
63

Nordicom Review, Jubilee Issue 2007, pp. 63-79

From Party Press
to Independent Observers?

An Analysis of Election Campaign Coverage
Prior to the General Elections of 1981 and 2005

in Two Norwegian Newspapers

SIGURD ALLERN

Abstract

The aim of the article is to shed light on the political role of the former ‘party press’ in
general election campaigns compared with the role of modern, non-party papers in Nor-
way. The discussion is based on a content analysis of the election coverage in two local
newspapers in the elections campaigns in 1981 and 2005. The question concerning the
campaign coverage of the two party papers in 1981 is if – and if so, to what extent – fac-
tors like professional journalistic values or audience and market interests served to bal-
ance a biased, partisan profile. As to 2005, the question concerning the non-party papers
becomes whether, and if so, to what extent – factors like historical roots and present ideo-
logical platforms still influenced their priorities and positions.

Key Words: party press, partisanship, election coverage, independence, market interests

Introduction
The news media have long played a crucial role in political campaigns and elections –
as arenas for debate and persuasion, and as tools for information and propaganda. Po-
litical messages are in most cases mediated, and election campaigns seem increasingly
to follow the logic of news media (Aardal & al. 2004, Bennett & Entman 2001, Norris
1999, Eide 1991, Asp 1986).

Television has become the politicians’ favoured medium in election campaigns.
However, in the Nordic countries, where newspaper circulation still is very high and
election coverage in the press is extensive, also the newspapers are regarded as impor-
tant political arenas. The political parties know that the dailies provide far more news
space for political reporting than do television newscasts.

Nordic newspapers, in contrast to public service broadcasting, have a long history of
formal affiliation to political parties, in Norway continuing until as recently as the early
1990s. Today the label ‘party paper’ is a thing of the past: the new and favoured label
is ‘independent’. However, most newspapers still pay tribute to their political roots in
the form of statutes defining their editorial platform in ideological terms like conserva-
tive, liberal or social democratic.



64

Do such historical roots – and today’s ideological labels – have any influence on
modern political journalism?

The aim of this article is to shed light on the political role of the old ‘party press’ in
general election campaigns compared with the role of modern, non-party papers in
Norway. For analytical purposes, ‘party affiliation’ and ‘partisanship’ are regarded as
concepts which are different but interlinked. Both party papers and papers without any
formal party affiliation can, in various ways and with varying degrees of strength, show
types of partisanship in their news reporting and views.

The empirical data are based on a content analysis of all political news stories, re-
ports, interviews and editorial commentaries in two local Norwegian newspapers,
Adresseavisen and Namdalsavisa (NA), published in the four last weeks prior to the
general elections of 1981 and 2005.1 These two belong to the most common type of
newspaper in the Nordic countries: local or regional omnibus papers that face only lim-
ited competition with other papers in their main distribution areas, and have a history
as party papers but are today without any formal political party affiliation. They are now
owned by corporations that demand relatively high profits on invested capital.

An argument for comparing the coverage of the elections of 1981 and 2005 is that
in both cases the polls indicated a realistic possibility of a change of government. In the
election campaign – as well as in the press – this resulted in a clear tendency to group
the political parties into two ‘government coalition alternatives’. An argument for choos-
ing as recent a year as 1981 as the starting point is the possibility to study two poten-
tially conflicting dimensions: On one hand, the Norwegian press was still dominated by
newspapers with formal party affiliation. On the other hand, professional journalistic
values concerning news priorities as well as ethics had gained a relatively strong stand-
ing within the journalistic community.

The weeks covered represent the peak of the election coverage, with television de-
bates, public discussions, political initiatives and press briefings. In this sense, then, the
period is not ‘typical’ of the everyday coverage. The amount of political news and com-
mentaries in these weeks is expanded, and the political sympathies of the press can also
be more outspoken than normal. The same can be said of the interest for political news
among readers.

The analytical perspective is comparative, and the main research question is this:
How did the two papers interpret and practise their role as ‘party papers’ in the elec-

tion campaign of 1981, compared with their new roles as politically independent, non-
party newspapers in the election campaign of 2005?

Concerning campaign coverage in the early1980s, the general hypothesis is that as
party papers Adresseavisen and Namdalsavisa2 would strongly favour ‘their own’ poli-
ticians, and pay less attention to their adversaries. This means that they would function
primarily as political news channels for their mother parties, less as arenas for debate,
and seldom or never as independent political actors. The question then becomes if – and
if so, to what extent – other factors like professional journalistic values or strategic
audience and market interests served to counterbalance a biased, partisan profile.

As to 2005, the general hypothesis is that the newspapers first and foremost had to
take their market interests into consideration. As profit-oriented, non-party newspapers
they would now favour the parties most influential among their readership. Then the
question becomes whether, and if so, to what extent – other factors like historical roots
and present ideological platforms influenced their priorities and positions. Professional,



65

ethical values about newspapers as an arena for democratic debate must also be taken
into consideration.

The Rise and Fall of the Party Press
Høyer (2005: 76) identifies a ‘party paper’ as a newspaper that is owned, staffed and
directed by a political party or by political party affiliations. The social democratic press
in Norway comes close to this definition. The Labour press has had strong organiza-
tional links to the mother party, and its papers were owned by the Labour Party3 and
trade unions. Norway’s conservative and liberal newspapers were in periods subsidized
by their parties (Danielsen 1979: 101–117), but most typically they were owned by
politically engaged families and local shareholders. However, their owners in most cases
defined their papers as affiliated to the Conservatives or the Liberals, and their editors-
in- chief were party members, sometimes in leading positions. Newspapers supporting
the Centre Party4 tended to be owned by various types of shareholders – the party, or-
ganizations in the agricultural sector and politically engaged individuals. I will here
subsume all these types of formal party affiliations under the common umbrella of ‘the
party press’.

After the formation of modern political parties in the last decades of the 19th and the
first decades of the 20th century, most newspapers in Norway were affiliated with one
political party or another. Even as late as in 1972, as many as 119 of nearly 200 regis-
tered newspapers still either formally defined themselves as party papers or had well-
known party affiliations but used more general ideological expressions in their statutes,
like ‘conservative’ or ‘liberal’, to characterize their status.5 In 1972, these two types of
party press together –119 newspapers in all – represented 74 per cent of the net circu-
lation of the Norwegian press.6 Most of those papers that characterized themselves as
‘independent’ or ‘non-political’ were small, local news outlets7. A survey in 1974
showed that 83 per cent of the editors in the Labour press and 59 per cent of the edi-
tors in the non-socialist press held office in a political party (Høyer 2005: 80). Up to the
1980s, journalists from the national or regional press accredited to the press lobby in
the Norwegian parliament, the Storting, would even participate in the meetings of their
party’s parliamentarian group (Allern 2001a: 92–94). During these years the ‘differen-
tiation of the press’ was basically understood as partisan newspapers representing dif-
ferent political parties and differing ideologies.

At the same time, the strengthening of professional values in journalism made ‘in-
dependence’ the ideological buzzword of the news institution. Among journalists this
was interpreted both as independence of political parties and independence of public
relations firms and other types of professional news management (Ottosen 2004, Raaum
1999, Allern 1997). It had long been a recognized norm for news journalists in the party
press to distinguish between ‘news’ and ‘views’. News coverage of an election should
in principle be factual, and reports from the election campaigns should give a voice to
various political alternatives, while the editorials and commentaries would represent the
values and political voice which the newspaper itself supported. At least this was the
official view and journalistic ideology.

After the first years of the 1990s there was hardly any Norwegian newspaper that
defined itself as a party paper (Allern 2001a:13)8. Both external and internal factors
brought about this change. Most political parties lost members, and some even experi-
enced debilitating party splits. At the same time, the newspapers grew both in reader-



66

ship and economic strength. The introduction of state press subsidies in the 1970s se-
cured economic support for newspapers with low revenues from advertising, making
them more independent of old types of political party subsidies. Tougher competition
on the newspaper market made it increasingly important for newspapers to broaden their
readership base, and political partisanship could in this respect be a negative factor.
During the 1970s and 1980s it became obvious that most newspapers, at least in eco-
nomic terms, had little to gain from upholding a position as ‘the voice of the party’.9

The liberal newspapers were the first to ‘go independent’. The debate and referen-
dum about Norway joining the European Common Market in 1972 had resulted in a split
of the Liberals into two parties, both too weak to represent any political authority in
relation to the comparatively large and financially independent liberal newspapers. In
the years after the Second World War, the popular liberal daily Dagbladet had even
subsidized some party organizations of the Liberals. Now this marriage had ended in
divorce, and prior to the general election in 1977 the newspaper said a final adieu to the
party (Simensen 1999: 64-65). In the coming two decades nearly all newspapers in
Norway followed the same path.

During the 1980s the conflict between the old political role of the newspapers as
party organs and their ambitions of representing a more independent position became
increasingly evident. The Association of the Conservative Press was for the last time
represented as a party branch at the national congress of the Conservatives in 1983, and
conservative newspapers started to term themselves ‘independent conservative’. In an
attempt to get subscribers from the liberal press, the Conservatives’ national news
agency, Høyres Pressebyrå10, was renamed Norpress (Holand 1992a: 10, Simensen
1999: 60).

In 1993-1994 the social democratic newspapers followed the same route and were
no longer defined as organs of the Labour Party. As a symbolic part of the same proc-
ess, some newspapers also changed their names.11 The association of social democratic
newspapers, A-pressen, became a centralized media company and, for a short period,
even a public stock company.

An interesting question is whether, and if so to what extent, such changes have influ-
enced the political priorities and news policies of modern ‘non-party’ papers with roots
in Norwegian party politics. In an anniversary publication from the Association of the
Conservative Press 1892-1992, Johan E. Holand concludes that present-day newspapers
with a conservative outlook still support the Conservatives in the most important ques-
tions:

Ideologically such newspapers still feel related to the Conservatives and express
this. However, both in principle and in practical issues the effects of this attitude
in the public debate are not quite as rigid as before (Holand 1992a: 1212).

These words were, however, written more than ten years ago. Could such an observa-
tion still be made today? And are there any differences between newspapers with dif-
fering political and ideological histories?

In a study of Norwegian newspapers’ attitudes to the change of government in 2000,
Bjerke (2001) discusses and analyses several factors that can influence a paper’s politi-
cal profile, and concludes that the paper’s political history still seem to play an impor-
tant role. However, his analysis is limited to editorials and commentaries, and does not
include news coverage.



67

A Study of Two Newspapers, Data and Methods
At the time of the general election campaigns in 1981, most dailies still belonged to the
party press. This includes the two newspapers chosen for this case study, Adresseavisen
and Namdalsavisa, two typical local/ regional newspapers formerly affiliated to a po-
litical party. An analysis of their journalistic priorities and views during election cam-
paigns will, it is hoped, provide more general insight into how journalists in two quite
different periods interpreted their journalistic and political ‘mission’.

Adresseavisen, founded in 1767, is Norway’s oldest newspaper. It appears six days
a week in Norway’s third largest city, Trondheim. Namdalsavisa is a local newspaper
published six days a week in Namsos, a coastal town north of Trondheim. The two pa-
pers are published in Trøndelag, the middle region in Norway, historically a stronghold
of the Norwegian Labour Party.

In 1981 Adresseavisen was owned by local shareholders and officially supported the
Conservatives. The two editors-in-chief belonged to Association of the Conservative
Press – an important organizational link to the Conservatives.13 The association was a
branch of the Conservatives and elected delegates to its national congress, and their
president was a permanent member of the central board of the party. One of the two
editors-in-chief, Kjell E. Amdahl, was deputy president of this association in 1981 and
became the president the year thereafter (Holand 1992b:62).

Namdalsavisa was in 1981 owned by a coordinating organization of the Labour Party
press,14 local branches of the Labour Party and trade unions. The paper was defined as
an ‘organ of the Norwegian Labour Party’, and regularly published articles supplied by
the Labour Party’s press office.15 The editor-in-chief, Rolf A. Amdal, was a party mem-
ber. The normal procedure in the Labour Party press in these years was for the central
board of the Labour Party to have the final say concerning the appointment of editors-
in-chief (Simensen 1999: 43–48).

Since then, there have come important changes concerning ownership, media com-
petition and party affiliation. In 1981 both papers had local competitors.16 Adresseavisen
is now the only daily newspaper in Trondheim and the largest newspaper in the county
of Sør-Trøndelag. It is owned by a public stock company with the same name. Norway’s
leading media corporation, Schibsted, in August 2006 owned 34.4 per cent of the shares.
The statutes of the mother company underline that the aim of the company ‘is to pub-
lish Adresseavisen as a conservative paper’.17

Namdalsavisa is today the only newspaper in the district of Namdalen in the county
of Nord-Trøndelag. It is owned by one of Norway’s three leading media companies, A-
pressen.18 According to the company statutes, A-pressen ‘builds upon the traditions and
ideas of the labour movement’19. The statutes of Namdalsavisa confirm that the news-
paper ‘shall present good and independent journalism, based on the labour movement’s
ideas about freedom, democracy and equality’.20

Data for the content analysis consist of copies or originals of all front pages, news
pages, feature pages and debate pages with one or more articles or columns directly or
indirectly related to the general election, during the four final weeks before the elec-
tion.21 Because the topic under study here is news priorities and editorial opinions, let-
ters to the editor and other debate articles written by non-journalists have not been in-
cluded. The only exception is ‘election reports’ written by the top candidates from vari-
ous political parties in Namdalsavisa in 1981. These reports are included because the
series was planned and organized by the newspaper, and was presented as a regular part
of the election coverage on its news pages.



68

Relevant articles were all coded by author. For the front page, the definition of ‘ar-
ticle’ also includes headlines (sometimes with a picture, but not any text) referring to an
article on another page. For the news, feature and commentary pages ‘article’ is defined
as any story consisting of a separate headline and a text. In a few cases where the ‘head-
lines’ clearly represented ‘a story within a story’ (or a short factual supplement) this text
was interpreted and coded as a part of the ‘main article’. Adresseavisen was a broadsheet
in both years, while Namdalsavisa was a tabloid. Articles have not been weighted ac-
cording to length, which represents a limitation concerning the analysis.

The dependent variables chosen can in several ways say something about the degree
of partisanship in news coverage and commentaries. They include political headlines/
articles on the front page, the political parties represented as ‘the ‘main source’ in front-
page stories, the political party represented as the ‘main source’ in news stories, the text
genres of the stories, the gender of the ‘main sources’, and the expressions of positive/
negative attitude to government alternatives in the news articles and commentaries about
the elections.

Parts of the coding, like the main sources’ party affiliation and their gender, are in
most cases based on information that is made clear in the text. Coding of text genres is
more complicated because the borderlines between different text genres are sometimes
blurred. The variable concerning positive/negative attitude towards various government
alternatives is in practice an attempt to provide a more qualitative reading and evalua-
tion as the basis for quantitative data. The definitions of some of these variables and
their values will be discussed later in further detail. Cramer’s V has been employed as
a statistical measure of the strength of correlation or dependency between two nominal,
categorical variables in the contingency tables.22

The General Election of 1981 and Its Political Background
In Norway, as in many other European countries, the political climate in the 1970s was
characterized by political radicalization, not least among youth. Then, around 1980, the
political and cultural climate changed in a more liberal-conservative direction. Sympa-
thy for the Conservatives began to expand among voters outside the party’s traditional
stronghold in the upper middle classes and the urban areas. The polls indicated that the
Labour Party government, supported in the Storting by the Socialist Left Party, could
lose its majority base.

The prime minister in the Labour Party government, Odvar Nordli, decided early in
1981 to withdraw from his position, and on 4 February was succeeded by the then-Min-
ister of the Environment, Gro Harlem Brundtland. Young and energetic, she became
Norway’s first female prime minister, and gave the Labour Party new hopes of remaining
in power. The Conservative candidate for prime minister was Kåre Willoch, the party’s
leading parliamentary politician, known as a brilliant rhetorician. The two top candidates
soon became known by their first names among the public (and in the press), and the
duels between ‘Gro and Kåre’ drew large audiences.

The Labour Party felt sure of being able to count on the Socialist Left Party as a part
of its parliamentary base. The situation on the ‘non-socialist’ side prior to the election
campaign was less clear. The Conservatives primarily wanted to establish a coalition
government together with the Christian People’s Party and the Centre Party, but the three
parties failed to reach a formal agreement. The Christian People’s Party’s demand for
a more restrictive abortion law was one of the obstacles. If a coalition were not possi-



69

ble, the Conservatives would form a minority government with direct and indirect sup-
port from other non-socialist parties.

In the election campaign the Labour Party put health and welfare at the top of its
political agenda, while the Conservatives’ priorities were tax reductions, warnings
against excessive public spending and inflation, and demands for more ‘freedom’ from
state regulations in various sectors of society. Both parties favoured political topics
where they traditionally had issue ownership.

The general election of September 1981 proved a success for the Conservatives, who
got 31.8 per cent of the national vote23 – the party’s best-ever election result.24 The
Labour Party gained 37.2 per cent of the vote, which was better than some polls had
indicated, but not enough to prevent a change of government.25 The Conservatives, sup-
ported by other non-socialist parties, then formed a minority government.26

1981: Two Party Papers in Action
According to the standard hypothesis about the party press, Adresseavisen and
Namdalsavisa in 1981 should ideally feel a strong obligation to cover big and small
events concerning the activities of their own parties, and favour their own politicians as
news sources. One argument against such a strategy could be that a too heavy dose of
partisan party politics in the columns would be bad for business. Each newspaper was
the largest paper in its area, however still with some competition in the districts. They
clearly wanted to increase their circulation and therefore would have an interest in pre-
senting themselves as open arenas – at least in their news pages. For journalists the
necessity of maintaining a separation between news and views also was a recognized
value. An editorial in Adresseavisen just before Election Day in 1981 is a typical exam-
ple of this professional ideology:

Adresseavisen has tried to cover the election campaign from many sides by giving
all serious parties some space to present their views. Our own political views
we have mostly presented in the editorials.27

How realistic or accurate was this journalistic-political self-declaration?
During the final four weeks (24 issues) before the general election campaign, the

conservative Adresseavisen on average presented around eight large and small articles
about the general election per day, while the social democratic Namdalsavisa printed
seven articles. One of these would generally be presented on the front page, but rarely
represented the top story (six times in Adresseavisen and only three times in
Namdalsavisa).

News was by far the largest basic genre in both papers, slightly more dominant in the
conservative than in the social democratic paper. In the latter, editorials and other com-
mentary were more frequent and played a more important role in the election coverage.
The feature genre, representing a more personal and free literary style, was not found
in either paper. 28

Media studies in many countries show that the sources cited or referred to in news
stories most often represent organizations and institutional interests (Gans 1980, Ericson
& al., 1989, Sahlstrand 2000, Allern 2001b). In the coverage of an election campaign,
politicians from the various political parties, supplemented by political experts and
officials, dominate the scene (Waldahl & Narud, 2005: 182–202). The coding in this
analysis is limited to ‘the main source’.29 If more than one source is mentioned, ‘the main



70

source’ is defined as the source first mentioned in the headline or the lead, or first cited
in the story.30 Non-party sources include experts, election officials, spokespersons of
interest organizations and – sometimes – members of the general public.

Table 1 indicates that both newspapers favoured politicians from their mother party.
In the social democratic paper, as much as 44 per cent of the main sources belonged to
the Labour Party. The second most important party source were politicians from the
Centre Party; only seven per cent belonged to the Conservatives. In Adresseavisen, 27
per cent of the main sources were from the Conservatives, 21 per cent from Labour and
16 per cent belonged to the Christian Peoples Party.31 On the front page both newspa-
pers gave the politicians from their own party even higher priority. In Adresseavisen
about one third of the sources named in front-page articles were politicians from the
Conservatives, and in Namsdalsavisa about fifty per cent of these sources were Labour
Party politicians.

Table 1. Party Affiliations of Main Sources in Election News Stories, Adresseavisen
and Namdalsavisa, 1981 (per cent)

Newspaper
Adresseavisen Namdalsavisa

Source (Conservatives) (Labour Party)

Labour Party 21 44

Conservatives 27 8

Christian People’s Party 16 6

Centre Party 8 12

Liberals 4 2

Socialist Left Party 4 6

Progress Party 1 1

Red Election Alliance 1 1

Non-party sources/other 19 21

All 101 101

(N) (166) (109)

Cramer’s V= 0.364

This indicates that the conservative newspaper tried to play a somewhat less obviously
partisan role in the election campaign than Namdalsavisa. One reason can be that many
of Adresseavisen’s readers were social democratic voters, and it was important to keep
them as subscribers. In the Namsos area, by contrast, conservative voters were in the
minority among the readership of Namdalsavisa.

In both Adresseavisen and Namdalsavisa the smaller political parties, like the Lib-
erals and the Socialist Left Party, were seldom represented as ‘the main source’. The
populist, right-wing Progress Party (later to became one of Norway’s largest parties) and
the left socialist Red Election Alliance were both more or less boycotted by
Adresseavisen.

In the 1981 election, the government alternatives were the dominant central topic.
Table 2 shows the political sympathy in newspaper coverage towards the two blocs.

If the main source, directly or indirectly, either supported a Labour Party government,
or expressed criticism of the parties that supported a conservative or a non-socialist
coalition government, the article has been coded as positive to a Labour Party govern-



71

ment, and vice versa for the other government alternative. This includes non-party
sources (like spokespersons from interest organizations) taking a stand on the govern-
ment alternatives. All editorials or commentaries have, after a qualitative reading, been
coded according to the same standard. Political articles (news and commentaries) that
do not take sides, have an unclear message as to the government alternatives, or where
the government topic is irrelevant, have been coded in the ‘neutral’ category.

Table 2. Political Sympathies Towards Government Alternatives, by Newspaper Type
and Genre, 1981 (per cent)

News Editorials/commentaries All genres
Political Adresseavisen NA Adresseavisen NA Adresseavisen NA
sympathy (Cons.) (Labour) (Cons.) (Labour) (Cons.) (Labour)

Pro Labour
government 21 54 – 98 17 68
Pro non-socialist
government 46 11 92 – 52 9
Neutral/irrelevant 34 35 8 2 31 23
All 101 100 100 100 100 100
(N) (172) (115) (26) (54) (198) (169)
Cramers V= 0.557

In their editorials, both newspapers were outspoken about their political sympathies.
Adresseavisen criticized the Labour Party government, and praised the election mani-
festo of the Conservatives.32 After favourable opinion polls for the non-socialist parties,
the editors expressed their optimism concerning the chances of a change of govern-
ment.33 However, the final pre-election appeal to their voters was the ‘classic’ neutral
appeal: ‘make use of your right to vote’.34 In Namdalsavisa, editorials defended the
Labour Party government and argued polemically against the Conservatives and their
candidate for prime minister. At the same time the paper’s editorials often had a ‘local
angle’, using examples and arguing for or against politicians from the region. Editori-
als in Adresseavisen were generally more ‘national’ in style, and regularly referred to
political meetings in the capital. Local Labour Party newspapers like Namdalsavisa
were provided with editorials from the Labour Party’s press office every day, and many
newspapers make use of this service. Editor-in-chief of Namdalsavisa, Rolf A. Amdal,
confirms that he preferred to write his own local editorials,35 even supplementing them
with long and more personal political commentaries under his own by-line. Altogether,
the commentaries in Namdalsavisa gave the impression that the editor-in-chief was
somewhat more engaged in the outcome of the election than were the editors of
Adresseavisen.

In both papers, editorials and commentaries were basically partisan, which strength-
ens the party press hypothesis. The few commentaries that were coded as neutral/irrel-
evant took up other aspects, like making use of the right to vote, or more local politi-
cal questions.

What then about news coverage? It was definitely more ‘balanced’ than the editori-
als and commentaries. In Namdalsavisa 54 per cent of the news articles were positive
to a Labour government and/or attacked the non-socialist alternative. In Adresseavisen
46 per cent of the news articles were critical towards the Labour government and/or
supported a non-socialist alternative. Around one third of the news stories in both pa-



72

pers were neutral or in this respect irrelevant. The news coverage in both newspapers
was undoubtedly ‘biased’, favouring their own government alternative. Nor is there any
reason to believe that the readers were taken by surprise, as most of them would expect
such a profile in a party paper. The influence of readership orientation and market in-
terests seems, however, slightly more apparent in Adresseavisen’s news coverage than
in that of Namdalsavisa.36

Another dimension concerning news sources is gender. News is generally known as a
masculine area and politics is no exception (Gallagher 1981, Zilliacus-Tikkanen 1997,
Eide 1993, Allern 2001b). However, in Norway several political parties, with Labour in
the lead, had from the late 1970s launched various initiatives aimed at increasing the rep-
resentation of women in politics. At the time of the election campaign in 1981, the acting
prime minister was a woman, and both Labour Party and the Conservatives had well-
known female politicians among their top candidates in the two Trøndelag counties.

A gender analysis of the ‘main sources’ shows, not surprisingly, that the representa-
tion of women in the news stories was very low. Only 22 per cent of the named sources
in Adresseavisen and 26 per cent of the sources in Namdalsavisa were women.37 In this
respect there was no difference between the two party papers.

The Election of 2005 and Its Political Background
Before the general election of 1997 the leader of the Labour Party, Torbjørn Jagland,
declared that his government could not continue in government with a weaker parlia-
mentary basis than it had received in the 1993 election, which was 36.9 per cent of the
vote. When the election result proved to be 35.0 per cent, the Jagland government re-
signed. The three centrist parties in Norwegian politics – the Christian Peoples’ Party,
the Centre Party and the Liberals – formed a new minority government with Kjell Magne
Bondevik of the Christian Peoples’ Party as prime minister.

In the longer run, this minority government encountered opposition both from the
Conservatives and Labour, and had to resign early in 2000. Jens Stoltenberg, who after
several years of intra-party power struggles had been appointed the party’s new candidate
for prime minister, formed the new government. However, his attempt to ‘reform’ tradi-
tional social democratic policies in a more liberal and market-oriented direction met strong
criticism from the trade union movement and from voters in the geographical periphery.
The Labour Party government was also criticized for being unable to solve problems
concerning social security, especially for elderly people. Among the attackers was the
right-wing populist Progress Party, which demanded that more of Norway’s considerable
oil revenues should be used for health and social care. Opinion polls showed that this
demand won support among the general public (Aardal & al. 2004: 16). Large groups of
traditional Labour voters seemed no longer to ‘recognize’ their old party.

In 2001 the Labour Party got only 24.3 per cent of the vote – a catastrophe for the
party often characterized as ‘the eagle’ among the political parties in Norway. The Con-
servatives, the Christian People’s Party and the Liberals succeeded in forming a new
centre-conservative coalition government.

Prior to the general election in 2005, the Labour Party changed its political tactics.
For the first time in history, the party declared that its intention was to establish a coa-
lition government,38 its chosen partners being the Socialist Left Party and the Centre
Party. Also in these parties the decision to launch a government alternative together with
the Labour Party found acceptance, after years of internal debates. The new alliance was



73

strongly supported by the central trade union movement, LO, and by several newspa-
pers with their roots in the labour movement. The new alliance was quickly dubbed ‘the
red-green alliance’ and presented itself as a coalition defending social security and tra-
ditional welfare values.

The general election in September proved to be a close race, but ended with a slight
majority in the Storting for the red-green coalition. Jens Stoltenberg could form a new
three-party government. In the county of Sør-Trøndelag, Adresseavisen’s main circula-
tion area, the red- green alliance together got 57.5 per cent of the vote. In Nord-
Trøndelag county, it was even stronger, gaining 67.8 of the vote, and in some munici-
palities in Namdalsavisa’s circulation area up to eight out of ten votes.39

2005: Two Independent Newspapers in Action
According to the general market hypothesis, both Adresseavisen and Namdalsavisa
would in 2005 seek to function as arenas for different political parties and in their news
reports favour the parties that were most influential among their readership. An argu-
ment against this could be that the two newspapers still had statutes expressing an ideo-
logical platform (conservative versus social democratic), and that both had a history as
party papers and political roots that still influenced the choice of editors.40

In the final four weeks before the general election in 2005, Adresseavisen published an
average of 15.3 articles about the election each day, as against only 5.3 a day for
Namdalsavisa. This difference can only partly be explained by the differing formats: as
a tabloid Namdalsavisa generally gave less room to brief news items than Adresseavisen.

News was the dominant basic genre in both dailies. Adresseavisen invented in 2005
a hybrid genre they called a ‘voter panel’ – a group of ‘ordinary voters’ selected by the
newspaper, with a range of occupations, views and age levels, representing ‘the voice
of the people’. One format was reports about meetings organized by the newspaper
between voter panellists and leading politicians. Neither investigative reporting nor the
feature genre played a visible role in either of the papers.

Table 3. Main Sources (political affiliations) in Election News Stories, by Newspaper
Type, 2005 (per cent)

Newspaper
Adresseavisen Namdalsavisa

Source (Conservatives) (social democratic)

Labour Party 15 16

Conservatives 16 7

Christian People’s Party 7 12

Centre Party 7 15

Liberals 9 14

Progress Party 6 7

Socialist Left Party 9 17

Red Election Alliance 2 1

Non-party sources/other 27 8

All 100 100

(N) (287) (96)

Cramer’s V= 0.232



74

Table 3 shows the party affiliations of the main sources of news articles. In the conserva-
tive Adresseavisen, politicians from the Conservatives and the Labour Party were the
most important sources, followed on a lower level by sources from the Liberals and the
Socialist Left Party. If we relate this to the market hypothesis (representation accord-
ing to the party’s standing in the polls or election results), the Conservatives and the
Liberals were somewhat overrepresented, while the Labour Party was underrepresented.
However, the major deviation concerns the populist Progress Party, which (as predicted
by the polls) emerged as the second largest party in Sør-Trøndelag, ahead of the Con-
servatives. Only the left socialist Red Election Alliance was in Adresseavisen treated as
more unimportant.

These priorities in news coverage can be interpreted as a compromise between
Adresseavisen’s assessment of the parties ‘market value’ – an attempt to be a democratic
arena for (nearly) all – and political decisions to treat the Conservatives and the Labour
Party as the favoured ‘main adversaries’. The paper’s historical conservative roots are,
however, still evident. Tellingly, the Conservatives – which in the 2005 election became
only the third largest party in Sør-Trøndelag (far behind the Labour Party, behind the
Progress Party and slightly ahead of the Socialist Left Party) – were still the party most
frequently used as a main source (slightly ahead of the Labour Party) in the news sto-
ries of Adresseavisen.

Is there, in this respect, any difference between the conservative Adresseavisen and
the social democratic Namdalsavisa?41 In the social democratic newspaper, the three
parties of the red-green alliance – the Socialist Left Party, the Labour Party and the
Centre Party – got most publicity. The last two political parties are traditionally the
largest in elections in Nord-Trøndelag, which indicates a possible convergence between
Namdalsavisa’s political sympathies and its readership orientation. The considerable
publicity for the Socialist Left Party, which fought hard to secure its mandate from Nord-
Trøndelag county, seem to have been a more politically motivated news decision. On
Election Day, the editorial in Namdalsavisa more or less begged its voters to ensure a
new period in the Storting for the Socialist Left Party’s top candidate, a politician from
the Namdalsavisa’s own local area.42 As in Adresseavisen, the Progress Party – which
became the third largest party in the county in the 2005 election – was relatively seldom
used as a main source in news articles.43

Table 4. Political Sympathies Towards Government Alternatives, by Newspaper Type
and Genre, 2005 (per cent)

News Editorials/commentaries All genres
Political Adresseavisen NA Adresseavisen NA Adresseavisen NA
sympathy (Cons.) (SD) (Cons.) (Labour) (Cons.) (SD)

Pro Labour
government 29 53 – 87 24 57
Pro non-socialist
government 37 33 62 – 41 29
Neutral/Irrelevant 35 14 38 14 35 14
All 100 100 100 101 100 100
(N) (305) (109) (62) (17) (367) (126)
Cramer’s V= 0.308



75

Table 4 shows political sympathies for the two government alternatives within two main
genres (news and comments) in 2005. The coding follows the same principles as for Ta-
ble 2 (1981).

Most editorials and commentaries in Namdalsavisa were positive to the red-green
alternative and critical to the conservative-liberal coalition – the opposite of that found
in Adresseavisen’s editorials and commentaries. However, compared with Namdalsavisa
the conservative newspaper had a larger share of comments more neutral in tone and
more analytical in approach. A qualitative reading of the editorials in Adresseavisen
indicates that the newspaper found it preferable to attack the red-green alternative (es-
pecially its left side), than openly embrace the Conservatives. The most main adversaries
were the Socialist Left Party and the trade union movement. The financial support pro-
vided by the national trade union federation (LO) to the red-green coalition partners was
described as especially problematic: ‘…LO is not a democratic institution’.44

Unsurprisingly, an editorial in Namdalsavisa expressed the opposite opinion:

The conservatives have always attacked the close relationship between the La-
bour Party and LO. However, this is a useful relationship for both parts.
Therefore, it will continue, to the delight of both the Labour Party and the
members of LO, or in other words, for most people.45

Another aspect is the newspapers’ role in 2005 as politically engaged local patriots
supporting economic interests and demanding better infrastructure in their own regions.
This concerns all types of priorities, from ferry lines and bridge construction, to invest-
ments in hospitals. Especially clear in its role as an agitator for ‘our region’ is
Adresseavisen, where local patriotism at times assumes ideological dimensions. This
market-oriented, geo-political orientation seems to have become at least as important
as the newspaper’s conservative heritage.

In the news coverage there was in 2005 a less significant political difference between
the priorities of two papers. In Adresseavisen, 37 per cent of the news articles were
reports with sources positive to the conservative-liberal coalition, while 29 per cent were
articles with sources supporting the red-green coalition. The main tendency in
Namdalsavisa was the opposite, and with a somewhat larger difference between the
coverage of the two blocs.

Finally, more than two decades after 1981, there were any changes in the newspapers’
priorities concerning the gender of their political sources? In Adresseavisen, 30 per cent
of the main sources in 2005 were women. This result must, in a more normative perspec-
tive, be seen as a small sign of progress for a newspaper known to be highly male-domi-
nated (Allern 2001b: 192). In Namdalsavisa, however, women represented only 22 per
cent of the sources – less than in 1981. One contributing reason may be that all the top
candidates of the parties in the red-green alliance were men.46

Discussion and Conclusions
The basic question here has been how the two papers selected for study interpreted and
practised their role as ‘party papers’ in the election campaign of 1981, compared with
their new role as politically independent, non-party newspapers in the election campaign
of 2005.

In the introduction two general hypotheses were formulated. Concerning 1981, the
hypothesis was that as party papers Adresseavisen and Namdalsavisa would strongly



76

favour ‘their own’ politicians and pay far less attention to their adversaries. They would
be primarily political news channels for their mother party, and less an arena for debate.

The content analysis of the election campaign basically strengthens this hypothesis,
but with some important modifications concerning news coverage. It is a historical myth
that the party papers neglected all other political sources than politicians from their
mother party. The party papers were not only party papers. Both Adresseavisen and
Namdalsavisa sought to combine their editorial partisanship with the arena role, dem-
onstratively giving some news space to their major political adversaries. However, not
all political parties were invited, and those who were did not get the same treatment.
Both newspapers met local competition. Their half-hearted role as a democratic arena
can be interpreted as a necessary concession both to strategic market interests and to
professional norms about ‘balance’ in news coverage.

Concerning 2005, the standard hypothesis was that the two papers, now formally
party-independent, would first and foremost take their readership and market interests
into consideration regardless, of their own political ideological leanings. Having aban-
doned their role as news channels for their former mother parties, they would try to
function as an arena for different political parties, favouring the parties most influen-
tial among their own readership.

The content analysis of the government sympathies in news and commentaries partly
confirms this hypothesis – but only partly. There was of course a stronger association
between the type of newspaper (Adresseavisen versus Namdalsavisa) and the sympa-
thies for different government alternatives in the 1981 election campaign than in 2005.
However, it is also clear that both newspapers still have very different political profiles,
especially in their editorials and comments. Namdalsavisa was a very actively engaged
supporter of the red-green alternative. The political love affair between Adresseavisen
and the Conservatives might not have been ardent in 2005 as in 1981, but still there were
some warm feelings. Nor should this come as a surprise in a newspaper defined as con-
servative – and where the political editor (in 2005) is a former politician from the Con-
servatives. At the same time it was clearly much easier, considering their readership
interests, for both papers to support different coalition alternatives in 2005, than it would
have been to support pure one-party government alternatives.

In both papers, the news columns were undoubtedly more ‘balanced’ concerning
political sources in the 2005 general election than in 1981. However, they were still
somewhat influenced by historical loyalties. In 2005, Namdalsavisa could more read-
ily combine these two potentially conflicting roles because its readership – far more than
that of Adresseavisen – sympathized with the newspapers’ favoured government alter-
native. It is also interesting to note that the growth of influence for the populist Progress
Party did not result in any extended coverage in the news in these two papers. On its
front pages, Adresseavisen consistently ignored one of the Conservatives’ main competi-
tors among the voting public.

Another interesting historical aspect is the development of the amount of election
coverage. In Adresseavisen, the number of articles increased 100 per cent in 2005 com-
pared with 1981. One reason is that this newspaper has expanded its news coverage in
most areas. However, the general election in 2005 was generally treated as a bigger news
event and given higher priority than 24 years previously. ‘Less party politics’ does not
necessarily mean less weight on politics. The creation of new genres, like the voter
panel, in the news coverage can also be interpreted as an attempt to make the election



77

more interesting to readers. Namdalsavisa, which is a smaller newspaper, had less elec-
tion coverage, and was also more ‘traditional’ concerning the genres that it employed.

Two patterns seem relatively constant when campaign coverage in 1981 and 2005 is
compared. One is the gender factor in the news. In 2005 Adresseavisen made a little
progress towards greater representation of women among its sources, whereas
Namdalsavisa went the other way. However, the main picture is still one of male domi-
nance in the news. In this respect the news institution seems more conservative than the
political parties themselves. Why is this so? One reason can be the systematic lack of
deliberate journalistic ambitions to change old patterns. Male dominance in the news is
still, even in a country where 38 per cent of the members of parliament and nearly half
the government ministers are women, seen as the ‘natural order’ of things.

The second common pattern is the lack of independent, investigative journalism in
the two papers, in both election campaigns. News coverage concentrated on reports of
the parties’ political initiatives, interviews with top candidates and reporting from po-
litical meetings and discussions. Of course, the political parties and their candidates
must be given the opportunity to communicate with the public through the media. The
political parties also have learned to accept the ‘logic’ of the news media. However, the
newspapers chosen for this study proved far more important as arenas for the election
campaigns of the largest parties, than as independent investigators that critically exam-
ined the demands, promises – and deeds – of the political parties.

Notes
1. The initiative to this study was taken by the unions of journalists and editors in the two counties of

Trøndelag, who in 2006 invited me to speak about changes in political journalism at an annual media
conference.

2. In 1981 the paper’s name was Namdal Arbeiderblad (literally: ‘Namdal Workers’ Paper’).
3. In most cases, the local branches of the Labour Party were the shareholders.
4. The party’s name from 1921 to 1958 was Bondepartiet (The Farmers’ Party); then it was changed to

Senterpartiet (The Centre Party).
5. One such example is Aftenposten, a newspaper as loyal to the Conservatives in these years as

Arbeiderbladet , the leading Labour Party paper in Oslo, was loyal to the Labour Party.
6. Source: NOU 1992: 14, statistics based on Aviskatalogen, a publication where the newspapers

themselves defined their political affiliation.
7. Verdens Gang (VG) was one of the few large-circulation newspapers that in the first three decades

after the Second World War did not have any party affiliation. However, both in ideological and politi-
cal terms VG was opposed to the social democratic and socialist parties and supported the ‘non-socia-
list alternative’.

8. The only exception is Halden Arbeiderblad, whose statutes still (September 2006) define it as an or-
gan of the Norwegian Labour Party. However, this sentence has for many years been a ‘sleeping
paragraph’.

9. Even before the Second World War, some party papers (including the Labour press), especially when
they were the only newspaper in their district, had adopted a ‘catch-all’ policy of seeking to report all
news, regardless of party politics.

10. Whereas ‘Høyres Pressebyrå’ clearly indicated the party name – Høyre – ‘Norpress’ was a neutral
designation.

11. Arbeiderbladet in Oslo became Dagsavisen (The Daily Newspaper), Bergens Arbeiderblad was rena-
med Bergensavisen (BA) and Namdal Arbeiderblad became Namdalsavisa (NA).

12. My translation. The text in Norwegian: ‘Ideologisk føler disse aviser seg fortsatt knyttet til Høyre og
gir uttrykk for det. Men utslagene i holdningen til både prinsipielle og praktiske saker i
samfunnsdebatten er ikke så bastante som før.’

13. Den konservative presses forening.
14. Norsk Arbeiderpresse AS
15. Arbeidernes pressekontor



78

16. In Trondheim the local competitors were the social democratic Arbeider-Avisa and the liberal Nidaros
(only two issues per week). In the Namsos area the local competitor was Nord-Trønderen og
Namdalen, which supported both the Centre Party and the Liberals.

17. Statutes (vedtekter) for Adresseavisen ASA, § 2, last revised 10 April 1997.
18. In 1995 The Norwegian Labour Party sold its shares in A-pressen. In 1998 the corporation was made a

public stock company (Simensen 1999: 49-51), but withdrew from the stock exchange in 2003. As of
August 2006, main owners in the company were the National Federation of Trade Unions (LO) and
some of its branches, the tele-communications company Telenor and the independent foundation Free
Speech (Fritt Ord).

19. The current statutes were formulated by the annual assembly of A-pressen, 4 June 2003.
20. This is the introductory paragraph in a declaration of ‘the basic view’ of Namdalsavisa (2005).
21. The relevant pages were researched by journalists in Adresseavisen and Namdalsavisa, who were

engaged to assist in the project.
22. Cramer’s V is standardized and becomes 0 if there is no statistical dependency and 1 if there is a

perfect association. A Cramer’s V higher than 0.3 is in the social sciences normally interpreted as
indicating a relatively strong association.

23. The source of all election results in this article is Statistics Norway.
24. In the county of Sør-Trøndelag, the Conservatives got 29.3 per cent and in Nord-Trøndelag 17.8 per

cent of the vote. Both results were a success compared with earlier elections.
25. In Sør-Trøndelag county, the Labour Party got 38.7 per cent of the vote, and in Nord-Trøndelag county

as much as 42.7 per cent.
26. In 1983 the government became a coalition government with Centre Party and the Christian People’s

Party as new members.
27. Adresseavisen, 12 September 1981: ‘Adresseavisen har forsøkt å dekke valgkampen variert ved å gi

alle seriøse partier plass til å fremheve sine synspunkter. Vårt eget politiske syn har vi fortrinnsvis
hevdet på lederplass’.

28. In Adresseavisen 87 per cent of the articles were categorized as news, 13 per cent as editorials and
commentaries. In Namsdalsavisa news represented 68 per cent, while editorials comprised as much as
32 per cent of the articles.

29. In articles with more than one source, ‘the main source’ gives the best indication of how the newspaper
has decided to frame the story. In 17 per cent of the articles in Adresseavisen and as much as 36 per
cent of those in NA, no specific source was mentioned. These were generally brief news reports.

30. In most cases, the political affiliation of the sources is mentioned in the story. If not (perhaps because
this was regarded as unnecessary because the politician in question was well known to the local
audience), the politician’s party affiliation has been confirmed through other and written sources.

31. Cramer’s V is 0.364, which indicates a relatively strong correlation between the type of newspaper and
the party affiliations of the main sources.

32. Adresseavisen, 19 August 1981.
33. Adresseavisen, 11 September 1981.
34. Adresseavisen, 12 September 1981.
35. Personal communication from Amdal to the author, 30 August 2006.
36. Cramer’s V is as high as 0.557, which confirms the strong relationship between newspaper type and

the political sympathies towards the government alternatives.
37. A Cramer’s V as low as 0.120 confirms that there in this respect was a very weak association between

newspaper type and source gender.
38. The only exception is the short-lived coalition government that included all national parties, in the

first months after the end of the Second World War.
39. Source: Statistics Norway.
40. The political editor in Adresseavisen, Ingrid Skjøtskift, is a former politician within the

Conservatives.
41. Cramer’s V is 0.232, which indicates an association between the type of newspaper and the source’s

political affiliation – however, not strong.
42. ‘Distrikts-Inge’ ut av tinget? NA, 12 September 2006.
43. The small Red Election Alliance was represented by a single interview with its top candidate. He

declared that as a full-time crab fisher, he had no time to participate in any election campaign. It is
easy to understand that the election coverage in Namdalsavisa became limited.

44. ‘..LO er ikke noe demokratisk organ’, from an editorial in Adresseavisen, 25 August 2006.
45. Editorial in NA, 25 August 2006: ‘Høyresida har alltid angrepet det tette forholdet mellom AP og LO.

Det er imidlertid et forhold som begge parter har stor nytte av. Derfor kommer det til å fortsette, til
glede både for AP og for LO’s medlemmer, eller om en vil, for folk flest’



79

46. A Cramer’s V as low as 0.127 reminds us that the type of newspaper (conservative or social
democratic) in this respect counts relatively little.

References
Aardal, B., Krogstad, A. and Narud H.M (2004): I valgkampens hete. Stragegisk kommunikasjon og politisk

usikkerhet [In the heat of the election campaign: Strategic communication and political uncertainty].
Oslo: Universitetsforlaget.

Allern, S. (1997) Når kildene byr opp til dans. Søkelys på PR-byråene og journalistikken. [When the news
sources invite to the dance: Searchlight on PR.consultants and journalism]. Oslo: Pax.

Allern, S. (2001a) Flokkdyr på Løvebakken? Søkelys på Stortingets presselosje og politikkens medieram-
mer. [Journalists as herd animals? A searchlight on the press lobby in the Storting and the framing of
politics]. Oslo: Pax

Allern S. (2001b) Nyhetsverdier. Om markedsorientering og journalistikk i ti norske aviser [News values:
Market orientation and journalism in ten Norwegian newspapers]. Kristiansand: IJ-forlaget.

Asp, K. (1986) Mäktiga massmedier. Studier i politisk opinionsbildning. [Powerful mass media: Studies in
the construction of political opinion]. Stockholm: Akademilitteratur.

Bennett, W.L. and Entman, R.M. (2001) Mediated Politics: Communication in the Future of Democracy.
New York: Cambridge University Press.

Bjerke, P. (2001) Fortsatt partipresse? Norske avisers holdning til regjeringsskiftet i 2000 [Still party
papers? Norwegian newspapers’ attitudes to the change of government in 2000]. Volda: Høgskolen i
Volda.

Danielsen, R. (1979) ’Den norske høyrepresse i 1920-årene – en systembeskrivelse’ [The Norwegian
conservative press in the 1920s – a systematic description], Pressens Årbog, vol. 17, pp 101–117.

Eide, M. (1991) Medievalgkamp [Media election campaigns]. Oslo: Tano.
Eide, E. (1993) ‘Journalisme og enkjønnet presentasjon’ [Journalism and one-sided gender representation],

in U. Carlsson (ed.) Nordisk forskning om kvinnor och medier [Nordic research on women and the
media]. Göteborg: Nordicom.

Gallagher, M. (1981) Unequal Opportunities: The Case of Women and the Media. Paris: UNESCO.
Gans, H.J. (1980) Deciding what’s News: A study of CBS Evening News, NBC Nightly News, Newsweek

and Time. New York: Vintage.
Holand, J. (1992a) ’Samspillet parti presse’ [The interplay between political parties and the press] in J.

Holand,
Holand, J. (1992b) ‘Den Konservative Presses Forening gjennom 100 år’ [The Association of the

Conservative Press during a hundred years], in Holand, J., Larsen, S.D.and Julsrud, O. (eds), Presse
med mening. Den Konservative Presses Forening 1892-1992. Oslo: Den Konservative Presses For-
ening.

Høyer, S. (2005) ’The Rise and Fall of the Scandinavian Party Press’, in Høyer, S. and Pöttker, H. (eds),
Diffusion of the News Paradigm 1850-2000. Gothenburg: Nordicom.

Larsen, S.D. and Julsrud, O. (eds) Presse med mening. Den Konservative Presses forening 1892-1992 [A
press with clear opinions. The Association of the Conservative Press 1892-1992]. Oslo: Den Konser-
vative Presses Forening.

Norris, P. (1999): On Message: Communicating the Campaign. London: SAGE.
Ottosen R. (2004): I journalistikkens grenseland. Journalistrollen mellom marked og idealer [On the bord-

ers of journalism. The journalism role between markets and ideals]. Kristiansand: IJ-forlaget.
Raaum, O. (1999): Pressen er løs! Fronter i journalistenes faglige frigjøring. [The press is loose! Fronts in

the professional liberation of journalists]. Oslo: Pax.
Simensen, J. O. (1999): Meningsbærer eller meningsløs. Om avisenes samfunnsrolle [A press with or

without opinions. On the societal role of newspapers]. Fredrikstad: Institutt for Journalistikk.
Waldahl, R. and Narud, H.M. (2004) Den ’ korte’ valgkampen [The ‘short’ election campaign], in Aardal &

al.
Zilliakus-Tikkanen, H. (1997) Journalistikens essens i ett könsperspektiv [The essence of journalism in a

gender perspective]. Helsinki: Rundradioens Jämställdhetskomite.




