Current Research Projects

More Balanced Election Coverage
with Media Researchers on Location

Tomas ANDERSSON ODEN

On 15 August 2004, the Bolivarian Republic of
Venezuela held a referendum to decide if the current
president, Hugo Chavez, should remain in office un-
til the end of his six-year term or be recalled. Be-
cause of strong social tension, including friction
between Chavez and some of the private media
companies, the Atlanta-based democracy organisa-
tion The Carter Center sent a mission to Venezuela
to observe the referendum. The Carter Project in-
cluded a Scandinavian media monitoring project to
assess whether election coverage in the major TV
channels’ newscasts was balanced or biased.'

The result of the media monitoring was reported
each week to the media companies and to the Ven-
ezuelan National Electoral Council (CNE). The first
report, released on 22nd of July 2004 demonstrated
that only one of the newscasts had a relatively bal-
anced election reporting while the others had a con-
siderable bias.” One of those was state-owned chan-
nel Venezolana de Television (VTV), where news re-
porting strongly supported the president. Shortly
after the report was presented, the chief editor of
VTV, Mr. Vladimir Villegas, announced publicly that
he accepted the methodology and the results of the
monitoring, and promised that reporting on his
channel would become more balanced.

The monitoring that followed showed that
VTV’s election reporting in fact did become more
balanced in the weeks leading up to the referendum.
The same happened with newscasts on several com-
mercial channels.

On the 4th of December 2006, Venezuelans
should once again decide on the future of president
Chévez, this time in normal presidential elections
and with less presence from The Carter Center,
wich devoted no resources to monitoring of the
media.® Nonetheless, JMG at the University of
Gothenburg, in collaboration with Norwegian jour-
nalist Stein Ove Gronsund, Miami carried out a

monitoring project. A group of Venezuelan students
who had been trained and had participated in the
2004 monitoring were recruited as coders.*

The purpose of the 2006 monitoring project was
to analyse the balance in the coverage of the presi-
dential election campaign, and to evaluate the meth-
odology of the 2004 project.

The main question was whether there were rea-
sons to assume that the increased balance in media
reporting in 2004 was due to the media monitoring
project and the weekly presentation of its results.

Tension after Coup

Tension between the Venezuelan president and
some of the privately-owned TV channels was
partly due to the media’s alleged role in a coup
d’état that briefly deposed of Hugo Chévez in April
of 2002. He had then been president for four years,
but had harboured power ambitions for much longer.
Chavez made a first push to gain power in 1992. He
was a lieutenant colonel in the paratrooper regiment
at the time, and tried to seize power from then
president Carlos Andrés Pérez by launching a mili-
tary coup. The coup failed, and Chdvez was sent to
prison but pardoned a few years later (Cederberg &
Kallstrand, 2003).

In 1998, Chavez became president through an
ordinary election process. Disenchantment with the
old parties increased his popularity, also among the
media. Some of this media support had disappeared
by 1999, however, when he was re-elected after a
new Constitution was approved by referendum ear-
lier the same year. The media were afraid that this
new constitution would limit the freedom of the
press (Tanner Hawkins, 2003). However, Chédvez
won the re-election with a clear majority.

In April 2002, some of the opposition tried to
overthrow Chdvez. One of the opposition leaders,

127



businessman Pedro Carmona, functioned as presi-
dent for a few days before Chavez returned to
power. The media’s role in the attempted coup has
been the subject of intense debate. It has been as-
serted that some of the TV channels were actively
involved in the coup (Klein, 2003). Since the coup,
relations between the President and the private TV
channels have been strained.

Demands for Objectivity and Balance

As a consequence, the 2004 media monitoring
project took place in a strongly polarized society
with an unstable democratic situation. The project
was part of a larger election observation led by The
Carter Center.

Growing insight into the significance of the
media during election campaigns has led to that
election observation in recent years has been in-
creasingly supplemented with projects to monitor
the media’s campaign reporting. Two examples are
the media monitoring of elections in Mexico
(Valverde & Rosales, 1994) and Palestine (Palestin-
ian Initiative for the Promotion of Global Dialogue
and Democracy, 2005). The Swedish international
development agency, Sida, also planned to finance a
Danish-led media monitoring project in the Middle
East but plans were shelved when tension flared
between Denmark and the Muslim world.

The growing interest in the monitoring of media
during election campaigns warrants a discussion on
the format and methodology of these projects. One
question is whether they are at all effective; another
is how they should be designed to achieve the de-
sired effect. The very idea of trying to influence the
media’s dissemination of news and opinion building
can also be discussed.

In Venezuela in 2004, it was not the interna-
tional corps of observers that made demands on the
media, but the country’s own electoral council. Be-
fore the referendum, the National Electoral Council
(CNE) signed an agreement with radio and TV com-
panies where the media organisations committed
themselves to an objective and balanced election re-
porting. (Resolucién no 040701-1069, CNE, Cara-
cas).

This kind of demands is not unreasonable in a
democratic society. Kent Asp summarizes the role
of media in a representative democracy as follows:
“In a democracy media should work for the realiza-
tion of the will of the people by facilitating the free
exchange of ideas.” The media carry out this task by
scrutinizing the government, and conveying infor-
mation that enables citizens to freely and independ-

128

ently form opinions on social issues. And for citi-
zens to form opinions, the media has to inform
them about political issues, and disseminate fair
views and opinions about those issues (Asp, 2007).

The Venezuelan electoral council’s demands for
objectivity and balance are not an unreasonable
operationalization of these demands for information
and the fair dissemination of views and opinion.
The formulation is also similar to regulations relat-
ing to public service broadcasting in Western Eu-
rope. At the same time, government demands on the
content of news media can be problematic. The me-
dia’s right to freely and independently decide over
their news services is one of the most basic qualifi-
cations of a functioning democracy.

Neither is reducing the polarization in media re-
porting necessarily positive. In societies with
strong traditions of consensus, polarization may be
a useful tool for presenting alternatives. However,
in societies with strong mistrust between different
social groups, contributing to less polarization may
be desirable, so that the media at least presents the
different alternatives that exist, and treats the most
important alternatives with reasonable equality.
This contributes to voters forming their own opin-
ions, and improves the chances of realizing the
opinions of the people through elections.

Finally, monitoring and reporting media coverage
does not restrict press freedom. And publishing the
results of media monitoring during an ongoing elec-
tion campaign can increase opportunities for citi-
zens to acquire information from balanced news
media.

The Media Project in Venezuela

The purpose of this report is to analyse the effects
of the media monitoring during the last weeks of
campaign before the Venezuelan recall referendum in
2004.

The coded material consists of news items from
five major Venezuelan TV channels during the two
election campaigns in 2004 and 2006. One of the
channels — VTV - is owned by the Venezuelan
Government, while the other four — Radio Caracas
Television (RCTYV), Venevisién, Televen and
Globovisién — are privately owned.

The monitored period in 2004 was from the 16th
of July to the 15th of August. Every day on week-
days Monday to Friday, and on the final Saturday
and Sunday, the project analysed news reporting on
the election campaign in two newscasts on each of
the TV channels. A total of 220 newscasts were ana-
lysed, which means 44 newscasts per channel. In



2006, the monitored period was from the 6th of No-
vember to the 1st of December. On weekdays one
newscast per day was analysed, totalling 100
newscasts or 20 newscasts per channel.

In 2004, the monitoring was carried out on loca-
tion in Caracas, and the results were presented pe-
riodically during the ongoing election campaign. In
2006, the monitoring was carried out as discreetly
as possible: no results were disclosed during the
election campaign and much of the work was carried
out from a distance. Only coding of the newscasts’
content took place on location in Caracas. The
project was managed from Gothenburg and Miami.

Both in 2004 and 2006 the media monitoring
projects were performed using quantitative content
analysis of the TV stations’ news coverage of the
referendum, respectively the presidential election.
This methodology has been applied and developed
over a period of several years by the Department
for Journalism and Mass Communication, Goteborg
University (see Asp et. al, 1982; Asp, 1991; Asp,
Johansson & Nilsson 2000, Andersson Odén &
Wadbring, 2003).

In both 2004 and 2006, news dominated the ana-
lysed material in the form of wire copy, interviews
and other news stories. But there were also some el-
ements of opinion-forming content such as chroni-
cles and editorials. In both years some transmis-
sions were interrupted by government messages, the
so called cadenas, which almost always contained
some form of speech by president Chdavez. During
both of the monitored periods, primarily private
channel Globovisién and state-owned VTV were af-
fected by these “messages”.

The total number of analysed editorial content,
including cadenas, during the first monitored period
was 2,142, and during the second monitored period
1,125 (Table 1). In addition, the analysis during the
second monitored period included 406 reports with

political advertisements that were broadcast in di-
rect connection with newscasts. This type of ad-
vertisements was not included in the 2004 analysis.

However, news dominated in both monitoring
periods and most of the analysis is performed on
this material. The actual monitored material from
2004 is therefore 1,973 news items, while the mate-
rial from 2006 consists of 1,042 news items.

The local coding work in Venezuela during both
periods was carried out by coders recruited from
senior classes and newly graduated students in jour-
nalism or communication science from leading uni-
versities in Caracas. The 2004 monitoring period
was preceded by a training course, where the stu-
dents were trained in the methodology and the
analysis tools. Coding in the 2006 period was car-
ried out by six of the most experienced assistants
from the 2004 project.

Less Balance in 2006

The question presented to the electorate in the recall
referendum of 2004 was whether President Chavez
should be removed from his post, or continue to gov-
ern for the rest of his mandate period. In simple
terms, it was a vote for or against Chévez.

The elections in 2006 were to choose a president.
The issue was complicated at first because more than
20 candidates stood for election. But opinion polls a
few months before the referendum showed clearly
that only two candidates held any chance of winning:
the current president, Hugo Chavez and the governor
of Venezuela’s most populous state Zulia, Mr
Manuel Rosales, who was supported by the largest
opposition parties. A third candidate, Mr. Benjamin
Rausseo, registered a small percentage of support in
some polls while other candidates played no role
whatsoever. When Rausseo withdrew his candidature
a few weeks before the election, only two serious

Table 1. Coded TV News Items, 2004 and 2006. Type of Items (number)
RCTV Venevision Televen Globovision VTV Totalt

2004 2006 2004 2006 2004 2006 2004 2006 2004 2006 2004 2006
Editorials 12 6 1 0 3 1 2 1 2 7 20 15
Chronicles 18 5 1 0 8 6 4 1 1 0 32 12
News 460 289 399 240 279 132 475 248 360 133 1,973 1,042
Cadenas 0 1 0 6 1 2 16 13 16 13 33 35
Other
news items 12 9 3 1 8 5 29 0 32 6 84 21
Total 502 310 404 247 299 146 526 263 411 159 2,142 1,125

Note: In addition to these items, 406 advertising items have been coded in the 2006 monitoring. No equivalent coding of adver-
tising was carried out in 2004. The advertising is in 2006 distributed between RCTV (27 reports), Venevision (49), Televen (55),

Globovisién (101) and VTV (174).

129



candidates remained: Chdvez and Rosales. The elec-
tion was reduced to choosing one of these two men
as president. And the main question in the media
monitoring became how TV newscasts treated each of
these candidates.’

The monitoring aimed to assess the balance in
TV channels’ election reporting. Individual TV
channels can achieve balance in two ways: by pre-
senting each individual report neutrally, for example
by allowing both parties to express their views, or
by broadcasting an equal number of reports in ei-
ther candidate’s favour.

During both election campaigns, roughly half of
the news items were neutral while the other half
was biased, either because reports were clearly
tilted towards one side or the other, or because one
of the parties was allowed to dominate. Dominance
in the latter case was usually total because the
views of only one party were presented (Table 2).

In both of the monitored periods, the percentage
of neutral reports was highest for the two private
TV companies Televen and Venevision, while the
other private companies and the state-owned TV
company, VTV, had a lower percentage of neutral
reports. In the second monitored period, 2006, the
percentage of neutral reports was also relatively
large for state-owned VTV.

In the weekly reports of the monitoring results
during the referendum campaign in 2004, great em-
phasis was placed on the percentage of neutral re-
ports. On all TV channels except one, the percent-

age of neutral news reports also increased after the
first report was presented on the 22nd of July, and
this increase was pronounced for three of the chan-
nels. The channel that did not increase its percent-
age of neutral reports was RCTV, where the per-
centage remained more or less constant (Table 3).

In the 2006 monitoring, the pattern was almost
the opposite. One channel, RCTV, increased its per-
centage of neutral reports during the second half of
the election campaign, while the percentage for one
channel remained constant. But for the other three
channels, the percentage of neutral reports dropped
during the latter part of the election campaign, and
this reduction was significant for two of them.

The results imply that the weekly presentation
of monitoring results during the 2004 referendum
campaign encouraged more balanced election report-
ing to the extent that it increased the percentage of
neutral news reports.

The question is then whether this also applies
for the half of the news reporting that was not bal-
anced in the sense that each individual report was
neutral. As it only occurred in exceptional cases
that news channels were clearly biased in their news
reports, these reports will in future be handled to-
gether with the reports that were biased in the sense
that one side dominated.

Also in this part of the news reporting, more
balance was noticed for three of the TV companies
in 2004 after the first report was presented, specifi-
cally privately-owned Venevision and Televen and

Table 2.  Journalistic Form of News Reports in 2004 and 2006 (%)
RCTV Venevision Televen Globovision VTV
2004 2006 2004 2006 2004 2006 2004 2006 2004 2006
Report clearly biased 2 1 2 0 4 4 7 7 16 11
One side dominates 52 55 46 45 36 35 48 61 47 35
Neutral information 45 44 52 55 60 61 45 32 37 53
N= number of reports 460 289 399 240 279 132 475 248 360 133
Number of reports per newscast 10.5 14.5 9.1 12.0 6.3 6.6 10.8 124 8.2 6.7
Table 3.  Percentage of Neutral Reports in TV Newscasts (%)
Referendum, 2004 Presidential election, 2006
16-21 July 22/7-15/8 Difference Week 45-46 Week 47-48 Difference
RCTV 46 45 -1 37 50 +13
Venevision 36 55 +19 64 47 -17
Televen 50 60 +10 7 55 -16
Globovision 43 46 +3 31 32 +1
VTV 21 38 +17 58 51 -7

Note: When measuring the difference, the plus sign indicates a higher percentage of neutral reports, while the minus sign indicates

a lower percentage of neutral reports.

130



state-owned VTV. There was no marked change for
RCTYV and a slightly decreased balance for the re-
maining Globovisién (Table 4).

In the 2006 monitoring period, the balance dete-
riorated for all TV companies during the second half
of the election campaign. For two of the TV chan-
nels, Venevision and Televen, the deterioration was
marginal. In the case of Televen, a previous weak im-
balance was in fact adjusted. For the three remaining
channels, however, the deterioration was significant.
Two of the channels, privately-owned RCTV and
Globovision, became increasingly positive towards
the opposition, while state-owned VTV became in-
creasingly positive towards the current president.

The results thus show that periodical presenta-
tion of the results in 2004 contributed not only to
increase the percentage of neutral news reports, but
also to improve balance in the reports that were bi-
ased towards one side or the other.

Government Propaganda

Finally, it is important to point out that the balance
in news reports on the different TV channels does
not tell us everything about their overall TV pro-
gramming. As newscasts also include other reports,
the balance does not even apply for the total news
coverage.

As shown in Table 1, the Venezuelan TV compa-
nies’ newscasts included a limited number of edito-
rials and opinion pieces from the newsroom. There
were also interruptions for government messages or
cadenas, which were generally speeches and ap-
pearances by president Chdvez. Even if the number
of the number of cadenas was relatively few, it does
not mean that they were without importance.

But most of all, the 2006 content analysis
shows that political advertising in connection with

newscasts was extensive (corresponding monitoring
was not carried out in 2004). A total of 406 political
ads were registered, either as interruptions during
newscasts or immediately before and after the
broadcasts. In the term “political advertising”, we
have also included political and social messages pro-
duced by the Venezuelan government and dissemi-
nated according to the so called Ley Resorte.®

The largest individual advertiser was the Ven-
ezuelan Government, representing 140 ads during
the monitored period. Some ads were broadcast by
the private TV companies, but a much higher per-
centage, 80 percent, were broadcast by state-owned
VTV. Government advertising was almost exclu-
sively biased towards president Chdvez, which
strongly impacted the total programming in connec-
tion with state-owned VTV’s newscasts. The sec-
ond largest advertiser was opponent Rosales’ elec-
tion organization, with 75 registered ads. These ads
were broadcast on all channels, but mainly on
Globovision and RCTYV, and were of course biased
towards Rosales. President Chavez’ election organi-
zation was responsible for 59 ads, which were
broadcast on all channels except RCTYV, but espe-
cially on Televen. These ads also impacted the total
programming of the different channels. Other ele-
ments were interruptions for government messages
(cadenas) and the newsrooms’ own opinion pieces,
although these were fewer.

Non-news items had the greatest impact on the
total programming on state-owned VTV, where the
strong pro-government bias became even more pro-
nounced because of government ads. Programming
on three of the private channels also became more
pro-government, while RCTV’s anti-government
bias increased because of advertising for opposition
candidates and lack of advertising for the President
(Table 5).

Table 4.  Balance in TV Reports (%)
Referendum, 2004 Presidential election, 2006
16-21 July 22/7-15/8 Difference Week 45-46 Week 47-48 Difference

RCTV -39 -38 +1 -25 - 38 -13
Venevision -29 -8 +21 -5 -8 -3
Televen +17 +7 +10 +5 -8 -3
Globovision -17 -25 -8 -13 -29 -16
VTV +63 +49 +14 + 33 + 54 -21

Note: When measuring the difference, the plus sign indicates better balance between the parties, while the minus sign indicates
less balance. The balance in 2004 is calculated as the difference “for Chavez” minus “against Chavez”. The balance in 2006 is
calculated as the difference in “positive for Chavez” minus “positive for Rosales”. (One alternative, calculating the balance as
the difference between the reports that are negative for each candidate, gives a similar result).

131



Table 5. Balance in TV Channels’ News Material, and in the Total Material, in Connection with Newscasts
in 2006
RCTV Venevision Televen Globovision VTV Total

News Al News Al News Al News Al News Al News Al
Balance Chavez
— Rosales -32 -35 -6 -1 -2 +11 -22 -13 +47 +68 -10 +5
Neutral
information 44 43 55 47 61 48 32 26 53 34 47 38
N=number
of reports 289 337 240 296 132 201 248 364 133 333 1,042 1,531

Note: The total material (All) includes news, opinion pieces, “cadenas” and political advertisements in connection with newscasts.

Real Time Reports had an Impact

The main purpose of the media monitoring project
in 2006 was to evaluate the methodology used in
the 2004 project. The most important conclusion is
that being on location during the pre-election period
and present reports of monitoring results during the
campaign can affect the media content. The pres-
ence of media researchers in Venezuela in 2004
seems to have had a significant effect. The 2006
media monitoring project, which was not directly
reported to Venezuelan media and may in fact never
have been noticed, showed increased polarization in
the media’s news offering. The corresponding
monitoring project in 2004 with the monitoring
group present and visible, combined with the peri-
odical reports of the results during the election cam-
paign, showed less polarization. The only reason-
able conclusion is that the monitoring in 2004 con-
tributed to a more balanced TV news coverage.

The monitoring of advertising in 2006 also
shows that monitoring should not be limited to
news material. In countries where the government
exercises strong control over TV programming, de-
mands for balance can be circumvented by supple-

Notes

1. The Scandinavian project was financed by the
Norwegian Ministry for Foreign Affairs and led by
Stein Ove Grgnsund from Norway and Tomas An-
dersson Odén from Sweden. The results of the
monitoring have been presented in: Andersson Odén
(2005). Some of the results are also available from
The Carter Center (2005).

132

menting relatively neutral newscasts on state-owned
television with massive state-funded advertising
campaigns. Correspondingly a wealthy candidate
can distort programming by buying advertising time.

Another experience from the follow-up project
in 2006 is that modern technology enables media
monitoring from a distance. Because of access to lo-
cal assistants trained in the methodology, the
project could be managed thousands of kilometres
away from the centre of events. If television chan-
nels broadcast digitally or via satellite, the entire
monitoring process can be carried out from a dis-
tance, provided that coders with good language
skills are available. In the 2006 media monitoring
project, some of the control coding of a digital TV
channel was carried out in Miami.

This model should not be pushed too far, how-
ever; local knowledge, knowledge of social codes,
etc. can be important for interpreting the media’s
news content. There are also other benefits to be
gained from local presence, in particular direct con-
tact with coders and media companies. Last but not
least, local presence increases opportunities for pre-
senting the monitoring results to interested and af-
fected parts of the media public.

2. The most neutral company, Televen, broadcast
only 12 news reports on the referendum during the
first few days. The other companies broadcast
between 24 and 46 reports during the same period.

3. A minor monitoring project was included in an EU
Election Observation Mission, reported in: Final
Report. Presidential Elections Venezuela 2006.

4. The project in 2006 was financed by JMG,
Goteborg University.



5. One of the 20 presidential candidates appears in
645 of the news reports that were coded in 2006.
Of these, President Chavez appears in 300 reports,
his main opponent Rosales in 318, Rausseo in 13
and some of the other candidates in a total of 14
reports.

6. According to the law Ley de Responsabilidad Social
en Radio y Television of 31* of January 2005, the
government has the right to disseminate, free of
charge, a total of 70 weekly minutes of informa-
tion in electronic media. The law is normally
referred to as Ley Resorte.

References

Andersson Odén, Tomas & Wadbring, Ingela (2003)
Teknisk rapport for publicistiska bokslut. Goteborgs
universitet: JMG (Arbetsrapport nr 10).

Andersson Odén, Tomas (2005) President Chavez i press,
radio och TV. Mediebevakningen av folkomrist-
ningskampanjen i Venezuela, augusti 2004.
Goteborgs universitet: JMG (Arbetsrapport nr 29).

Asp, Kent m.fl (1982) Vdljare, partier, massmedia.
Empiriska studier i svensk demokrati. Liber forlag.

Asp, Kent (1991) Partiskheten i Sveriges radios och
TV4:s nyhetsprogram under 1991 drs valrorelse:
en undersokning av valbevakningen i Rapport,
Aktuellt, Ekot, Nyheterna och Dagens nyheter.
Goteborgs universitet: JMG (Arbetsrapport nr 16).

Asp, Kent, Johansson, Bengt & Nilsson, Asa (2000)
Medievalsundersokningen 1998. Teknisk rapport.
Goteborgs universitet: JMG (Arbetsrapport nr 98).

Asp, Kent (2007) Fairness, Informativeness and Scrutiny.
The Roles of News Media in Democracy. Forth-

coming in: Helland, Knut & Carlsson, Ulla (eds).
Media Structures and Practices. As Time Goes By....
Studies and Reflections from a Scandinavian
Horizon. Nordicom Review, Jubilee Issue, 2007

Cederberg, Ingemar & Killstrand, Martin (2003)
Landoversikt Venezuela. Report from Swedish
embassy in Bogota 2003-03-10.

European Union Election Observation Mission: Final
report. Presidential Elections, Venezuela 2006.
<www.eueomvenezuela.org>

Klein, Naomi (2003) Venezuela’s Media Coup. The
Nation, March 3.

Monitoring the Media Coverage of the 2005 Presidential
Elections in Palestine. The Palestinian Initiative
for the Promotion of Global Dialogue and Demo-
cracy, 2005.

Monitoring the Coverage of the October 2004 Legislative
and Presidential Elections in Tunisia. The Tunisian
League for the Defence of Human Rights, 2004.

Tanner Hawkins, Eliza (2003) Conflict and the Mass
Media in Chdvez’s Venezuela. Provo, Utah
(unpublished).

The Carter Center (2005) The Carter Center and the
Peacebuilding Process in Venezuela, june 2002 —
february 2005.

Valverde, Miguel Acosta & Parra Rosales, Luz Paula
(1994) The Media and the 1994 Federal Elections
i Mexico: A content analysis of Television News
Coverage of the Political Parties and Presidental
Candidates (english version of Guia para el andlisis
de contenido electoral de medios de communicacion.
Mexico City: Academia Mexicana de Derechos
Humanos, 1994).

TOMAS ANDERSSON ODEN, Ph.D., Lecturer, Department of Journalism and Mass Communication,
Goteborg University, Box 710, SE-405 30 Géteborg, tomas.andersson @jmg.gu.se

133



NEW BOOK FROM NORDICOM

Ideological
Horizons

IN MEDIA AND CITIZEN DISCOURSES

Th ical and Methodological Approach

Birgitta Haijer (ed.)

NORDICOM

NAMC: e

AAIESS: oo

In which ways does the media discur-
sively make sense of contemporary
society? In which ways does the
public, through the media, deal with
and negotiate ongoing changes in
society? How can we study this?

Such questions are addressed in
this volume, The authors consider
societal changes not only as structural,
material processes, but also as deeply
ideological, They further consider
ideologies to be observable in various
discursive practices, A new concept,
ideological horizon, is introduced,
and its theoretical and methodological
fruitfulness is developed. The analyti-
cal richness of the concept is demon-
strated and different methods are
suggested for empirically studying
ideological horizons in the media and
among citizens, Areas of current
interests, such as "the global war on
terrorism”, drug trafficking, crises
events, mental illness and violence,
health and healthism, and contempo-
rary working life, are analysed.

Price: SEK 240, € 25 (+P&P)

Send the coupon to:
NORDICOM, Goteborg University, Box 713, SE 405 30 Goteborg, Sweden
Fax: +46 31 786 4655, e-mail: anne.claesson@nordicom.gu.se



