbladet skrev at TV 2 som følge av finanskrisen hadde fått en inntektssvikt på 400 
millioner kroner og at dette var årsaken til innsparingskravet på 150 millioner, men at 
en endelig avgjørelse først skulle tas senere på høsten.68 

Avgjørelsen ble kjent på et allmøte i TV 2 den 8. oktober: TV 2 måtte redusere 
bemanningen med 130 årsverk. 23 årsverk skulle bort i nyhetsavdelingen. Nå ble det 
bekreftet at kuttene også ville ramme Dokument 2. Konsernsjef Alf Hildrum sa selv til 
Aftenposten:

Egenproduksjon av dokumentarer er for dyrt. Nå må vi isteden konsentrere oss 
om nyheter, som er det viktigste. Vi skal sende dokumentarer også i fremtiden, 
men vil i størst mulig grad fylle denne sendeflaten med innkjøpt stoff fra ulike 
produksjonsselskaper og for eksempel TV 2 i Danmark og TV 4 i Sverige.69 

For TV 2s ansatte ble 8. oktober 2009 en trist dag. Mange var skuffet. TV 2-ledelsen ga 
ingen signaler om hvorvidt Dokument 2 fortsatt ville være et verdifullt innslag på kana-
len. Slik falt Dokument 2 som et offer for finanskrisen i 2009 – ihvertfall slik ledelsen 
lot den ramme TV 2. Det er ihvertfall inntrykket som ble stående utad. Nedleggelsen 
var et faktum fra årsskiftet 2009-2010. 

Avslutning
Vi kan nå oppsummere svarene på de fire emnene vi har undersøkt. Til sammen belyser 
de hvilke vilkår den undersøkende journalistikken har hatt i TV 2 gjennom Dokument 2. 

Først gjennomgikk vi 2009-årgangen av Dokument 2. Resultatet viste at TV 2 kun 
sendte Dokument 2 ni ganger dette året. Alle gikk i løpet av høsten. Fire av sendingene 
lar seg klassifisere som undersøkende journalistikk, mens de øvrige fem var mer obser-
verende dokumentarer der vi fulgte hovedpersoner gjennom store utfordringer. 

Det andre vi gjorde var å se dette resultatet i lys av Dokument 2s opprinnelse og 
utvikling i TV 2, skissert i korte trekk siden 1992. Denne gjennomgangen viste at TV 2 
har sendt et betydelig antall Dokument 2-sendinger pr. år. Ved å studere sendefrekven-
sen fant vi sterk økning i antall sendinger i årene etter 1992. Allerede i 1990-årene var 
Dokument 2 blitt litt av en institusjon i TV 2. Innkjøpspolitikken utfra TV 2s enterpri-
semodell kom til å stimulere produksjonen av nye norske samtidsdokmentarer blant 
uavhengige film- og TV-produsenter. Virkningene av dette fortsatte også etter årtusen-
skiftet. TV 2 fortsatte som et viktig visningssted for nye norske dokumentarer – særlig 
med Dokument 2. De enkelte sendingene lar seg klassifisere som enten observerende 
eller undersøkende dokumentarer, slik vi så i 2009-årgangen. Vårt funn – der fire av ni 
sendinger dette året lar seg klassifisere som undersøkende journalistikk – er i tråd med 
programutviklingen i Dokument 2 siden slutten av 1990-årene, da Gerhard Helskogs 



18

Nordicom-Information 33 (2011) 4

undersøkende journalistikk ble supplert med mer observerende dokumentarer. Men 
sammenliknet med de 23 Brennpunkt-sendingene som NRK sendte i 2009 er det tydelig 
at TV 2 nå hadde gitt fra seg den ledende rollen som kanalen opprinnelig hadde på 
gravedokumentarens felt.

Det tredje emnet vi studerte var hvordan Dokument 2 henger sammen med TV 2s 
forpliktelser som allmennkringkaster. Helt fra første konsesjonssøknad i 1991 har TV 
2 holdt dokumentaren frem som ett av sine spesielle satsningsområder. Dokumentarene 
har vært noe som kanalen flere ganger har brukt som argument for fornyelse av konse-
sjonen. Sett i et slikt lys har Dokument 2 spilt en viktig rolle for TV 2: programmet har 
bidratt til å gi TV 2 seriøsitet. Denne seriøsiteten trengte TV 2 når den skulle fornye 
TV-konsesjonen med Kulturdepartementet. Dokument 2 syntes å vise at TV 2 tok sine 
forpliktelser som allmennkringkaster på alvor: at de i tillegg til reklame og amerikan-
ske dramaserier også sendte påkostede programmer med sosial relevans. De millionene 
som TV 2s ledelsen brukte på Dokument 2 har således vært godt anvendte midler. Med 
Dokument 2 har TV 2 vist at de ikke bare sender nyheter, sport og underholdning i 
beste sendetid. Det var med stolthet at TV 2 omtalte Dokument 2 i sine årsberetninger 
og allmennkringkastingsregnskaper. 

Det fjerde emnet vi studerte var hvordan Dokument 2 er blitt vurdert av kringkas-
tingsmyndighetene. Allmennkringkastingsrådet stilte seg positiv til dokumentarsendin-
gene i TV 2, men var ellers tilbakeholden med å kommentere enkeltprogrammer – noe 
det da heller ikke hadde mandat til. For Rådet var det viktig å vurdere hvorvidt TV 2 
oppfylte kravet i punkt 2 c) – og i disse vurderingene ble Dokument 2 noen ganger truk-
ket inn. Medietilsynet ga programposten en meget god attest i sin 2009-rapport. Da het 
det at Dokument 2 helt siden 1992 hadde vært en ”viktig faktor” for kringkastingsmyn-
dighetenes vurdering av hvordan TV 2 oppfylte konsesjonens krav om aktualitets- og 
dokumentarprogrammer. 

Dermed kan vi svare på den problemstillingen som ble reist i innledningen: hvilke 
vilkår har den undersøkende journalistikken i TV2 hatt gjennom programposten Doku-
ment 2? Alt tatt i betraktning er det rimelig å trekke følgende konklusjon: Dokument 2 
har faktisk vært en viktig programpost for TV 2. Årsaken til det finner vi både i sende-
frekvens, produksjonsform og innhold. Den høye sendefrekvensen etablerte Dokument 
2 som et oppsiktsvekkende vindu i kanalens programtilbud. Det høye antallet sendinger 
stimulerte i sin tur produksjonen av nye norske TV-dokumentarer og bidro til den opp-
blomstringen som skjedde i 1990-årene og fremover. Innholdsmessig og tematisk har 
spennvidden vært stor – fra observerende dokumentarer om kjempende hovedpersoner 
til undersøkende journalistikk med kritiske spørsmål til ansvarlige myndigheter. Selv 
om kvaliteten på de enkelte sendingene har variert kom Dokument 2 til å opparbeide 
seg en spesiell status i TV 2: programmet vant Gullruten for beste dokumentarprogram 
en rekke ganger. Det har også fått internasjonale TV-priser. Ingen annen programpost 
i norsk TV har hatt lengre kontinuitet enn Dokument 2 med sin kombinasjon av do-
kumentarisk form og undersøkende journalistikk. Programposten er tre og et halvt år 
eldre enn NRKs Brennpunkt. På sitt beste har Dokument 2 gitt publikum interessante 
seeropplevelser og samtidig avslørt vesentlige samfunnsproblemer. Mange så det derfor 
som et tap da TV 2 høsten 2009 erklærte at programmet skulle legges ned. 



19

Henrik G. Bastiansen

Epilog: et liv etter døden?
Men så kom 4. oktober 2010. Da vendte Dokument 2 tilbake på TV 2. Det var høyst 
overraskende etter den mye omtalte nedleggelsen høsten før. For det kom ingen løfter 
om nye sendinger da Tonje Steinsland og kanalverten, i forbindelse med Dømt til døden 
i Kongo 25. november 2009, erklærte at dette var siste utgave av Dokument 2. TV 2 om-
talte relanseringen i 2010 som en ”dokumentarfilmsatsning.” Det het at ”Fellesnevneren 
for filmene vil uansett være den samme: Å fortelle viktige historier om enkeltmennesker 
som trenger oppmerksomhet om systemfeil, maktmisbruk og kritikkverdige forhold i 
samfunnet. Men også historier om mennesker som har noe viktig å fortelle seerne”, het 
det på TV 2s nettsider. TV 2 planla å sende ti utgaver av Dokument 2 høsten 2010.70 

I hvilken grad TV 2 fortsatt var interessert i å ville videreutvikle sin dokumentartra-
disjon, var det vanskelig å vurdere utenfra. For samme måned bestemte TV 2-ledelsen 
seg for å kutte sin støtte til et prestisjefylt dokumentarprosjekt om krigen i Afganistan. 
Flere av TV 2s mest erfarne dokumentarister – Odd Isungset, Øystein Bogen og Fredrik 
Græsvik – var med på denne produksjonen. Hver av dem skulle lage en timelang do-
kumentar. Prosjektet hadde mottatt i alt 2,4 millioner kroner i støtte fra eksterne kilder 
som Norsk Filminstitutt, Institusjonen Fritt Ord og Vestnorsk Filmsenter. Likevel trakk 
TV 2s ledelse trakk seg. Odd Isungset sa at denne beslutningen skrinla hele prosjektet. 
Han la til at ”Det er trist at kanalen ikke tar seg råd til sånt. Jeg er bekymret for hva 
dette vil bety for muligheten til å få finansiering til andre seriøse dokumentarprosjekt 
fra kilder som Fritt Ord og Filminstituttet, når TV 2 ikke ser seg i stand til å matche 
offentlig støtte til et slikt prestisjeprosjekt.”71

Da dette skjedde var TV 2s status som allmennkringkaster fortsatt ikke avklart. Etter 
at TV 2s andre konsesjonsavtale utløp 1. januar 2010, hadde TV-kanalen strengt tatt 
ikke lenger noe allmennkringkastingsoppdrag: kanalen sendte nå helt uten konsesjon. 
Det var en ny situasjon for TV 2. Det var uklart hvorvidt TV 2 skulle fortsette som all-
mennkringkaster eller om kanalens stilling ville bli mer lik TV3 og TVNorge. Denne 
uavklarte situasjonen tok først slutt etter at TV 2s sjef Alf Hildrum og kulturminister An-
niken Huitfeldt undertegnet kanalens tredje konsesjonsavtale 3. desember 2010. Avtalen 
inneholdt færre innholdskrav enn før, men TV 2 maktet å opprettholde sin posisjon som 
den eneste kommersielle allmennkringkaster i det norske TV-markedet.72 Siden 2011 er 
konsesjonens første hele virkeår kan Medietilsynet ikke evaluere resultatet før i 2012. 
Høsten 2011 har Dokument 2 på ny dukket opp igjen på TV 2, men i skrivende stund 
(oktober 2011) er den nye avtalens betydning og Dokument 2s videre skjebne i TV 2 
spørsmål som bare fremtiden kan gi svar på.

Notes
	 1.	 Se Aftenposten 5. juni 2009
	 2.	 Se Bastiansen 2010
	 3.	 Dahl og Høyer 2003, Enli, Syvertsen og Sæther (red.) 2002, Bjerkholt og Jensen 2000, Andreassen 2004
	 4.	 Mølster 1996, 2001, 2007, Hausken 1999, Bernt 2002
	 5.	 Barnouw 1983, Ellis og McLane 2006
	 6.	 Sørenssen 2001, Brinch og Iversen 2001
	 7.	 Diesen 1996, 2005
	 8.	 Bell 1986
	 9.	 Grierson 1966, Corner 1986 og 1996, Winston 1996, Nichols 1991 og 2001
	10.	 Nichols 2001: 99-138



20

Nordicom-Information 33 (2011) 4

	11.	 Se f.eks. Winston 1996
	12.	 Se Mølster, 1996, 2001 og 2007, samt Kilborn og Izod 1997, Øverby 2000, Njaastad 2004, Bjerkholt 

og Jensen 2000, Bastiansen 2010 og 2011
	13.	 Se Øvrebø og Østlyngen 1998
	14.	 Denne artikkelen inngår i forskningsprosjektet ”Den undersøkende dokumentar i norsk TV”, som under-

tegnede har utført ved Avdeling for mediefag ved Høgskolen i Volda i tiden 2009-2011. Til prosjektet 
hører også Aardal 2009, Müller 2010, Dimmestøl 2010, Bolseth 2010, Bastiansen 2010 og 2011, samt 
Nordlund 2011. 

	15.	 Se Bastiansen 2010
	16.	 Drømmen om K2, Dokument 2 30. september 2009
	17.	 Abids ambisjon, Dokument 2 den 7. oktober 2009. 
	18.	 Jakten på den mistenkte, Dokument 2 den 14. oktober 2009, se også Dimmestøl 2010
	19.	 Mirakelet i Markebygda, Dokument 2 den 21. oktober 2009
	20.	 Spillet i bakrommet, Dokument 2 sendt i TV2 den 28. oktober 2009
	21.	 Psyk forvandling, Dokument 2 sendt i TV2 4. november 2009
	22.	 Den store styrkeprøven, Dokument 2 sendt i TV2 den 11. november 2009
	23.	 Piratjegerne, i Dokument 2 sendt i TV2 den 18. november 2009
	24.	 Dømt til døden i Kongo, Dokument 2 sendt i TV2 den 25. november 2009. 
	25.	 Jfr. TV2s allmennkringkasterregnskap for 2009:12-13
	26.	 Nichols 2001
	27.	 Bastiansen 2011: kapittel 2: 109-113
	28.	 Dobbeltmoral, Dokument 2 sendt i TV2 den 14. september 1992
	29.	 Jfr. Nasjonalbibliotekets komplette oversikt over Dokument 2, også utlagt på Wikipedia. 
	30.	 Notat fra Gunnar Strøm om dokumentarfilmstudiets historie i Volda, i mail datert 19. april 2011
	31.	 Bastiansen 2011: kap. 2
	32.	 Vaksineeksperimentet, Dokument 2 16. oktober 2006, omtalt i TV2s allmennkringkastingsregnskap for 

2006: 51
	33.	 Vær Varsom-plakaten, punkt 1.4.
	34.	 Allmennkringkasterregnskap for TV2 for 2009
	35.	 Jfr. Søknad om konsesjon for å drive norsk TV2. Fra TV2 AS under stiftelse, søknad til Kulturdeparte-

mentet datert 30. april 1991. 
	36.	 Jfr. Avtale om konsesjonsvilkår for TV2 AS i perioden 1992-2002, her hentet fra TV2s nettsider 7. desem-

ber 2010. Se også http://odin.dep/kkd/norsk/tema/medier/konsesjon/043061-990017/dok-bn.html
	37.	 TV2s konsesjonssøknad for perioden 1. januar 2003 til 31. desember 2009, datert 30. mai 2001, se http://

odin.dep.no/kkd/norsk/tema/medier/konsesjon/018041-990012/dok-bn.html. 
	38.	 TV2 konsesjonssøknad 30. mai 2001, se forrige note for referanse. 
	39.	 S.st. 
	40.	 Jfr. Konsesjonsvilkår for TV2 AS i perioden 1. januar 2003 til 31. desember 2009, her hentet fra TV2s 

nettsider 15. september 2010.
	41.	 Eksempelvis TV Norge, TV 2 Zebra, TV 2 Sport, TV Visjon Norge
	42.	 http://www.regjeringen.no/nb/dep/kud/pressesenter/pressemeldinger/2010/tv2-avtale-underteikna.

html?id=627197
	43.	 Jfr. nyhetsmelding og ny avtale lagt ut på TV2s nettsider 3. desember 2010, besøkt 7. desember 2010. 
	44.	 Allmennkringkastingsrådets rapport for 1996:18
	45.	 Allmennkringkastingsrådets rapport for 1996: 67-68
	46.	 Allmennkringkastintgsrådets rapport for 1996: 69
	47.	 Allmennkringkastingsrådets rapport for 1997: 55
	48.	 Allmennkringkastingsrådets rapport for 1998: 57
	49.	 Allmennkringkastingsrådets rapport for 1999: 48
	50.	 Allmennkringkastingsrådets rapport for 2000: 60
	51.	 Allmennkringkastingsrådets rapport for 2000: 62
	52.	 Allmennkringkastingsrådets rapport for 2001: 91
	53.	 Allmennkringkastingsrådets rapport for 2002: 53
	54.	 Allmennkringkastingsrådets rapport for 2003: 89
	55.	 Allmennkringkastingsrådets rapport for 2003: 90
	56.	 Allmennkringkastingsrådets rapport for 2003: 92
	57.	 Medietilsynets Allmennkringkastingsrapport for 2004: 121
	58.	 Medietilsynets Allmennkringkastingsrapport for 2004: 122
	59.	 Medietilsynets Allmennkringkastingsrapport for 2004: 126
	60.	 Medietilsynets Allmennkringkastingsrapport for 2005: 87



21

Henrik G. Bastiansen

	61.	 Medietilsynets Allmennkringkastingsrapport for 2005: 87
	62.	 Medietilsynets Allmennkringkastingsrapport for 2006: 120
	63.	 Medietilsynets Allmennkringkastingsrapport for 2006: 131
	64.	 Medietilsynets Allmennkringkastingsrapport for 2007: 100-101
	65.	 Medietilsynets Allmennkringkastingsrapport for 2008: 114-115
	66.	 Medietilsynets Allmennkringkastingsrapport for 2009: 10-11 
	67.	 bt.no 26. august 2009
	68.	 Dagbladet 27. august 2009
	69.	 Aftenposten 9. oktober 2009
	70.	 Jfr. TV2s nettsider om Dokument 2 høsten 2010, besøkt 4. november 2010
	71.	 Dagens Næringsliv 20. oktober 2010. Høsten 2011 ble disse programmene likevel sendt i Dokument 2.
	72.	 Jfr. nyhetsoppslaget ”TV2-avtale med staten er klar”, på TV2s nettsider publisert 3. desember 2010, besøkt 

7. desember 2010. 

Kilder
Dokument 2, årgang 2009, Kringkastingsarkivet ved Nasjonalbiblioteket i Mo i Rana
Dokument 2, Nasjonalbibliotekets fullstendige programoversikt, finnes også utlagt på Wikipedia
TVs konsesjonssøknad fra TV2 under stiftelse, datert 30. april 1991
Konsesjonsavtale for TV2 1992-2002
TV2s søknad for perioden 1. januar 2003- 31. desember 2009, datert 30. mai 2001
Konsesjonsavtale for TV2 1. januar 2003-31. desember 2009
Konsesjonsavtale for TV2 datert 3. desember 2010
Allmennkringkasterregnskapet for TV2 i 2009
Allmennkringkastingsrådets rapporter for perioden 1996-2003
Medietilsynets Allmennkringkastingsrapporter for perioden 2004-2009
Vær Varsom-plakaten
Rådgiver Marie Therese Lilleborge i Medietilsynet takkes for gjennomlesning og råd om TV2s ulike kon-

sesjonsavtaler. 

Referanser
Andreassen, F.H. (2004) Subjektivt kamera, Bak kulissene i Mediehuset TV2. Oslo: Kagge Forlag.
Barnouw, E. (1983) Documentary. A History of the Non-Fiction Film, Oxford University Press, London. 
Bastiansen, H.G. (2010) ’Fjernsyn som vaktbikkje. Brennpunkt og den undersøkende dokumentaren i NRK’, 

i Roppen, J. & Allern, S. (red.) Journalistikkens samfunnsoppdrag. Kristiansand: IJ-forlaget.
Bastiansen, H.G. (2011) Vaktbikkefjernsynet. Kritisk journalistikk og undersøkende dokumentar i norsk TV. 

Kristiansand: IJ-forlaget.
Bell, E. (1986) ‘The Origins of British Television Documentary: The BBC (1946-1955’, i John Corner (ed.) 

Documentary and the Mass Media. London: Edward Arnold Ltd.
Bernt, K. Sandvik (2002 ) Dokumentar, merksemd og makt. Ein analyse av TV2 sine programstrategiar rundt 

”Norske jenter omskjæres” på Rikets tilstand, Hovedfagsoppgåve i medievitenskap ved Institutt for 
medievitenskap, Universitetet i Bergen. 

Bjerkholt, H. & Jensen, H. (2000) Heltereporterne – rikets gode hjelpere? Analyse av to reportasjer fra TV2s 
Rikets Tilstand, semesteroppgave ved Journalistutdanningen ved Avdeling for journalistikk, bibliotek- og 
informasjonsfag, Høgskolen i Oslo. 

Brinch, S. & Iversen, G. (2001) Virkelighetsbilder, Norsk dokumentarfilm gjennom hundre år. Oslo: Univer-
sitetsforlaget. 

Bolseth, S. (2010) ‘Everything is Free, Except the Video that we Capture of You, that We Own’, Fremstill-
ingen av Internett i dokumentarfilmen “We Live in Public”, semesteroppgave ved Høgskolen i Volda, 
høsten 2010.

Corner, J. (ed.) (1986) Documentary and the Mass Media. London: Edward Arnold Ltd. 
Corner, J. (1996) The Art of Record. A Critical Introduction to Documentary. Manchester and New York: 

Manchester University Press. 
Dahl, H.F. & Høyer, R. (2003) Spillet om TV2. Da Norge fikk kommersielt fjernsyn. Oslo: NW Damm og Sønn.
Diesen, J.A. (1996) ’Det manglende mellomledd i norsk dokumentarfilmhistorie’, i Iversen, G., Kulset, S. & 

Skretting, K. (red.) ”As time goes by”, Festskrift i anledning Bjørn Sørenssens 50 årsdag. Trondheim: 
Tapir Forlag. 



22

Nordicom-Information 33 (2011) 4

Diesen, J.A. (2005) Fakta i forandring. Fjernsynsdokumentaren i NRK 1960-2000. Kristiansand: IJ-forlaget.
Dimmestøl, L.-H. S. (2010) Jakten på den mistenkte. Analyse av en undersøkende TV2-dokumentar. Semes-

teroppgave ved Høgskolen i Volda.
Ellis, J.C. & McLane, B.A. (2006) A New History of Documentary Film. New York and London: Continuum.
Enli, G.S., Syvertsen, T. & Østbye Sæther, S. (red.) (2002) Et hjem for oss – et hjem for deg? Analyser av 

TV2 1992-2002. Kristiansand: IJ-forlaget.
Grierson, J. (1966) Grierson on Documentary. London: Faber and Faber. 
Hausken, L. (1999) ’Dokumentarfilm’, i Larsen, P.& Hausken, L. (red.) Medievitenskap, bind 2: Medier – 

tekstteori og tekstanalyse. Bergen: Fagbokforlaget.
Kilborn, R. & Izod , J. (1997) An Introduction to Television Documentary: Confronting Reality. Manchester 

and New York: Manchester University Press. 
Müller, L. (2010) Tangerudbakken Borettslag. Analyse av en TV-serie. semesteroppgave ved Høgskolen i 

Volda, høsten 2010.
Mølster, R. (1996) I kveldens reportasje viser vi virkeligheten…”. Rapport nr. 27, Institutt for medieviten-

skap, Universitetet i Bergen. 
Mølster, R. (2001) ’Dokumentarmakt på nye veier’, i Eide, M. (red.) Til dagsorden!, Journalistikk, makt og 

demokrati. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.
Mølster, R. (2007) Journalisten, folket og makten. En retorisk studie av norsk journalistisk fjernsynsdoku-

mentar, doktorgradsavhandling. Universitetet i Bergen. 
Nichols, B. (1991) Representing Reality, Issues and Concepts in Documentary. Indiana University Press: 

Bloomington and Indianapolis. 
Nichols, B. (2001) Introduction to Documentary. Indiana University Press: Bloomington and Indianapolis. 
Njaastad, O. H. (2011) Oljeberget. En analyse av doumentarfilmen om Jens Stoltenberg, bacheloroppgave i 

medievitenskap, Høgskolen i Volda, våren 2011. 
Sørenssen, B. (2001) Dokumentarfilmens århundre. Oslo: Universitetsforlaget.
Winston, B. (1996) Claiming the Real, The Griersonian Documentary and Its Legitimations. London: British 

Film Institute. 
Øverby, I. (2000) Brennpunkt. En studie av NRK Brennpunkt-redaksjonens refleksjoner over fjernsynsdoku-

mentar og etikk. hovedoppgave i medievitenskap, Universitetet i Oslo. 
Øvrebø, T. & Østlyngen, T. (1998) Journalistikk. Metode og fag. Kristiansand: IJ-forlaget.
Aardal, E. (2009) Skuddene i Kabul. Analyse av ein undersøkande fjernsynsdokumentar, semesteroppgave 

ved Høgskolen i Volda, høsten 2009. 

HENRIK G. BASTIANSEN, Dr. Art, Forsker, Avdeling for mediefag, Høgskulen i Volda, 
henrik.bastiansen@hivolda.no


