Bittre balans 1 valbevakningen
med medieforskare pa plats

Tomas ANDERSSON ODEN

Den 15 augusti 2004 var det folkomrostning i Vene-
zuela. Fragan gillde om den sittande presidenten
Hugo Chavez skulle fa sitta kvar mandatperioden ut,
eller om han skulle avsittas i fortid. Pa grund av
starka sociala spdnningar, bland annat mellan
Chavez och nagra av de privatigda medierna, fanns
manaderna fore omrostningen forre amerikanske
presidenten Jimmy Carters demokratiinstitut pa
plats som internationell valovervakare. En del av
Carterprojektet utgjordes av en skandinavisk under-
sokning om huruvida valbevakningen i de stora TV-
stationernas nyhetsprogram var balanserad eller ten-
densios.'

Resultaten av undersokningen rapporterades
varje vecka, dels till medieforetagen, dels till den
venezuelanska valkommissionen. Den forsta rappor-
ten, som ldamnades den 22 juli, visade att ett av
nyhetsprogrammen hade en timligen balanserad
valrapportering, men att de ovriga var pafallande
tendensiosa.? Det gillde inte minst den statliga sta-
tionen Venezolana de Television (VTV), vars ny-
hetsrapportering var starkt partisk till presidentens
féorman. Direkt efter redovisningen av rapporten
gjorde chefen for VTV, Vladimir Villegas, ett of-
fentligt uttalande dir han forklarade att han accepte-
rade undersokningens metod och resultat, och lo-
vade att hans station skulle bli mer balanserad.

Resultatet av den fortsatta mediedvervakningen
visade att VTV:s valrapportering faktiskt blev nagot
mer balanserad veckorna fram till valet. Det blev
ocksa flera av de privata stationernas nyhetspro-
gram.

I december 2006 holls ett ordinarie presidentval i
Venezuela, denna gang med mindre internationell
nédrvaro; bland annat avsatte The Carter Center inga
resurser till mediedvervakning. Trots detta genomfor-
des en sadan, finansierad och utford av JIMG, Gote-
borgs universitet, i samarbete med Stein-Ove Grgn-

97

sund, Miami, och en grupp venezuelanska studenter
som medverkat i undersokningen 2004 efter att ha ut-
bildats i den skandinaviska metoden.

Syftet med 2006 ars undersokning var dels att
undersoka balansen i bevakningen av presidentvals-
kampanjen, dels att utvirdera 2004 ars undersok-
ningsmetod.

Huvudfragestillningen var om det finns grund
for ett antagande att den forbittrade balansen i
medierapporteringen 2004 var en effekt av medie-
undersdkningen och det kontinuerliga offentliggo-
randet av dess resultat.

Spénd relation efter statskupp

Bakgrunden till den spinda situationen mellan den
venezuelanske presidenten och nagra av de privata
TV-stationerna star att finna i mediernas agerande i
samband med en statskupp mot Hugo Chavez 2002.
Han hade dé varit president i fyra ar, men hade haft
maktambitioner betydligt lingre tid dn sa.

Ett forsta forsok att komma till makten gjorde
Chavez 1992. Han var da oversteldjtnant i armén,
och forsokte gripa makten genom en statskupp. Han
fangslades, men benadades efter ett par ar (Ceder-
berg & Killstrand, 2003).

1998 blev Chavez president pé laglig vidg. Miss-
ndje med de gamla partierna gav honom ett bety-
dande stod, dven hos medierna. En del av detta
mediestdd hade dock forsvunnit da han ar 2000 val-
des om till sitt ambete. Att omvalet dgde rum sa
snart berodde pa att Chavez 1999 hade skrivit om
Venezuelas konstitution, och det var ocksa innehdl-
let i den som fick en del av medierna att bli mer
skeptiska. Framfor allt fanns en oro for att den nya
konstitutionen kunde resultera i inskrédnkningar i
tryckfriheten (Tanner Hawkins, 2003). Trots det
vann Chavez valet med god majoritet.



I april 2002 gjorde delar av oppositionen ett for-
sok att storta Chavez. En av oppositionsledarna, Pe-
dro Carmona, fungerade som landets president ett
par dagar, innan Chavez atertog makten. Mediernas
roll i samband med kuppforsoket har varit mycket
omdiskuterad. Det har forekommit uppgifter om att
nagra av TV-stationerna varit aktiva i kuppforsoket
(Klein, 2003), och efter kuppen har férhallandet
mellan presidenten och de privata TV-stationerna
varit mycket anstrangt.

Krav pa saklighet och balans

Medieundersdkningen 2004 dgde saledes rum i ett
starkt polariserat samhéille med en instabil demokra-
tisk situation. Undersokningen utgjorde en del av en
storre valovervakning, ledd av The Carter Center.

En vixande insikt om mediernas betydelse i sam-
band med val har lett till att sddana valovervak-
ningsuppdrag pa senare ar allt oftare kompletterats
med projekt for undersokning av mediernas val-
rapportering. Tva exempel pa detta dr medieunder-
sokningar i samband med val i Mexico (Valverde &
Rosales, 1994) och Palestina (Palestinian Initiative
for the Promotion of Global Dialogue and Demo-
cracy, 2005). Det svenska bistandsorganet Sida har
ocksa haft planer pa att finansiera ett dansklett
mediedvervakningsprojekt i Mellanostern. Planen
har dock skrinlagts till f6ljd av uppblossande spin-
ning mellan Danmark och de muslimska lédnderna.

Intresset for medieundersokningar i samband med
val gor det angelédget att diskutera undersokningarnas
utformning och metod. En fraga dr om de alls har na-
gon betydelse, en annan hur de bor utformas for att
ha asyftad verkan. Man kan ocksa diskutera det lamp-
liga i att dver huvud taget forsoka paverka mediernas
nyhetsférmedling och opinionsbildning.

I Venezuela var det 2004 atminstone inte for-
mellt den internationella valGvervakaren, utan lan-
dets egen valkommission som stillde krav pa medi-
erna. Infor folkomrostningen hade den statliga val-
kommissionen CNE triffat en dverenskommelse
med radio- och TV-bolagen om att de skulle bedriva
en saklig och balanserad valrapportering (Resolu-
cién nr 040701-1069, CNE, Caracas).

Den sortens krav dr i och for sig inte orimliga att
stdlla pa medier i ett demokratiskt samhille. Kent
Asp har sammanfattat mediernas roll i en val-
demokrati pa foljande sitt: ”T en demokrati bor ny-
hetsmedierna verka for folkmeningens forverkli-
gande genom att bidra till fri asiktsbildning.” Medi-
erna fullgér denna uppgift genom att dels granska
de styrande, dels forse medborgarna med informa-
tion sa att de fritt och sjdlvstdndigt kan ta stédllning i

98

samhiillsfragorna. For att kunna ta stéllning krévs att
medierna informerar om sakfragor, och att de pa ett
rittvist sitt formedlar asikter och opinioner om de
politiska sakfragorna (Asp, 2006).

Den venezuelanska valkommissionens krav pa
saklighet och balans hos medierna dr ingen orimlig
operationalisering av kraven pa information och
rittvis formedling av asikter och opinioner. Formu-
leringen ligger ocksa nira visteuropeiska regler for
public service-medier. Samtidigt bor framhallas att
det kan vara problematiskt med statliga krav pa ny-
hetsmediernas innehall. Medier som fritt och sjilv-
standigt bestimmer 6ver sin nyhetsformedling &r en
av de viktigaste forutsittningarna for en vil funge-
rande demokrati.

Det ir heller inte sjdlvklart positivt att minska
polariseringen i medierapporteringen. I samhillen
med stark tradition av koncensus kan det finnas ett
virde i polarisering for att tydliggora alternativen.
Men i samhillen med stark misstro mellan olika
samhillsgrupper kan det vara virdefullt att bidra till
att polariseringen minskar, sd att medierna atmins-
tone presenterar de olika alternativ som finns, och
ger de viktigaste alternativen nagorlunda lika be-
handling. Det bidrar till att véljarna kan bilda egna
uppfattningar, och okar forutsittningarna for ett for-
verkligande av folkmeningen.

Att méta och rapportera hur mediebevakningen
ser ut innebdr heller i sig ingen begrinsning av
mediernas frihet att rapportera som de vill. Och ett
offentliggérande av resultat frain mediebevakningen
under valrorelsens gang kan forbittra mojligheten
for medborgarna att skaffa sig information fran ba-
lanserade nyhetsmedier.

Medieprojekten i Venezuela

Syftet med denna rapport dr sdledes att analysera ef-
fekten av den medieundersokning som genomfordes
i samband med folkomrostningen i Venezuela 2004.
Undersokningsmaterialet bestar av nyhetsinslag
fran fem stora venezuelanska TV-stationer de tva
valrorelserna 2004 och 2006. En av stationerna —
VTV - idgs av venezuelanska staten, medan de 6v-
riga fyra — Radio Caracas Televisiéon (RCTV), Vene-
vision, Televen och Globovision — ér privatidgda.
Undersokningsperioden 2004 omfattade tiden 16
juli — 15 augusti. Varje dag under veckodagarna
mandag till fredag, och sista veckan dven l6rdag —
sondag, analyserades inslag om valkampanjen i tva
nyhetssdndningar per TV-station. Totalt analysera-
des 220 nyhetssdndningar vilket innebir 44 nyhets-
sidndningar per station. 2006 var undersokningspe-
rioden 6 november till 1 december. Under vecko-



dagarna mandag — fredag analyserades en nyhets-
sdndning per dag, vilket innebér totalt 100 nyhets-
sdandningar eller 20 sdndningar per station.

2004 utfordes undersdkningen pa plats i
Caracas, och resultaten offentliggjordes under val-
rorelsens gang. 2006 genomfordes undersdkningen
sa diskret som mojligt: ingen resultatredovisning fo-
rekom under valrorelsens gang, och mycket av arbe-
tet utfordes pa distans. Endast kodningen av
nyhetsprogrammens innehdll skedde pa plats i
Caracas, medan projektledningen skottes fran Gote-
borg och Miami.

Béda undersokningarna 2004 och 2006 har ut-
forts med kvantitativ innehéllsanalys av TV-nyhe-
ternas inslag om folkomrostningen respektive presi-
dentvalet. Metoden har under lang tid tillimpats och
utvecklats vid Institutionen for journalistik och
masskommunikation vid Goteborgs universitet (se
Asp m.fl., 1982; Asp, 1991; Asp, Johansson & Nils-
son 2000, Andersson Odén & Wadbring, 2003).

Bade 2004 och 2006 var den dominerande delen
av det analyserade materialet nyheter, det vill sidga
telegram, reportage eller andra ldngre nyhetsinslag.
Men dir forekom ocksa ett mindre antal inslag av
opinionsbildande karaktir, sdsom kronikor och le-
dare. Bade 2004 och 2006 utsattes nagra nyhets-
sindningar ocksa for avbrott for statliga budskap, sa
kallade cadenas, som nistan alltid inneholl nagon
form av tal av president Chavez. Bada undersdk-
ningsaren drabbade flertalet sadana avbrott dels den
privata stationen Globovision dels den statliga VTV.

Det totala antalet analyserade redaktionella in-
slag, cadenas inrdknade, var det forsta undersok-
ningséret 2 142 och det andra aret 1 125 (tabell 1).
Utdver dessa innefattades i analysen det andra
undersokningsaret 406 inslag med politisk reklam
som sidndes i direkt anslutning till nyhetsprogram-
men. Sadan reklam togs inte med i analysen 2004.

Vid bada undersokningstillfillena dominerade
dock nyheterna, och det dr pa detta material som hu-

vuddelen av den fortsatta analysen utforts. Det
egentliga undersokningsmaterialet fran 2004 &r dér-
for 1 973 inslag, medan materialet fran 2006 omfat-
tar 1 042 inslag.

Det lokala kodningsarbetet i Venezuela utfordes
vid bada tillfdllena av medarbetare som rekryterats fran
avgangsklasser och nyligen utexaminerade studenter i
journalistik eller medievetenskap fran de ledande uni-
versiteten i Caracas. Vid undersokningen 2004 fore-
gicks undersokningen av en utbildningsinsats, da stu-
denterna sattes in i metoden och analysverktygen.
Uppfd6ljningen 2006 kodades av sex av de mest erfarna
medarbetarna fran 2004 é&rs undersokning.

Samre balans 2006

Valkampanjens huvudfraga 2004 géllde om president
Chavez skulle avsittas i fortid eller om han skulle fa
fortsatt fortroende att regera mandatperioden ut. Det
kan, nagot forenklat, uttryckas som att fragan hand-
lade om att vara mot Chavez eller fér Chavez.

Valrorelsen 2006 gillde ett ordinarie president-
val. Till en borjan var fragan da mer komplicerad,
eftersom den gillde vem som skulle viljas av ett 20-
tal kandidater. Opinionsundersékningar ett par ma-
nader fore valet gjorde dock klart att det i praktiken
bara fanns tva kandidater med reella mojligheter att
bli valda: den sittande presidenten Hugo Chavez
samt guvernoren i delstaten Zulia, Manuel Rosales,
som stoddes av de storsta oppositionspartierna. En
tredje kandidat, Benjamin Rausseo, samlade ndgra
procent av rosterna i en del opinionsméitningar, 6v-
riga kandidater spelade i praktiken ingen roll alls.
Nir sa Rausseo nagra veckor fore valet drog tillbaka
sin kandidatur aterstod bara tva seriosa kandidater:
Chavez och Rosales. Diarmed reducerades valet till
att gélla vem av dessa tva som skulle viljas till pre-
sident. Samtidigt kunde huvudfragan i medie-
undersokningen reduceras till hur TV-nyheterna be-
handlade dessa bada kandidater.’

Tabell 1. Kodade TV-inslag 2004 och 2006. Typ av inslag (antal)
RCTV Venevision Televen Globovision VTV Totalt

2004 2006 2004 2006 2004 2006 2004 2006 2004 2006 2004 2006
Ledare 12 6 1 0 3 1 2 1 2 7 20 15
Kronikor 18 5 1 0 8 6 4 1 1 0 32 12
Nyheter 460 289 399 240 279 132 475 248 360 133 1973 1042
Cadenas 0 1 0 6 1 2 16 13 16 13 33 35
évrigt inslag 12 9 3 1 8 5 29 0 32 6 84 21
Totalt 502 310 404 247 299 146 526 263 411 159 2142 1125

Forutom ovanstdende inslag har i 2006 ars undersokning 406 reklaminslag kodats. Nagon motsvarande kodning av reklaminslag gjordes
inte 2004. De kodade reklaminslagen 2006 fordelar sig pa RCTV 27 inslag; Venevision 49; Televen 55; Globovision 101 och VTV 174.

99



Undersokningen handlade om TV-stationernas
balans i valrapporteringen. For den enskilda TV-sta-
tionen kan balans uppnas pa tva sitt: Ett sitt dr att
utforma varje enskilt inslag neutralt, exempelvis ge-
nom att lata bada parter komma till tals. Ett annat
sdtt dr att sinda lika manga inslag som gynnar den
ena respektive den andra sidan.

Vid bada valrorelserna var ungefir hilften av
nyhetsinslagen neutrala, medan andra hilften var
tendensiOsa, antingen genom att inslagen uttryckli-
gen tog stillning for eller emot nagondera sidan, el-
ler genom att nagon av parterna tillits dominera.
Vanligen var dominansen i det senare fallet total, det
vill séga att bara ena parten tillédts framtrida over
huvud taget.

Bada undersokningsaren var andelen neutrala in-
slag hogst hos de bada privata TV-bolagen Televen
och Venevision, medan de andra privata bolagen
och det statliga TV-bolaget VTV hade lidgre andel
neutrala inslag. Det andra undersokningsaret, 2006,
var andelen neutrala inslag relativt stort dven hos
statliga VTV (tabell 2).

Vid de veckovisa redovisningarna av undersok-
ningsresultaten under valkampanjen 2004 lades stor
vikt vid andelen neutrala inslag. Hos alla TV-statio-
ner utom en dkade ocksa andelen neutrala nyhetsin-
slag efter det forsta redovisningstillfillet den 22 juli,
hos tre av stationerna var 0kningen markant. Den
station som inte 0kade andelen neutrala inslag var
RCTYV, dédr andelen forblev konstant (tabell 3).

Vid undersdkningen 2006 var monstret ndrmast
det motsatta. En station, RCTYV, d6kade andelen neu-

trala inslag under valrorelsens senare hilft och en
station holl andelen konstant. Men hos de 6vriga tre
stationerna minskade andelen neutrala inslag under
senare delen av valrorelsen, for tva av dem var
minskningen markant.

Resultatet innebér att man har skél att anta att of-
fentliggdrandet av de forsta undersdkningsresul-
taten vid valundersokningen 2004 kom att paverka
stationerna till en mer balanserad valbevakning pa
sa sitt att de okade andelen neutrala nyhetsinslag.

Fragan dr da om det dven giller for den hilft av
nyhetsrapportering som inte var balanserad i bety-
delsen att varje enskilt inslag var neutralt. Eftersom
det endast i undantagsfall forekom att nyhets-
stationerna sjélva tog klar stéllning i nyhetsinslagen
behandlas dessa inslag fortsittningsvis tillsammans
med de inslag som var partiska i meningen att ena
sidan fick dominera.

Aven i denna del av nyhetsrapporteringen upp-
mittes 2004 en patagligt forbittrad balans hos tre av
TV-bolagen efter det forsta redovisningstillfillet,
ndamligen de privata Venevision och Televen samt
statliga VTV. Hos RCTV skedde ingen pataglig for-
dndring, och hos den aterstdende Globovision
skedde en viss forsdamring av balansen (tabell 4).

Vid métningen 2006 forsdmrades balansen hos
samtliga TV-bolag under andra halvan av valrorel-
sen. For tva av TV-stationerna, Venevision och Tele-
ven, var forsimringen dock marginell, och i fallet
Televen kan man dessutom tala om en justering av
en tidigare svag obalans. For de tre aterstaende sta-
tionerna var forsdmringen dock pataglig. Tva av sta-

Tabell 2. Nyhetsinslagens journalistiska form 2004 och 2006 (%)

RCTV Venevision Televen Globovision VTV
2004 2006 2004 2006 2004 2006 2004 2006 2004 2006
Inslaget tar tydligt stéllning 2 1 2 0 4 4 7 7 16 11
Ena sidan dominerar 52 55 46 45 36 35 48 61 47 35
Neutralt informerande 45 44 52 55 60 61 45 32 37 53
N= antal nyhetsinslag 460 289 399 240 279 132 475 248 360 133
Antal nyhetsinslag/sandning 10,5 14,5 9,1 12,0 6,3 6,6 10,8 12,4 8,2 6,7
Tabell 3. Andelen neutrala inslag i TV-nyheterna (%)
Folkomréstningen 2004 Presidentvalet 2006
16-21 juli 22/7-15/8 Férandring Vecka 45-46 Vecka 47-48 Férandring
RCTV 46 45 -1 37 50 +13
Venevision 36 55 +19 64 47 -17
Televen 50 60 +10 71 55 -16
Globovision 43 46 +3 31 32 +1
VTV 21 38 +17 58 51 -7

I'mattet for fordndring star plustecken for en 6kad andel neutrala inslag medan minustecken innebir minskad andel sadana inslag.

100



Tabell 4. TV-inslagens balans (%)

Folkomréstningen 2004

Presidentvalet 2006

16-21 juli 22/7-15/8 Férandring Vecka 45-46 Vecka 47-48 Férandring
RCTV -39 -38 +1 -25 -38 -13
Venevision -29 -8 +21 -5 -8 -3
Televen +17 +7 +10 +5 -8 -3
Globovision -17 -25 -8 -13 -29 -16
VTV +63 +49 +14 +33 + 54 -21

I mattet for forindring star plustecken for en forbittrad balans mellan parterna medan minustecken innebiir en 6kad obalans. Balansen
2004 beriknas som skillnaden fér Chavez minus mot Chavez. Balansen 2006 beridknas som skillnaden positivt for Chavez minus posi-
tivt for Rosales. (Ett alternativ, att rdkna balansen som skillnaden mellan inslagen som &r negativa for respektive kandidat, ger ett

likartat resultat).

tionerna, de privatigda RCTV och Globovision,
blev allt mer partiska till oppositionens forman,
medan statliga VTV blev allt mer partisk till férman
for den sittande presidenten.

Resultatet visar sdledes att offentliggdrandet av
undersokningsresultaten 2004 inte bara bidrog till
att 0ka andelen neutrala nyhetsinslag, utan att de
ocksa bidrog till en bittre balans hos de inslag som
gynnade nagondera sidan.

Statliga propagandaannonser

Slutligen dr det viktigt att papeka att balansen hos
nyhetsinslagen i de olika TV-stationerna inte sdger
allt om TV-utbudet. Eftersom dir ocksa forekommer
andra inslag sdger den inte ens allt om utbudet i sam-
band med nyhetsprogrammen. Som visats i tabell 1
forekom i de venezuelanska TV-bolagens nyhetspro-
gram dven ett mindre antal ledare och kommenteran-
de inslag fran redaktionen. Vidare forekom avbrott
for statliga meddelanden, sé kallade cadenas, som hu-
vudsakligen bestod av tal och andra framtridanden
av president Chavez. Aven dessa inslag var relativt
fa, vilket inte innebir att de saknade betydelse.

Framfor allt visar dock innehallsanalysen 2006
att den politiska annonseringen i anslutning till
nyhetsprogrammen var omfattande (motsvarande
mitning genomfordes inte 2004). Totalt registrera-
des 406 inslag med politisk reklam, antingen vid av-
brott i nyhetssédndningarna eller omedelbart fore el-
ler efter sdndningarna.

Den storsta enskilda annonsoren var Venezue-
lanska staten, som stod for 140 betalda reklaminslag
under mitperioden. Enstaka annonser sindes i de
privata TV-bolagen, men en mycket stor andel, 80
procent, séndes i statliga VTV. Statens annonser var
nistan undantagslost partiska till president Chavez
forman, vilket starkt paverkade det totala utbudet i
anslutning till statliga VTV:s nyhetsprogram. Nist

101

storsta annonsOr var utmanaren Rosales val-
organisation, med 75 registrerade reklaminslag.
Dessa annonser séndes i alla kanaler, men foretri-
delsevis i Globovision och RCTV, och var naturligt-
vis partiska till forman fér Rosales. President
Chavez viélorganisation stod bakom 59 annonser,
som sdndes i alla kanaler utom RCTYV, men framfor
allt i Televen. Aven dessa annonser paverkade givet-
vis det totala medieutbudet hos de olika stationerna.
Annat som paverkade var avbrotten for statliga bud-
skap, sa kallade cadenas, och givetvis ocksa redak-
tionernas eget kommenterande material, dven om
det hade forhallandevis liten omfattning.

Storst paverkan pa det totala utbudet hade dessa
icke-nyhetsinslag pa statliga VTV, dir den starkt
regeringsvinliga linjen blev dnnu mer pataglig,
framfor allt av den statliga annonseringen. Utbudet i
tre av de privata stationerna paverkades ocksa i
regeringsvinlig riktning, medan RCTV:s regerings-
kritiska linje blev dnnu mer uttalad av oppositions-
kandidatens annonsering och franvaron av annonser
till forman for presidenten (tabell 5).

Snabb redovisning paverkade

Huvudsyftet med undersdkningen 2006 var saledes
att utvirdera den metod som anvindes vid 2004 ars
medieundersdkning i Venezuela. Den viktigaste
slutsatsen man kan dra efter de bada underskning-
sinsatserna dr att ndrvaro pa platsen for valet, och
direktrapportering av resultaten under valrérelsens
gang kan paverka medieinnehéllet i en valrorelse. I
Venezuela tycks effekten av sddan ndrvaro ha varit
ganska stor 2004. Undersdkningen 2006, som inte
direktrapporterades till Venezuelanska medier, och
som det dr tveksamt om de 6ver huvud taget var
medvetna om, visade en tilltagande polarisering i
mediernas nyhetsutbud. Motsvarande undersokning
2004, med nérvaro och direkt offentliggdrande av



Tabell 5. Balansen i TV-stationernas nyhetsmaterial respektive totala material i

nyhetssdndningarna dar 2006

anslutning till

RCTV Venevision Televen Globovision VTV Totalt
Nyhet Allt Nyhet Allt Nyhet Allt Nyhet Allt Nyhet Allt Nyhet Allt
Balans Chavez
—Rosales -32 -85 -6 -1 -2+ -22 -13 +47  +68 -10 +5
Neutralt
informerande 44 43 55 47 61 48 32 26 53 34 47 38
N=antalinslag 289 337 240 296 132 201 248 364 133 333 1042 1531

I det totala materialet (allt) ingar forutom nyheter 4ven kommenterande inslag samt cadenas och politisk reklam i direkt anslutning till

nyhetssdndningarna.

resultaten under valrorelsens gang, visade pa en
minskad polarisering. Det &r svart att dra andra slut-
satser av det #dn att undersokningen 2004 paverkade
TV-nyheterna att bli mer nyanserade i sin nyhetsbe-
vakning.

Undersokningen av reklaminslagen 2006 visar
ocksa pa vikten av att inte begridnsa undersokningen
till enbart nyhetsmaterialet. I ldnder dér staten har
stark kontroll av TV-utbudet har den mgjlighet att
kringga kravet pa balans genom att komplettera re-
lativt neutrala nyhetssdndningar i statstelevisionen
med massiva reklamkampanjer, betalda med statliga
medel. P4 motsvarande sitt kan en kapitalstark kan-
didat snedvrida utbudet med kopt reklamtid.

Ytterligare en erfarenhet fran uppfoljningspro-
jektet 2006 &r att det med utnyttjande av modern
teknik dr mojligt att utfora delar av medieundersok-
ningar pa distans. Tack vare tillgangen till lokala

Noter

1. Det skandinaviska projektet finansierades av Norska
utrikesdepartementet och leddes av Stein-Ove Grgn-
sund fran Norge, och Tomas Andersson Odén fran
Sverige. Undersokningsresultatet har redovisats i:
Andersson Odén (2004). Delar av resultaten finns
ocksd i The Carter Center (2005).

2. Det bor framhallas att det mest neutrala bolaget, Tele-
ven, de forsta dagarna endast hade 12 nyhetsinslag
om folkomrostningen. Ovriga bolag hade mellan 24
och 46 inslag motsvarande period.

3. Nagon av de 20 presidentkandidaterna var huvud-

person i totalt 645 av de kodade nyhetsinslagen 2006.
Av dessa var president Chavez huvudperson i 300
inslag, utmanaren Rosales i 318, Rausseo i 13 och
nagon av de andra kandidaterna i totalt 14 inslag.

102

medarbetare som tidigare utbildats i metoden kunde
undersokningen utféras med projektledningen tu-
sentals kilometer fran hdndelsernas centrum. Om
TV-bolagen sédnder digitalt eller via satellit finns till
och med mojlighet att genomfora hela undersok-
ningar pa distans, bara det finns tillgang till sprak-
kunniga kodare. I 2006 ars undersokning gjordes
ocksa en del kodningskontroller av en digital TV-
station pa distans fran Miami.

Modellen bor dock inte drivas alltfor langt: lo-
kalkdnnedom, kunskap om sociala koder med mera
kan vara viktigt for tolkningen av mediernas nyhets-
innehall. Det finns ocksé andra fordelar med lokal
nérvaro, framfor allt for de direkta kontakterna med
kodare och medieforetag. Slutligen okar lokal nér-
varo mojligheterna att na ut med undersoknings-
resultaten till den intresserade delen av den direkt
berérda mediepubliken.

Referenser

Andersson Odén, Tomas & Wadbring, Ingela (2003) Tek-
nisk rapport for publicistiska bokslut. Goteborgs uni-
versitet: JMG (Arbetsrapport nr 10).

Andersson Odén, Tomas (2005) President Chavez i press,
radio och TV. Mediebevakningen av folkomridstnings-
kampanjen i Venezuela, augusti 2004. Goteborgs uni-
versitet: JIMG (Arbetsrapport nr 29).

Asp, Kent m.fl (1982) Viljare, partier, massmedia. Empiri-
ska studier i svensk demokrati. Stockholm: Liber forlag.

Asp, Kent (1991) Partiskheten i Sveriges radios och TV4:s
nyhetsprogram under 1991 drs valrirelse: en
undersokning av valbevakningen i Rapport, Aktuellt,
Ekot, Nyheterna och Dagens nyheter. Géteborgs uni-
versitet: JMG (Arbetsrapport nr 16).



Asp, Kent; Johansson, Bengt & Nilsson, Asa (2000)
Medievalsundersokningen 1998. Teknisk rapport.
Goteborgs universitet: IMG (Arbetsrapport nr 98).

Asp, Kent (2006) Mediernas uppgift i valdemokratin. 1
Biéck, Hanna & Gilljam, Mikael (red): Valets mek-
anismer. Malmo: Liber.

Cederberg, Ingemar & Martin Killstrand (2003)
Landoversikt Venezuela. Rapport fran Svenska am-
bassaden i Bogota 2003-03-10.

Klein, Naomi (2003) Venezuela’s Media Coup. The Nation,
March 3, 2003

Monitoring the Media Coverage of the 2005 Presidential
Elections in Palestine. The Palestinian Initiative for
the Promotion of Global Dialogue and Democracy,
2005.

Monitoring the Coverage of the October 2004 Legislative
and Presidential Elections in Tunisia. The Tunisian
League for the Defence of Human Rights, 2004.

Tanner Hawkins, Eliza (2003) Conflict and the Mass Me-
dia in Chdvez’s Venezuela (opubl.), Provo, Utah.

The Carter Center (2005): The Carter Center and the
Peacebuilding Process in Venezuela, june 2002 —
Jfebruary 2005.

Valverde, Miguel Acosta, & Luz Paula Parra Rosales (1994)
The Media and the 1994 Federal Elections i Mexico:
A content analysis of Television News Coverage of
the Political Parties and Presidental Candidates
(engelsksprakig sammanfattning av Guia para el
andlisis de contenido electoral de medios de
communicacién. Mexico city: Academia Mexicana de
Derechos Humanos, 1994).

TOMAS ANDERSSON ODEN, Ph.d., Universitetslektor, Institutionen for journalistik och mass-
kommunikation, Box 710, SE-405 30 Goteborg, tomas.andersson @jmg.gu.se

103






